• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Draaitabel (voor Gevorderden)

• Onderwerp starter Onderwerp starter flbos
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

flbos

Gebruiker
Lid geworden
5 feb 2004
Ik heb een draaitabel gemaakt met daarin verschillende getalwaarden.

Ik wil nu graag twee berekende velden maken waarin de totalen anders berekend worden dan de overige waarden.

Concreet:

Er zijn verschillende grootboekrekeningen. Hiervoor wil ik debet en credit van elkaar af laten trekken, zodat alleen het saldo gegeven wordt. Met een ALS-functie krijg ik het reeds voor elkaar om een negatieve uitkomst weer te geven in het berekende veld 'credit' en een positieve uitkomst in het andere berekende veld 'debet'. Dit werkt goed voor elke regel uit de tabel.

Voor de totaalregels wil ik echter niet debet en credit van elkaar aftrekken, maar gewoon de som van de debet-boekingen in het berekende veld 'debet hebben en de som van de creditboekingen in het berekende veld 'credit'.

Momenteel worden bij de totalen debet en credit ook van elkaar afgetrokken, zodat je alleen het saldo over houd, dit is niet de bedoeling.

Is het mogelijk om met behulp van een bepaalde formule in hetzelfde berkende veld de totalen anders te laten berekenen als de afzonderlijke waarden?

Wat ik feitelijk wil is onder een bepaalde voorwaarde (met een als formule dus) op een bepaalde regel binnen de kolom van het berekende veld een andere formule gebruiken dan de overige.

Ikzelf zat te denken aan het controleren op bijvoorbeeld kolom D.
In kolom D staan grootboekrekeningen, aan het eind van elke groep met rekeningen staat in die kolom: Totaal (met daarachter het groepsnummer). Als ik nou in de formule voor het berekende veld met een ALS-formule controleer of de eerste 6 tekens van de betreffende cel in kolom D 'Totaal' zijn en dan vervolgens de formule opgeef die in dat geval gebruikt moet worden dan ben ik er.

Ik ben bekend met de functie ALS en LINKS (voor de eerste 6 tekens), ik moet eigenlijk alleen weten of ik dus in de formule van het berekende veld naar kolom D kan verwijzen en hoe ik dat dan moet doen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan