• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Draaitabel met een externe bron (excel)

Status
Niet open voor verdere reacties.

WytseTholen

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
15 mei 2013
Berichten
4
Ik ben een fanatieke gebruiker van het helpmij.nl forum. Niet zozeer het posten maar wanneer ik vast loop in Excel dan vindt ik hier vaak al mijn antwoord.
Daarvoor wil ik allereerst iedere poster hier bedanken. Het is erg fijn dat hier zoveel kennis is van Excel en dat er zoveel mensen zijn welke een helpende hand bieden.

Dat gezegd hebbende ben ik nu eindelijk tegen een probleem aangelopen wat ik niet kan vinden op het internet / Helpmij forum.
Het kan zijn dat het me niet lukt om de zoekvraag juist in te vullen of dat hij niet ter sprake is gekomen.

Een uitleg van de situatie zoals hij speelt:

- ik werk met diverse rapportages waar we gegevens in draaitabellen hebben gezet.
- omdat de diverse rapportages met dezelfde data sets werken heb ik een data bestand waar alle gegevens uit opgehaald worden.
- om het makkelijk te houden ... staan de rapportages op een netwerkschijf en het data bestand in een centrale map. Dit houdt in dat ik bij elke draaitabel het volledige netwerkpad vermeld omdat anders de draaitabel bij het vernieuwen niet het gegevensbestand kan vinden.

Het probleem / uitdaging hoe je het noemen wilt:

Ik moet nu een draaitabel maken waar hij unieke waarden moet tellen en daar gebruik ik de optie (bij het maken van de draaitabel) 'deze gegevens toevoegen aan het gegevensmodel' maar zodra ik dit doe dan veranderd het pad (tabel/bereik) waar ik het volledige netwerkpad heb gezet naar alleen de werkmap naam en verdwijnt het volledige pad.
Ik hoop dat ik de vraag/uitdaging een beetje juist heb omschreven, mochten er vragen zijn, stel ze graag.

voorbeeldexcel.png
 
Je hebt gelijk, het werkt dan nog wel.

Echter zodra ik het excelbestand op sla en opnieuw open, krijg ik de volgende melding bij de gegevensbron: #VERW!

Excuus dat ik hier niet volledig in ben geweest :eek:
 
#VERW bij een draaitabel? Dat lijkt mij onwaarschijnlijk?
 
Hierbij de afbeelding van wat ik krijg als ik de draaitabel aanklik, analyseren en dan op andere gegevensbron klik:


voorbeeldexcel2.png

Dit gebeurt ook alleen maar wanneer ik gebruik maak van de optie 'deze gegevens toevoegen aan het gegevensmodel'

Het gebeurd ook als ik een simpel testbestand maak, om één of andere reden blijft hij met gegevensmodel ergens op hangen lijkt het wel.
 
Laatst bewerkt:
Probeer eens diezelfde verbinding te leggen via Gegevens, Gegevens Ophalen, Van Bestand. Laat die connectie toevoegen aan het gegevensmodel en maak dan de draaitabel.
 
Het is gelukt...
Uiteindelijk via een power pivot functie in Excel kunnen zetten.
Via een externe verbinding wou niet lukken omdat dan de optie 'deze gegevens toevoegen aan het gegevensmodel' niet aangevinkt kan worden.
Met mijn gelimiteerde kennis lijkt het er op dat het achterliggende protocol wat er gebruikt wordt om gegevens uit een andere excel te halen de functie voor het toevoegen van een gegevensmodel niet ondersteund. Dit protocol wordt wel weer gebruikt via power pivot.

@jkpieterse heel erg bedankt voor het meedenken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan