• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Draaitabel - Datums groeperen per week

Status
Niet open voor verdere reacties.

digicat

Gebruiker
Lid geworden
28 okt 2004
In een gegevenstabel staan de verkopen per dag genoteerd.
In de draaitabel wil ik ze graag per week of per maand kunnen groeperen.
Hoe doe je dat?

voeg in je gegevenstabel 2 hulpkolommen (desnoods verborgen) toe waarin je het weeknummer en het maandnummer bepaald vanuit je datum.
Neem deze gegevens mee in het samenstellen van je draaitabel dan kun je daarop groeperen.

Heb intussen ontdekt dat het in de draaitabel zelf kan, zonder hulpcellen te moeten maken:
Klik rechts op veld DATUM - kies Overzicht en details - groeperen
Kies "Dagen" en zet Aantal dagen op 7.
In de draaitabel toont hij netjes:
02-01-2006 - 08-01-2006
09-01-2006 - 15-01-2006
....
Kies je voor "Maand" dan toont hij:
jan
feb
...

Je kan ook getallen groeperen vb per 500 - per 1000 - ...

groeperen in draaitabel

Hallo,

Die optie om bv data te groeperen per maand, lijkt me wel leuk. Maar het lukt niet.
Telkens opnieuw verschijnt een venster met daarin "kan deze selectie niet groeperen". Ik krijg nooit het dialoogvenster te zien, waarin ik kan kiezen om per maand, week, ... te groeperen.

Ik werk met Excel-2002.
Zijn bepaalde delen niet goed geïnstalleerd? Is er iets mis met m'n tabellen?

PS: Ik heb deze vraag op dit fora meerdere keren zien terugkomen, maar nergens daar een echt antwoord op gevonden.

Alvast bedankt!
Erik

De datums moeten uiteraard zo ingevoerd worden dat ze door Excel als datum herkend worden. Check dat eventueel even via Celeigenschappen - Getal.

Werkwijze voor groeperen:
Menu Data (of rechtsklikken in tabel)
Overzicht
Groeperen
Hier kies je dan per maand, per week (=dagen en aantal op 7), enz

Voorbeeldbestandje bijgevoegd.
Succes!

Bijlagen

groeperen in draaitabel

Hmm,

Bedankt dat ik met die gegevens even kon controleren.
Na enig proberen, bleek de fout in mijn gegevens te zijn dat ik ook geplande activiteiten in mijn schema opnam, waarvan al verschillende gegevens (velden) gekend zijn, maar nog geen datum. Een gewoon draaitabel kan die lege cellen wel behandelen ("leeg"), maar niet zo voor het groeperen. Dat lukt niet.
Ik heb wel een omweg gevonden: voor lege cellen wordt een andere (vaste) datum meegenomen, die ik in het schema niet laat zien.
En zo werkt het wel.

Merciekes,
Erik

Kan niet groeperen

:thumb:

Groeperen lukt dus niet met lege cellen;:confused: wel vreemd dat office (<2007) dat niet effe zelf aan geeft !!!?

bedankt voor de post. Heeft mij goed geholpen!:)

Een wat later reactie. Datum stond goed maar nog steeds geen succes. Nadat ik de Waarden had ingesteld op getal lukte het wel.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan