• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Draaitabel toevoegen via macro

Status
Niet open voor verdere reacties.

erikfranssen

Gebruiker
Lid geworden
11 okt 2016
Ik probeer via de macrorecorder binnen excel een draaitabel in te voegen, dit gaat prima. Echter als ik de macro opnieuw laat uitvoeren verschijnt de foutmelding "Aanduiding onder de cursor is niet herkend".

Ik wil de draaitabel op hetzelfde tabblad invoegen, waarop zich ook de brongegevens bevinden. Bijgaand een schermafdruk van de melding en betreffende programma regel. Ik ga er even vanuit dat ik een "stomme" fout heb gemaakt, maar zie het zelf niet meteen.

Wie kan mij hierbij helpen??

Bijlagen

• foutmelding.JPG
    foutmelding.JPG
    42,3 KB · Weergaven: 34
Waarom heb je 2 dezelfde draaitabellen nodig in je werkblad ?

Beste snb,

De macro maakt van een bepaald tabblad in het bestand, een kopie waarop vervolgens meerdere bewerkingen worden uitgevoerd. Om een aansluiting aan te tonen met het "originele" tabblad is het de bedoeling dat op het gekopieerde tabblad een draaitabel komt te staan waaruit deze aansluiting blijkt. Als de getoonde gegevens akkoord zijn, worden bepaalde gegevens weer overgenomen in een ander bestand, waarna het gekopieerde tabblad (met daarop de draaitabel) wordt verwijderd. Als de macro dan een andere keer wordt aangeroepen, moet de draaitabel dus weer worden toegevoegd.

In de macro wordt steeds na het kopiëren van het gehele tabblad eerst de naam gewijzigd (iedere keer dus dezelfde naam!).

Het aardige van een draaitabel is nu juist dat die zich aanpast aan gewijzigde gegevens.
Dat help je om zeep door het werkblad te verwijderen.
Dat klinkt niet slim.

Hallo snb,

Een van de bewerkingen is dat gegevens worden gefilterd, hierdoor kan het zichtbare aantal regels iedere keer wijzigen. De draaitabel dient iedere keer geplaatst te worden op een vast aantal regels onder de laatste regel (deze wordt iedere keer eerst bepaald). Dit kan dus per keer variëren. Dit is de reden waarom ik het gekopieerde tabblad steeds verwijder. UK zou dit probleem kunnen oplossen door de draaitabel op een los tabblad te plaatsen, maar ik wilde het aantal tabblad zo beperkt mogelijk te houden.

workaround : zet de draaitabel op regel 1.000 (of 10.000) en verberg (met de macro) zoveel tussenrijen als er nodig zijn, maar ik zou ook de draaitabel laten staan.

Hallo cow18,

Bedankt voor je reactie.

Ik begrijp dat mijn "wens" niet mogelijk is en dat het probleem dus opgelost kan c.q. moet worden door het tabblad niet te verwijderen, maar alleen op te schonen, behalve de draaitabel zelf natuurlijk.

Ik zal mijn macro hierop aanpassen. Nogmaals bedankt voor het meedenken en de oplossing!

je wens is wel mogelijk, maar niet wenselijk.
De remedie is slechter dan de kwaal.

@erik

Filteren van gegevens doe je in de draaitabel, niet in de gegevens waarop de draatabel gebaseerd is.
Daarom hoort je draaitabel op een eigen werkblad.
Filteren doe je dan met slicers.
Het werkblad met gegevens maak je bij voorkeur onzichtbaar ( of extern: als Excel, Access, of CSV-bestand).

Je probeert nu een oplossing te bedenken voor een probleem dat je onnodig in je bestand hebt gecreëerd.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan