• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

draaigrafiek

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tony vdw

Gebruiker
Lid geworden
10 apr 2010
Berichten
39
beste,
Ik houd sinds dit jaar elke dag bepaalde weergegevens bij in een inputblad. Dit dient als basis voor draaitabellen en een draaigrafiek. T.e.m. april staat alles goed in de draaigrafiek. Echter, de waarden van 1 mei komen in draaigrafiek tussen 29/02 en 1/03 te liggen, wat niet kan. In de draaitabellen zie ik hetzelfde probleem. Kan iemand helpen zodat de waarden van mei aansluiten op deze van april.
met dank, Tony
 

Bijlagen

  • Weergegevens.xlsm
    106,7 KB · Weergaven: 31
Tony, ik vermoed dat het ligt aan de verticaal zoeken functie naar de maand. Ik heb deze formule veranderd naar
PHP:
=Maand(A2)
en vervolgens door getrokken naar beneden. Wat er gebeurd is dat Excel een cijfer laat zien. Op het moment dat je de eigenschap van de cel aanpast naar
PHP:
mmmm
dan laat Excel de naam van de maand zien. Door dit te doen vernaggel je in eerste instantie wel de rest van de bestand, maar de plek van de maand mei in je grafiek en in je draaitabel staat wel goed.

Het is namelijk in Excel mogelijk op basis van de datum dit te groeperen op Jaar, kwartaal, maand, datum en zelfs nog verder als je ook nog tijdsaanduiding in je data heb. En ik denk als je data in een power-query of power pivot zet dat alles nog een stukje sneller gaat. Ik heb de ervaring dat ik als iets veranderde dat het bestand wel even wat tijd nodig heeft om alle berekeningen weer te maken.
 
M@rcel, kan je me je aangepaste bijlage eens meesturen, want ik geraak er niet.
dank je wel.
 
Gebruik "maand" in je draaitabellen in plaats van "maandnaam".
Zodat excel kan werken met nummers (1) dan in plaats van namen ("januari").
Later kan je met datumopmaak een 1 in een cel laten zien als "januari".
 
Laatst bewerkt:
Ik heb eindelijk opgelost door in de draaigrafiek bij maand de menu te openen en te kiezen voor aflopend te sorteren.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan