• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Draaitabel excel 2007

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bas1982

Gebruiker
Lid geworden
27 sep 2011
Beste forum leden,
Ik heb geprobeerd te zoeken in reeds verschenen vragen maar kon niet het antwoord vinden op mijn vraag, wellicht niet de goede termen gezocht maar goed hier komt de vraag:

ik heb een reeds bestaand bestand met draaitabellen, het betreft het onderwerp retour gebracht producten.
Om goed te zien waarom klanten producten retour brengen word er in het systeem een 'reason code'toegevoegd door de medewerkers (code 1 tm 5 is de keuze) De data dump ik dan per maand in een data tab en ik vernieuw de draaitabel maar dan loop ik tegen het probleem aan:

De data dumps zijn ongeveer 15 duizend rijen aan data per maand en er is altijd wel ergens fout gecodeerd waardoor de draai tabel, wanneer deze vernieuwd word, weer ALLE ingegeven codes pakt en het ding gigantisch wordt. ik kan weer via drop down alleen code 1 tm 5 kiezen en alles weer gaan herstellen zodat er weer een leesbare format is.

Wat ik eigenlijk zou willen is dus dat ondanks dat er verkeerde codes tussen de data zit de draaitabel tijdens de refresh alleen code 1 tm 5 pakt en niet ook de overig ingevoerde codes(fouten dus...) zodat ik niet heel het ding weer moet oppoetsen om hem leesbaar te maken.

kan dit via enige instellingen bij de draaitabel of moet ik echt tussen al die tienduizenden regels in de data tab de foute codes deleten alvorens te refreshen?
Ik hoop dat ik het duidelijk heb kunnen uitleggen (door de omvang van de bestanden lukt het me niet ze te plaatsen)

Bij voorbaat dank!

Het is natuurlijk flauwekul dat je geen bestandje kan uploaden. Er staan maar 5 variabelen in waarna je opzoek bent en dan is het vrij eenvoudig om er een voorbeeldje van te maken van een regel of 50 waarin je kan laten zien wanneer het probleem zich voor doet!

Dus op de gok: Rechtsklik in de draaitabel en kies opties voor draaitabel. In de tab gegevens kan je een beetje met spelen de vlaggetjes en met het aantal items dat per veld behouden moet worden. (geen is denk ik de juiste waarde)

Laatst bewerkt:
draaitabel

hej,
Ik denk niet dat die 'agressieve' reactie echt nodig is...... mijn eerste gedachte was gewoon dat een gigabyte te veel zou zijn maar bestand inkorten kan inderdaad ook.

maar ik ga eerst eens jou suggestie proberen, vast bedankt en ik laat weten hoe het gaat (eerst werk laptop opstarten...)

helaas geen VPN verbinding... ik zal dit maandag op mijn werk gaan proberen, ik laat het dan weten

Als je dit al een agressieve reactie vind dan waak je maar.:D

Als het niet werkt dan moeten we wat anders verzinnen.

haha, ja ik mag ook wel wat relaxter reageren lees ik nu:)
ik wil namelijk niet met macro's gaan werken. Er zijn nu wel gasten op mijn werk (studenten) die dat kunnen maar als die weg zijn moet ik zelf wel aanpassing oid kunnen maken dus doe ik liever niet iets wat ik zelf niet kan fixen:)

tot maandag!

ik kan het natuurlijk niet loslaten:rolleyes:... toch een klein voorbeeldje gemaakt.
reden '7' is de fout die erin is gebracht. Als ik er nieuwe data in doe en refresh wil ik dus dat de pivot alleen reden 1 tm 5 weergeeft en de 7 negeert.

Bedenk dat ik dit normaal met bestanden van 100.000 regels heb....een hoop oppoets werk om alles weer netjes te krijgen:)
Bekijk bijlage Book1.xlsx

In een pivot table kan je filteren op de waarde die je wilt laten zien.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Bijlagen

dat weet ik al, wat ik bedoel is of het mogelijk is of ik die selectie kan behouden...ook als er nieuwe data komt.
Dus niet dat ik dan weer alles moet selecteren in de dropdown.

De filter blijft van toepassing bij het verversen van de gegevens.
Bovendien hoef je niet steeds alle waardes te selecteren. Je kunt gewoon aangeven dat je alleen alle waardes wilt zien die kleiner of gelijk zijn aan 5.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Bijlagen

om de een of andere reden werk winzip niet echt... ik probeer het zo nog eens.
maar wat bedoel je met je eerste zin? Dat ik inderdaad gewoon telkens weer de selectie in de dropdown opnieuw moet maken?

Als je op het filterknopje klikt zie je oa twee "uitklapvensters": Labelfilters en Waardefilters. Hier kan je jouw voorwaarden invullen. Deze blijven gewoon bestaan na het verversen. Als je het bereik aanpast naar Sheet1!$A:$C kan je onbeperkt data toevoegen. De draaitabel neemt dan alles in kolom A t/m C mee. Je kan de data ook in een tabel zetten of met een dynamisch bereik werken om wat geheugenruimte uit te sparen.

Laatst bewerkt:
daar had ik nog niet aan gedacht, ga ik meteen proberen!
sorry voor de gebrekkige reactie, ik had dit gisteren willen afronden.
Maar op de een of andere manier is 'speed dial' op mijn comp gekomen en zit alles vol malware.
heb MBAM gekocht maar dat zal ik pas morgen ten volste kunnen benutten vrees ik, maar das weer een ander forum :)

en het is gelukt....er was gewoon een knopje voor....dat heb ik toch iedere keer bij excel...
maar erg bedankt, je hebt eeb grote irritatie uit de weg geruimd!
ik merk wel dat ik het forum minder nodig heb als enkele jaren geleden, vooruitgang zullen we maar zeggen:)!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan