• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Draaitabel aapassen

• Onderwerp starter Onderwerp starter vrouw
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

vrouw

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
27 mrt 2010
Hallo,

Als ik een draaitabel maak met 4 kolommen voorraaden en er is een kolom met een negatieve vooraad word dit van het totaal afgetrokken.
Is dat in een draaitabel op te lossen dat getallen onder de nul niet afgetrokken moten worden of een optie dat er alleen maar opgeteld mag worden?

je kunt toch zorgen dat de waarden, voordat je de draaitabel gaat maken, niet kleiner worden dan 0.

Dan zou ik dus eerst het document met héééél veel data eerst moeten bewerken bedoel je?:o

ik zou eerst beginnen met de vraag hoe de voorraad negatief kan worden.

heb je dit opgelost, dan doet het probleem zich (ook in de draaitabel) niet meer voor.

ik zou eerst beginnen met de vraag hoe de voorraad negatief kan worden.

heb je dit opgelost, dan doet het probleem zich (ook in de draaitabel) niet meer voor.

Dat is een lang en ingewikkeld verhaal maar in de retail waar je over duizenden te ontvangen colli`s praat kan dat zomaar. paar doosjes minder op een pallet en daar ga je.

Dat is dus niet op te lossen:o

vrouw,

plaats eens een voorbeeldbestandje....

vrouw,

in de bijlage heb ik
A: de draaitabel opnieuw gemaakt, maar dan iets anders dan jij dat gedaan had
B: een berekend veld toegevoegd, waarin gecheckt wordt of een waarde < 0 is (voorbeeld DC 3 en DC03)

Bijlagen

Oké, dat ziet er TOP uit zoals ik het wil ,aar nu mijn vraag hoe je dat gedaan hebt zodat ik het ook zelf op mijn eigen datablad kan doen?

Hoe heb je die kolom DC03 erbij gekregen want die staat niet in de "bron"?
En bij jou staat er ook boven de kolommen Som van DC 1 dat heb ik niet.

:oIs het mogelijk dat je me het stap voor stap uitlegt?:o

vrouw,

maak de werkbalk draaitabel zichtbaar

maak de draaitabel, maar zet de items DC 1, DC 2, DC 3, DC 4 en DC 5 in het veld GEGEVENS
ipv van in het veld RIJ , Na een klik op voltooien is de draaitabel aangemaakt, waarbij de gegeven onder elkaar staan ipv naast elkaar. Door de knop "Gegevens" aan te wijzen en de linker muisknop 1 x in te drukkenn en ingedrukt te houden en dan naar rechts te slepen worden de gegevens naast elkaar gezet.

Klik in de werkbalk draaitabel op de knop Draaitabel en kies voor Formules en Berekend veld.
type achter naam (bv) DC03 en achter formule: =ALS('DC 3'<0;0;'DC 3')
klik op toevoegen en daarna op OK.
Nu wordt het berekende veld DC03 toegevoegd aan je draaitabel.

Succes!

@ Haije
:thumb: Toppie, zo is het me helemaal duidelijk en kan ik er zelf mee aan de slag.:thumb:

1 vraagje nog:
Kan in de tabel dan ook nog een kolom met het totaal? maar dan met de juiste kolom(dc03) gerekend?

Laatst bewerkt:
vrouw,

ja, dat kan door ook voor het totaal een berekend veld te maken.
Dat berekende veld verwijst dan naar de juiste velden (dat kunnen nl. ook de andere berekende velden zijn)

Ik ga dus een nieuw berekend veld maken maar loop vast met de formule die je moet gebruiken.

=SOM(J17;K17;M17) dacht ik te gebruiken:rolleyes:
In kolom L17 staan de negatieve getallen dus die neem ik er niet in mee.
Toch werkt het niet.:o

vrouw,

op basis van mijn eerdere oplossing zou dat zijn:
='DC 1'+ ' DC 2' + 'DC03' + 'DC 4' + 'DC 5',

dus je moet verwijzen naar de namen van de (berekende) velden, niet naar cellen in je tabblad

:thumb:Top, zo ga ik er helemaal uit komen.(denk ik):o

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan