• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Draaitabel: berekend veld (items en totalen) en filter

Status
Niet open voor verdere reacties.

Winterkoning

Gebruiker
Lid geworden
16 jun 2007
Beste mede-excellers,

Ik vroeg me af hoe ik in een draaitabel een berekend veld (dus in de draaitabel zelf) kan maken dat op basis van een sub of eindtotaal rekent.Ik kan voor een zelf te berekenen veld namelijk alleen maar het hele veld kiezen. De formule

=Bedrag- Bedrag

werkt dan niet omdat ik bijvoorbeeld 2008 minus 2007 wil doen maar dat snapt hij zo uiteraard niet.

Ook vroeg ik me af of er meer filter mogelijkheden zijn dan alleen maar kunnen kiezen per item vinkje aan of uit wanneer je een veld naar het filter schuift.

Dit alles heeft betrekking op Excel 2007 maar mogelijk ook op 2003, dat weet ik niet.

Bij voorbaat hartelijk dank voor je hulp.

Met vriendelijke groet,

Winterkoning (die normaal geniet van de sneeuw maar nu even niet)

Naar mijn mening kan je een subtotaal of totaal niet gebruiken in een calculated field. Calculated fields werken met de som van de onderliggende data.

Leuk zo'n testbestandje, maar wat wil je nu precies?:confused:

Dat heb ik er allemaal bijgezet, met nummers zelfs.:rolleyes:

1 Hoe maak ik het veld: 2007 als percentage van het subtotaal per product (zie formule)
Hoe maak ik het veld: 2007 als percentage van het totaal (zie formule)
Hoe maak ik een veld waarbij ik 2007 minus 2006 doe?
2 Hoe zet ik een filter waarbij alleen alle producten met CH getoond worden in de draaitabel? (ik kan dit alleen door formule toe te voegen aan originele gegevens)
3 Hoe maak ik een formule die de producten met CH toont als som is 0 en de rest gewoon wel berekent.
4 Excel 2007: kan ik nog op de een of andere manier een draaitabel werkbalk tonen of moet het allemaal in het lint zitten? (volgens mij zit namelijk niet alles erin)
5 Hoe kan ik meer leren over het maken van formules in draaitabellen?

dubbelklik eens op A12 (Som van Qtr 1) en kies bij 'Gegevens weergeven als: voor "% van de kolom", of juist voor "% van rij"

Heb je daar wat aan?

Richard

Laatst bewerkt:
dubbelklik eens op A12 (Som van Qtr 1) en kies bij 'Gegevens weergeven als: voor "% van de kolom", of juist voor "% van rij"

Heb je daar wat aan?

Richard

Nou, het is wel een mooi weetje want ik zat elke keer weer met de rechtermuisknop te klooien. Welk handig om zo alles in 1x te kunnen verzetten van percentage. Helaas krijg ik er niet uit wat ik ermee wil want ik wil als uitgangspunt 2007 gebruiken.

haha, natuurlijk Wigi...

Dag Winterkoning,

Hier al wat antwoorden op gedeelte "1":
"Dubbelklik linksboven in draaitabel op ""Som van Qtr 1""
Klik op ""Opties…"" - Kies bij ""Gegevens weergeven als:"" het volgende: ""% van rij"""

"Dubbelklik linksboven in draaitabel op ""Som van Qtr 1""
Klik op ""Opties…"" - Kies bij ""Gegevens weergeven als:"" het volgende: ""% van totaal"""

Het verschil van 2007 tov 2006 lukt me niet.

Antwoord op gedeelte "2":
Selecteer in de draaitabel de produkten beginnend met "CH" (Deze staan gelukkig alfabetisch gerangschikt)
Klik met de rechtermuistoets - "Overzicht en details..." - Groeperen
Er wordt nu een nieuwe parameter "Product2" aangemaakt.
Wens je de naam "Groep1" te veranderen kan dit gemakkelijk door erop te klikken en overschrijven
Selecteer in deze nieuwe parameter "Product2" de waarde "Groep1".

Antwoord op gedeelte "3"-"5":
Sorry, verder reikt mijn kennis niet.

Greetzzzzz, Raf.

1a) Bij de waardeveldinstellingen van Som Q1 > Waarden weergevens als % van rij
1b) Bij de waardeveldinstellingen van Som Q1 > Waarden weergevens als % van totaal
1c) Via een berekend veld (niet berekend item) waar je Year 2007-Year 2006 doet.
2)Bestand opslaan in een Excel 2007 indeling en dan kan je dat bekomen via de labelfilters.
3)Zie 2, maar een combinatie van waardefilter en labelfilter
4) Rechts kan je ook de lijst met velden zetten wanneer je in de DT staat, voor de rest vnl het lint ja. Wat zit er niet in volgens jouw? Je kan ook nog een aantal acties toevoegen aan je QAT.
5)Google :) of boeken oa. Pivot Table Data Crunching for Microsoft Office Excel 2007 by Bill Jelen and Michael Alexander en Excel 2007 PivotTables & PivotCharts by John Walkenbach.

5)Google :) of boeken oa. Pivot Table Data Crunching for Microsoft Office Excel 2007 by Bill Jelen and Michael Alexander en Excel 2007 PivotTables & PivotCharts by John Walkenbach.

Debra Dalgleish van Contextures.com is ook een autoriteit op dit vlak.

richard1970
mddickie
Finch

Jullie zijn geweldig! Hartstikke bedankt! De cijfers die nu allemaal op me afkomen.. echt geweldig. Contextures is inderdaad een prachtige website met voorbeelden en uitleg. Ik ga daarmee aan de slag!

Ik heb nog wat vragen:

1.
(met betrekking tot Finch zijn antwoord)
Via een berekend veld (niet berekend item) waar je Year 2007-Year 2006 doet.

Dit werkt bij mij niet. Ik heb vanalles geprobeerd zoals haakjes maar het lukt niet. Heb je een idee waarom het fout gaat? Is dit letterlijk de formule die bij jou werkte?

2.
(met betrekking tot Finch zijn antwoord)
Wat bedoel je met:

Je kan ook nog een aantal acties toevoegen aan je QAT.

3.
Ik heb op de site Contextures gelezen dat je ook alles als index van een bepaalde waarde kan nemen. Maar als ik "verschil tussen" doe dan gaat het mis: ik krijg allemaal N/B# en ik kan niet zien waarom. Kan iemand met mijn voorbeeld proberen of die het ook heeft? Ik heb het bestand zo ingesteld zoals Contextures stelt en dan bij deze post weer geupload.

4.
En ook nog een ander algemene vraag (als dat in dit topic mag):

Hoe voorkom ik dat data wordt verwijderd wanneer de draaitabel in formaat verandert (anders dan alles steeds te verschuiven)?

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Vraag 1 en 3 zie bijgevoegd bestand. Voor vraag een misschien waarde op standaard zetten voor een beter zicht.

Vraag 2. Een voorbeeld in Excel 2007 is de wizard om een draaitabel op te stellen niet standaard bereikbaar. Daardoor beschik je ook niet over de mogelijkheid van 'multiple consolidation ranges'. Maar je kan die wizard wel toevoegen aan je QAT(Quick Access Toolbaar) (die toolbaar boven of onder het lint/ribbon, met de undo, redo pijltjes). Daarvoor klinkt je rechts op het pijltje in die toolbaar, en kiest meer opdrachten. Bij opdrachten kies je dan in de combobox, opdrachten die niet in het lint staan. Zo kan je dan de wizard draaitabellen toevoegen aan je QAT. Uiteraard kan dat ook met andere opdrachten.

Vraag 4. Gelieve meer uitleg, want ik begrijp niet waar je in gedachte hebt.

Bijlagen

1,3 Het is nu helemaal duidelijk, dank je! Ik begrijp nu eindelijk hoe een berekend item werkt. Ik ben net een uurtje bezig geweest met een berekend veld en dat kan ook heel handig zijn.

2 ja, ik heb de wizard en enkele andere functies toegevoegd aan de Quick Acces Toolbar (ik kende die naam niet) en dat is wel zo prettig werken. Ik had het idee dat er nog weinig van de draaitabel functies meer waren in 2007 omdat er geen speciale werkbalk meer is maar alle functies zijn gewoon een beetje verstopt.

4. Ik bedoel dat wanneer je bijvoorbeeld schuift met de velden dat de draaitabel dan van grootte verandert en data buiten de draaitabel wil verwijderen. Stel dat ik bijvoorbeeld een kolomlabel invoeg dan gaat hij in de breedte uitbreiden en dan vraagt hij of ik de data buiten de draaitabel wil verwijderen. Ik weet dat ik hem op 'pauze' kan zetten door "bijwerken van indeling uitstellen" maar dat verhelpt het probleem tijdelijk.

Wat mooi dat je toch zoveel zelf thuis kan leren met behulp van een begeleidende hand hier en daar. Ik ben er werkelijk heel dankbaar voor.

Laatst bewerkt:
4. Dit kun je omzeilen door functies als draaitabel.ophalen te gebruiken op een ander werkblad.

Groeten,
Richard

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan