• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

draaitabel

Status
Niet open voor verdere reacties.

gertjan1986

Gebruiker
Lid geworden
3 jan 2011
Goedemiddag,

Ik ben bezig met een draaitabel en vanuit daar normen selecteren.
Nu heb ik een 3-tal vragen met betrekking tot de draaitabel.
1. Ik maak een tabel vanuit de gegevens die in de draaitabel staan. Ik doe dit het liefst met de formule verticaal zoeken. De gegevens van de draaitabel staan altijd aangegeven met "som van" of "gemiddelde van". Dat komt dus niet overeen met de gegevens die ik wil zoeken. In het voorbeeld kolom E. Nu kan ik afzonderlijk alle cellen in de draaitabel veranderen maar daar zit ik niet echt op te wachten. Een tweede mogelijkheid is om de gegevens al in de goede volgorde te zetten maar dat levert naar mijn idee ook alleen maar meer werk op dan dat het oplevert. Iemand een goede formule hiervoor?
2. Als ik gegevens toevoeg aan de draaitabel dan komt deze vaak op "som van" of "aantal van" te staan. Hoe kan ik deze allemaal tegelijk op "gemiddelde van" zetten. Het is beetje veel werk als ik telkens 1 voor 1 de cellen moet veranderen in "gemiddelde van"
3. is het mogelijk twee waarde kolommen te zetten in een draaitabel? In kolom B van de draaitabel staan nu de gemiddelde. Is het mogelijk om daarnaast op dezelfde regel ook de aantallen te krijgen. Voor de betrouwbaarheid van de gemiddelde is het nodig om ook te zien hoeveel waardes bijdrage aan dat gemiddelde.

Ik hoor graag of jullie antwoord hebben op een of (het liefst) alle drie de vragen.

gr

Bekijk bijlage draaitabel.xlsx

Het lastige is dat jouw gegevens al in een draaitabel staan. En een draaitabel over een draaitabel gaat wel maar dan krijg je inderdaad het resultaat zoals in jouw voorbeeldje. Het aanpassen van de gegevens van aantal of naar gemiddelde kost toch haast geen tijd? Even dubbelklikken en wat aanpassen. In de bijlage iets wat jou veel werk leek.

Bijlagen

hoi VenA

Bedankt voor je antwoord.
Aan die formule heb ik wel veel. Weet niet precies wat je doet maar werkt wel. Echter alleen heb je nu dus de aantallen er onder gezet.
Er is geen manier om deze er naast te zetten?
Jij zegt het kost haast geen tijd maar dit was helaas maar een voorbeeld. Ik heb straks een tabel van 82 cellen als ik die twee keer handmatig moet overzetten dan kost het wel veel tijd. Er is dus geen mogelijkheid om alle cellen in eens aan te passen?

Waarom ik het in een tabel ernaast doe is omdat ik nog wat enkele zaken ernaast doe die niet handig zijn met een draaitabel (zover ik weet ) Deze zaken heb ik niet meegestuurd in de bijlage.

Het beste kan je even vragen of je de orginele dataset kan krijgen. Om van daaruit je eigen draaitabellen en analyses te maken.

De aantallen ernaast zetten kan denk ik wel maar dan zal dat via VBA moeten. Of je zet er een tweede draaitabel naast waarvan je de filterknoppen "Aan elkaar knoopt" ook dit kan alleen via VBA.

Om dit te maken kost mij meer tijd dan 164 items in een draaitabel aan te passen. Daarnaast geef je geen einddoel van jouw project aan (De zaken die je niet meegestuurd heb) Dus daar graag wat meer duidelijkheid over. Anders wordt er misschien iets gemaakt wat toch niet helemaal de bedoeling was/is.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan