• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Draaitabel: berekening toepassen op weergegeven cijfers

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rick_Klein

Gebruiker
Lid geworden
6 mrt 2004
Berichten
397
Goedemorgen,

Vanuit een database heb ik een draaitabel gemaakt om met deze draaitabel de verkoopcijfers van een bepaald artikel in een bepaalde periode te kunnen weergeven.
Zie het voorbeeld in de bijlage.

Met de slicers selecteer ik een periode en eventueel een locatie. Zo kan ik bijvoorbeeld eenvoudig raadplegen welke artikelen (a, b, c, d e, en/of f) zijn verkocht in een bepaalde periode. Ook kan ik de aantallen zien. Hieraan wil ik echter het volgende toevoegen: gemiddelde verkoop per dag (of week) in de met de slicer geselecteerde periode.

Een optie die ik zelf bedacht had is het volgende:
-de kleinste datum bij het bijbehorende artikel opzoeken in draaitabel
-de maximale datum bij het bijbehorende artikel opzoeken in draaitabel
-min datum aftrekken van max datum >> dat is dan de duur van de periode
-verkochte aantallen delen door de duur van de periode.


Echter, tegen de volgende problemen loop ik dan aan:
-Als de geselecteerde periode 3 maanden is, maar het artikel slechts 2x is verkocht in de eerste maand van die periode, is mijn berekende periode eigenlijk te kort.
-Ik weet niet hoe ik bovenstaande twee berekeningen toe kan voegen aan de draaitabel. Rechts naast de draaitabel plaatsen, zoals in het voorbeeld, is namelijk geen optie. Ik heb geprobeerd om een veld toe te voegen in de draaitabel, maar dan kan ik alleen berekeningen toevoegen op velden uit de draaitabel (dus artikel, datum, locatie en aantal) en niet op de weergegeven waarden in de draaitabel (min datum en max datum).

Heeft iemand een suggestie hoe dit op te lossen is?
Bedankt alvast!
 

Bijlagen

  • verkoopcijfers per periode.xlsx
    22,9 KB · Weergaven: 16
Laatst bewerkt:
Een soort halve oplossing gevonden.
Een min en max datum zoek ik op in de draaitabel. Hieruit bepaal ik periode.
In principe heb ik nu wel wat ik zoek, enige nadeel is dat de periode niet precies. Het liefst wil ik gewoon een ronde 2 als uitkomst als ik bv januari en februari selecteer.

Het is me niet gelukt een gemiddeld verkoopcijfer echt te integreren in de draaitabel, dus die heb ik maar naast de draaitabel gezet. Met behulp van de ALS functie verberg ik dan de nullen.

Al met al werkt het wel, maar mocht er nog iemand een betere/nettere oplossing hebben hou ik me aanbevolen :)
 

Bijlagen

  • verkoopcijfers per periode (1).xlsx
    22,9 KB · Weergaven: 15
2 halfslachtige oplossingen :

- buiten de slicer om bepaal je een begin en een eindperiode met het aantal tussenliggende maanden in H1:I3
Die maanden pak je dan mee om een hulpkolom aan te maken zoals de kolom E en die gebruik je dan in de draaitabel als gemiddelde1
Is eigenlijk de minst omslachtige en meest betrouwbare.

- met de bestaande slicer en een tweede "schaduw"-draaitabel ga je net hetzelfde doen als jij probeerde. nl het aantal tussenliggende maanden bepalen, zie U4
Die waarde gebruiken we om ook weer een hulpkolom te maken zoals de kolom F en die gebruik je in de draaitabel als gemiddelde2.
Nadeel, als je in de slicer bv. jan, februari, november en december bepaalt, dus 4 maanden, dan zit je toch aan het volledige jaar.
MAAR, we kunnen ook het aantal maanden bekijken die er in de draaitabel staan, in het geval je dus 2 blokken via je slicer selecteert.
Het getal dat in U2 staat. Nadeeltje nu, ik heb alle verkopen in maart verwijderd, dus voor die maand krijg je niet en dus mis je een maand.
PS. met die slicer kan ik geen tussenliggende maanden weglaten met CTRL en/of Shift, hoe werkt dat ?

Dus 3 manieren met elk hun voordeel/nadeel.
 

Bijlagen

  • verkoopcijfers per periode (1).xlsx
    30,8 KB · Weergaven: 9
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan