Draaitabel vergrendelen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Viesj

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
29 mrt 2007
Hallo,

Ik heb een vraag met een drietal mogelijke oplossingen, waarvan ik hoop dat er minimaal 1 mogelijk is.

Ik heb een draaitabel opgesteld. In deze draaitabel wens ik de "gebruiker" zelf de mogelijkheid te geven om zijn of haar draaitabel samen te stellen uit de beschikbare velden die opgenomen zijn in het "filterveld" gedeelte. Nu is dit wel mogelijk, maar het is ook mogelijk de velden uit dit gedeelte te verwijderen. Ik wil dus eigenlijk dat het niet mogelijk is deze velden te verwijderen, maar dat de gebruiker wel zelf kan gaan schuiven indien hij of zij haar tabel wil aanpassen. Bij gebeurtenissen kun je een gebeurtenis schrijven bij "bij wijziging draaitabel". Ook dit heb ik geprobeerd, maar werkt volgens mij niet naar behoren.

Nu heb ik de hoop op deze optie reeds opgegeven en ben ik op zoek gegaan naar een andere mogelijkheid. Dit is de mogelijkheid dat ik de zogenoemde 'lijst met velden' beschikbaar maak voor de "gebruiker". Op deze manier kan de "gebruiker" zelf zijn of haar draaitabel samenstellen. Dan is het dus niet erg als de gebruiker de 'filtervelden' verwijderd, aangezien deze ze zelf terug kan halen. De gegevens in de 'lijst met velden' veranderen niet. Dat zou dus betekenen dat bij het starten van het formulier automatisch de 'lijst met velden' wordt weergegeven. Het moet dan ook niet mogelijk zijn dat deze 'lijst met velden' wordt verwijderd, mits deze weer terugkomt indien het formulier opnieuw gestart wordt. Dan is het minder erg.

Ook deze optie lukt me niet om uit te voeren, dus probeer ik een simpelere optie. Hierbij geef ik de "gebruiker" helemaal geen rechten (behalve het filteren zelf), waardoor het formulier alleen beschikbaar is en men dus niet de mogelijkheid heeft aan de draaitabel te sleutelen. Ik heb alles vergrendeld in alle formulieren, subformulieren en noem maar op, maar desondanks kunnen de 'filtervelden' etc gewoon nog worden gewijzigd, verschoven en verwijderd.

Ik hoop dat iemand 1 van deze 3 mogelijkheden tot leven kan wekken of mogelijkerwijs een andere oplossing heeft voor dit probleem.

Alvast bedankt voor jullie moeite!

Een bestandje zegt meer dan 1000 woorden. M.a.w. ik snap het niet helemaal. Gebaseerd op niks, het volgende antwoord:
Als je de wijzigingen wilt opslaan zou je kunnen besluiten alleen de toevoegingen mee te nemen en niet de verwijderingen?? Je ziet ik snap het niet.

Hopende hiermee een antwoord gegeven te hebben waar je iets mee kan...

Een bestandje zegt meer dan 1000 woorden. M.a.w. ik snap het niet helemaal. Gebaseerd op niks, het volgende antwoord:
Als je de wijzigingen wilt opslaan zou je kunnen besluiten alleen de toevoegingen mee te nemen en niet de verwijderingen?? Je ziet ik snap het niet.

Hopende hiermee een antwoord gegeven te hebben waar je iets mee kan...

Allereerst: bedankt voor je reactie Guus2005!

Hieronder zal ik even kort reageren.

Aangezien de database beveiligd is en van een server wordt geladen (alleen lezen), kan ik geen bestandje sturen of maken. Bovendien is het geheel privacygevoelig en kan ik op de "internetcomputer" niet bij mijn bestanden. Alles is afgesloten en geblokkeerd ivm privacy.

Ik zal proberen een verduidelijking te geven. Wat ik eigenlijk wil is dat gebruikers van het formulier geen wijzigingen kunnen doen aan de layout. Dus bij een gegevensblad weergave ook niet met kolommen kunnen gaan schuiven. Deze moeten dus vergrendeld zijn.

Als het niet mogelijk is de layout te vergrendelen, leek het mij een idee om de gebruiker wel te laten schuiven met de rijkop, de kolomkop en de filterkop, maar niet dat deze de mogelijkheid heeft ze te verwijderen. Op deze manier kan de gebruiker zelf met de data die het ter beschikking heeft spelen door te schuiven met de verschillende balken van rijkop naar filterkop enz.

Ik hoop dat het op deze manier duidelijker is, maar duidelijker kan ik het eigenlijk niet echt maken :confused:

Mochten jullie nog vragen of onduidelijkheden hebben, laat het dan gerust weten!

Nogmaals bedankt voor jullie moeite!

Van een query/form in datasheet weergave, kan je de kolommen bevriezen. Je kan ze dan echter nog steeds zo smal maken dat ze verdwenen lijken.

Je kan alle balken bovenin beeld verwijderen zodat ze niet meer kunnen switchen tussen de verschillende weergaven.

Je kan de diverse soorten weergaven niet toestaan... Allow Datasheet View = false...

Als je een continuous form laat zien kan je een image of een label over een control heenleggen zodat als ze erop klikken dat dan op de image/label wordt geklikt. Op die manier kom je nooit bij het onderliggende control. Als je die dan niet zichtbaar maakt, dan is het control weer wel klikbaar...

Leuker kan ik het niet maken... makkelijker trouwens ook niet.
Enjoy!

Ik ben op vakantie geweest.

Is dit probleem nog steeds een probleem?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan