• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Draaitabel - opstarten traag

Status
Niet open voor verdere reacties.

royweer

Gebruiker
Lid geworden
17 mrt 2016
Goedemiddag,

ik heb een grote lijst met data. Hieruit laat ik Excel 4 verschillende draaitabellen maken.
Alleen nu is het bestand 8.5 mb groot geworden (verkenner) en gaat het opstarten erg traag. Draaitabellen
worden automatisch vernieuwd bij opstarten.

Wat o wat kan ik hier aan doen?

Hoop dat het zo duidelijk is, kan ivm privacy van de info de file niet toevoegen.

Groet,

Dan kan ik vanwege privacy geen antwoord geven.

Dat vind ik oprecht jammer.

Hopelijk kan iemand anders mij wel verder helpen?

SNB bedoelt: plaats effe een voorbeeld bestandje en vervang in dat bestandje de privacy-gegevens door fictieve gegevens.

Wellicht dat de draaitabellen ieder een eigen cache hebben.
Als ze (ongeveer) dezelfde gegevens te gebruiken, dan is het veel efficiënter om de draaitabellen van dezelfde cache gebruik te laten maken.

Wellicht dat de draaitabellen ieder een eigen cache hebben.
Als ze (ongeveer) dezelfde gegevens te gebruiken, dan is het veel efficiënter om de draaitabellen van dezelfde cache gebruik te laten maken.

Ze maken inderdaad gebruik van dezelfde gegevens. Hoe laat ik ze gebruik maken van dezelfde cache?

Sorry; waarschijnlijk enorme noob vraag. Excuus daarvoor.

SNB bedoelt: plaats effe een voorbeeld bestandje en vervang in dat bestandje de privacy-gegevens door fictieve gegevens.

Ik hoopte het zo tekstueel duidelijk te kunnen maken.
Ik zal proberen om morgen effe een voorbeeldbestand te maken. Kom ik nu niet meer aan toe.

Ze maken inderdaad gebruik van dezelfde gegevens. Hoe laat ik ze gebruik maken van dezelfde cache?

Sorry; waarschijnlijk enorme noob vraag. Excuus daarvoor.

Nee hoor, dat het is helemaal niet zo simpel. Ik weet het ook niet zo precies.

Je kunt eens beginnen met een telling van het aantal caches met VBA code
MsgBox ThisWorkbook.PivotCaches.Count

Als dat er maar 1 is, dan is het euvel in ieder geval niet dat elke draaitabel een eigen cache heeft.

Als er meer dan 1 zijn, dan kun je de cache van een draaitabel wijzigen met de VBA methode PivotTable.ChangePivotCache.
Alleen wet ik niet precies hoe. Je moet als argument een string meegeven die de nieuwe PivotCache representeert. Maar wat daar in moet staan, vermeldt Microsoft niet.

Ik weet wel dat je via de oorspronkelijke Wizard Draaitabel en draaigrafiek bij een nieuwe draaitabel kunt opgeven of deze gebruik moet maken van een bestaande cache.
Wizard Draaitabel en draaigrafiek.png
Deze wizard kun je via Excel opties toevoegen aan de werkbalk Snelle Toegang; in Excel 2007:
Wizard Draaitabel en draaigrafiek toevoegen een werkbalk Snelle Toegang.png

Nee hoor, dat het is helemaal niet zo simpel. Ik weet het ook niet zo precies.

Je kunt eens beginnen met een telling van het aantal caches met VBA code
MsgBox ThisWorkbook.PivotCaches.Count

Als dat er maar 1 is, dan is het euvel in ieder geval niet dat elke draaitabel een eigen cache heeft.

Als er meer dan 1 zijn, dan kun je de cache van een draaitabel wijzigen met de VBA methode PivotTable.ChangePivotCache.
Alleen wet ik niet precies hoe. Je moet als argument een string meegeven die de nieuwe PivotCache representeert. Maar wat daar in moet staan, vermeldt Microsoft niet.

Ik weet wel dat je via de oorspronkelijke Wizard Draaitabel en draaigrafiek bij een nieuwe draaitabel kunt opgeven of deze gebruik moet maken van een bestaande cache.
Bekijk bijlage 266809
Deze wizard kun je via Excel opties toevoegen aan de werkbalk Snelle Toegang; in Excel 2007:
Bekijk bijlage 266811

Bedankt voor je antwoord.

Ik werk in Excel 2013. Krijg de wizard niet zo toegevoegd. Hoe gaat dat wel?
En hoe voeg ik je VBA code toe om het aantal caches te tellen?

Ik werk in Excel 2013. Krijg de wizard niet zo toegevoegd. Hoe gaat dat wel?

Ik ook. Wat precies lukt er niet?

En hoe voeg ik je VBA code toe om het aantal caches te tellen?
In de bijlage een werkmap met een draaitabel en een macro om de aantallen caches te tellen.
De macro kun je invoeren door met Alt+F11 naar de Visual Basic te gaan, kiezen voor "Invoeren", Module en dan in het vlak rechts de programmacode te plakken.

Verder heb ik op Blad 1 via tab "Ontwikkelaars" een knop toegevoegd (formulierbesturingselement) en gekoppeld aan de macro.

Bijlagen

Ik ook. Wat precies lukt er niet?

In de bijlage een werkmap met een draaitabel en een macro om de aantallen caches te tellen.
De macro kun je invoeren door met Alt+F11 naar de Visual Basic te gaan, kiezen voor "Invoeren", Module en dan in het vlak rechts de programmacode te plakken.

Verder heb ik op Blad 1 via tab "Ontwikkelaars" een knop toegevoegd (formulierbesturingselement) en gekoppeld aan de macro.

Bedankt Marcel voor de moeite, ik ben een stuk wijzer geworden. Mijn probleem is door gewijzigde omstandigheden opgelost.
Mijn excuus voor de overlast.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan