Draaitabel

Status
Niet open voor verdere reacties.

jheesterbeek

Gebruiker
Lid geworden
26 jan 2005
Hoi Allemaal,

Ik ben meestal bezig met Excel, maar dat blijkt nu te klein. Ik heb daarom een database aangelegd met afzetgegevens (klant, artikel, week, afzet).
Ik wil deze informatie in een rapport weergeven, waarbij ik voor het rapport opent een klant kan kiezen. Voor deze klant wordt dan het rapport gevuld, met in de kolommen de weken, in de rijen de artikelen en op de kruispunten de bijbehorende afzet.
In Excel zou ik zoiets met een draaitabel doen, maar hoe moet dat in een Acces-rapport?

Hopelijk kan iemand me helpen.

Ik heb al vanalles geprobeert met de wizard, maar heb nergens de keuzze om een database-veld (de week) als kolommen weervte geven

Die keuze is er gelukkig wel, alleen heet die (in alleen voor Microsoft te snappen redenen) in Access een Kruistabel. Deze kun je maken met een Wizard, of rechtstreeks in het Ontwerpvenster. De Standaardinstelling voor een query is Selectiequery. Ga je naar het menu <Query>, dan zie je daar de opties staan, waaronder dus Kruistabel. Als je die aanzet, krijg je er een regel bij, waar je de Rijen, Kolommen en Waardevelden kunt instellen.

Thanks, dat is precies wat ik nodig had.

Nu heb ik een query in een kruistabel.
Ik zou deze Query graag flexibel maken, zodat deze altijd de laatste 4 weken bevat (groter dan max van week -4) en deze wil ik vervolgens in een rapport weergeven.

Ik heb de query in een rapport weergegeven (zonder dat hij flexibel is), maar wanneer ik de weken in de query wijzig, werkt het rapport niet meer.

Kun je me hier ook mee opweg helpen?

Laatst bewerkt:
Kun je de bronsource van het rapport (de query dus) hier posten? Dan kunnen we kijken of er wat te verbeteren is.

Ik heb als bijlage de database met Query en rapport toegevoegd.

Twee vragen:
1. Ik wil graag een flexibele query, waarbij de laatste 4 weken worden getoond (groter dan maximum van week -4)
2 Ik wil dit graag in een rapport weergeven

Hopelijk kun je me helpen

Bijlagen

Helpen zal wel lukken....
Je weeknummer is nu een samenstelling van jaar en week. Voor het gemak heb ik die in Query1 weer uit elkaar getrokken, zodat je op basis van het weeknummer van de huidige datum kunt vergelijken met de weeknummers in je staatje.
In bijgaand voorbeeld doet de kruistabel het overigens niet meer, omdat je daarin vaste weken hebt vastgelegd. Zodra je de weekselectie variabel maakt, kloppen de kolomkoppen niet meer, en doet de kruistabel het ook niet meer, omdat de query en het rapport niet meer dezelfde velden gebruiken.
Dit kan alleen met VBA worden opgelost, omdat je de veldnamen moet uitlezen, en koppelen aan het rapport.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan