• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Draaigrafiek: X-as met meerdere waarden => Opmaak probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

PSVSupporter

Gebruiker
Lid geworden
13 aug 2009
Zie deze grafiek, dit is een draaigrafiek met op de x-as de weeknummers en weekdagen.
attachment.php

Wat ik wil is dat alle weeknummers zichtbaar zijn en dat ik de opmaak ook kan veranderen. Echter als ik de X-as opmaak en b.v. de tekstrichting aanpas, of de interval aanpas, heeft dit alleen invloed op de weekdagen, maar niet op de weeknummers. Hoe doe ik dit?

(Overigens ook apart: Als ik het interval op 1 zet, ziet het er uit zoals op het plaatje. Maar als ik het interval op Automatisch zet, worden alle weekdagen zichtbaar)

Dit heet in Excel trouwens: Meerdere Niveaus. Je kunt ervoor kiezen slechts 1 niveau zichtbaar te maken op de as. Dan laat 'ie alleen weekdagen zien. Zal wel geen mogelijkheid zijn om juist alleen te weeknummers te tonen?

Bijlagen

• Naamloos.jpg
    Naamloos.jpg
    103 KB · Weergaven: 1.164
Laatst bewerkt:
Om alleen de week te tonen klap je de row label in, in de draaitabel.
Je krijgt dan keurig alleen de week totalen te zien in je grafiek.

Ik wil niet de weektotalen zien.

De lijntjes zijn goed, het gaat me om de gegevens onder de X-as.

Hier staat 32 34 36, terwijl ik hier wil zien 32 33 34 35 36
En het liefst zie ik de dagen niet zichtbaar. Maar dit mag dus geen invloed hebben op de gegevens die al getoond worden.

1. kan je de grafiek niet gewoon aanmaken vanuit jouw initiele gegevens "brongegevens"
2. zoniet kan je dan niet via VBA een grafiek maken vanuit je draaitabel zonder acht te slaan op die grafiek via je draaitabel ?

Dit is dus eigenlijk een bevestiging van de bug, danweltekortkomingen van een draaigrafiek in versie 2007?

De weekdagen niet opnemen in je pivot table en je probleem is opgelost.

Nee, de weekdagen moeten er bij, anders krijg je een totaal per week en dat wil ik niet.
En als ik de weekdagen weghaal, blijft het probleem bestaan voor de periodes.

De opmaak van de X-As is slechts beperkt tot 1 waarde, niet tot het 2e of 3e veld.
Dit is, volgens mij, een bug. Want in 2000/2003 bestond dit probleem niet.

misschien zwak van mijn kant, maar ik vond die draaigrafieken toch maar niets, want je kreeg ze toch niet 100% zoals gewenst, dus knoeide ik wat met VBA en dan kon je ook andere grafiektypes kiezen en in opmaak kon je alle kanten op.
PS. ik werk nog steeds met 2003, dus kan ik niets zeggen over 2007.

Tja, dan kun je mij ook niet helpen. In 2000/2003 werken de draaigrafieken namelijk wel naar behoren.
En in VBA doe ik nu ook al heel veel, maar die stomme X-as lukt niet ....

Ter info: Dit is een Excel bestand met 9 verschillende grafieken (allen op basis van draaitabel), gebaseerd op een database met inmiddels al 3 miljoen regels aan voorraadgegevens.

Moet je denken aan deze opbouw:
Eigenaar, Adres, Klant, Datum, Palletsoort, Koelingsoort, Aantal Pallets.

Als je dan 3 jaar aan gegevens hebt, 5 verschillende eigenaren, 8 verschillende adressen en ca. 150 klanten, heb je alleen hierop al tig mogelijke combinaties. De vrijheid die je dan hebt met een draaitabel/draaigrafiek is ongekend. Een eenvoudige gebruiker kan dan toch vrij eenvoudig en snel de grafiek naar smaak aanpassen. (Vanwege die 'eenvoudige' gebruiker heb ik ook 9 verschillende grafieken, anders had het wel in eentje gekund als ik met die gegevens moest werken).

En juist die 'eenvoudige' gebruikers willen wel de weeknummers/periodes en weekdagen zien en klagen nu hierover....

ik werk nog met 2003, dus krijg je een versie in 2003 en heb ik de draaitabellen even heraangemaakt zodat ik er ook mee kon werken. De gedachtengang zal dus in principe hetzelfde zijn zodat je dit maar moet zien als een aanknopingspunt.
Ik heb in mijn draaitabel geen subtotalen en geen eindtotalen, die had ik verwijderd door verbergen. Lukt dat niet in 2007, dan kan hier nog via VBA een mouw aan gepast worden.
De draaitabel heb ik niet helemaal links gezet, maar in de E-kolom zodat ik links straks gemakkelijk het rijgebied van de draaitabel kan kopieren. Dit doe ik links omdat je met draaitabellen nooit weet of ze niet zullen groeien naar onder (geen probleem) of naar rechts (zou kunnen een probleem zijn als je naar daar zou kopieren). Naar links groeit een draaitabel nooit.
Vervolgens heb ik eerst het rijgedeelte en de 1e kolom van de draaitabel gekopieerd als waarden naar dat gebied links, dan heb ik van die gegevens een grafiek gemaakt en vervolgens een stukje VBA geschreven in de module van die grafiek om de gegevens aan te passen aan de draaitabel (via een grafiek_activate).
De truc bestaat er nu in om de 2e kolom van je gegevens voor de x-as met een spatie te vullen en je krijgt je gewenste grafiek.

Kijk dus naar blad1 en grafiek1, de rest had ik weggegooid in de hoop van onder de 100kB te komen, maar dat was ijdele hoop.

Als je bovenstaande eens onder de knie hebt, dan kan je zelf van iedere draaitabel een grafiek maken op de manier dat jij het wenst.

Als er nog vragen zijn ... .

groeten
bart

Bijlagen

Mooie work-around!

Uiteraard niet de gewenste oplossing, want hierdoor heb je weer extra tabbladen nodig en blijven de grafieken zelf statisch, terwijl een draaigrafiek ene soort van interactief zijn.

Iemand een idee hoe je dit als bug bij Microsoft kunt indienen? Wie weet komt er een kleine update voor uit.... (niet geschoten is immers altijd mis)

hallo, je hebt het niet goed gekeken :
* je huidige werkblad met je draaitabel zou je moeten gebruiken en daarvan kopieren we het rijgedeelte naar een hulpbereik, Dus geen extra werkblad
* vervolgens maken we zelf een grafiek met de gegevens, dus je draaigrafiek mag je deleten, dus ook geen extra grafiek.
* vervolgens zorgt de macro activate er zelf voor dat je grafiek up-to-date blijft.

Gevolg : in principe zou je geen verschil mogen bemerken tussen de draaigrafiek en deze grafiek eens je hem volledig naar je eigen wensen hebt aangepast. Je moet later nooit meer naar zijn bereik gaan kijken, hij volgt automatisch de draaitabel.
Verander anders eens wat gegevens, vernieuw de draaitabel en kijk naar de grafiek

Beste PSVSupporter,

Je probleem is al van enige tijd geleden maar ik was benieuwd of dat je al een oplossing hebt gevonden?

Ik zit nml met hetzelfde probleem...

De x-as bevat 3 labels maar de format wordt bepaald op het eerste label (periode) .... en aangezien het tweede label veel langer is wordt het een beetje een onleesbaar geheel.

Ben benieuwd....

Deze topic is dusdanig gedateert dat deze met rust gelaten mag worden. Topic gaat op slot.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan