• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Draaitabel

Status
Niet open voor verdere reacties.

rafifaisal

Gebruiker
Lid geworden
25 dec 2008
Hoi allemaal,
Eerst en vooral mijn dikke duim omhoog met jullie prima werk hier.
Echt top.
Ik heb een vraag ivm draaitabellen.
Ik heb een draaitabel van laat ons zeggen 3 rijen en 3 kolommen. Naast deze 3 kolommen heb ik manueel nog kolommen bijgevoegd waar ik manueel zaken ingeef.
Regelmatig geef ik nieuwe gegevens in en vernieuw ik mijn draaitabel waardoo het aantal rijen natuurlijk vermeerderd.

Ik wil dat telkens als ik vernieuw de manuele zaken in de juiste rij blijven staan. Want nu verspringt dat natuurlijk als ik het draaitabel vernieuw.

Ook wil ik dat het draaitabel wordt gesorteerd op een datum die in kolom 1 staat. Want wat ik nu zie is een sortering alphabetisch of manueel door het verslepen.

Alvast bedankt voor jullie prima werk.

Plaats een voorbeeldbestand zonder gevoelige privé-gegevens.

Hi Kees,
Alvast bedankt voor jouw spoedig antwoord.
In bijlage een voorbeeldje.
Dus op blad 2 staat een draaitabel getrokken uit blad 1
Ik ga elke keer gegevens bijvoegen op blad 1 waardoor draaitabel langer zal worden.
Maar ik wil wel dat de gegevens in kolommen C,D,E en F blijven staan bij de relevante aantal chassisnrs en dus bij de relevante departure and date.
Wil dus niet dat dit zou gaan verspringen als ik het draaitabel ga vernieuwen en er dus rijen in het draaitabel gaan bijgevoegd worden.

Voorts wil ik dat het draaitabel wordt gerangschikt op datum. Als ik nu probeer te rangschikken krijg ik enkel van A tot Z of handmatig.

Alvast bedankt

Bijlagen

De datums in de kolom ETS op blad1 waren geen echte datums maar tekst. Maak de opmaak van die kolom: datum. Als je nu sorteert, gaat de sortering goed.

Kun je op blad tussen de draaitabel en de andere kolommen geen kolommen invoegen?

Kan er kolommen in tussenvoegen hoor.
Je bedoelt toch op blad 1 he?

En het sorteren op datum wil ik enkel in blad 1 in het draaiblad.
Niet op blad 2

blad2
- maak van je gegevens een tabel en verwijs naar die tabel als bron voor je draaitabel. Hier noemde ik de tabel "TBL_Verkoop".
Dan ben je gemakkelijk als de grootte van die tabel verandert, dan hoef je daar niet meer om te zien in je draaitabel
- een nieuwe kolom achterin je tabel, die van je datumstring een echte datum maakt en die straks gebruikt wordt in de draaitabel.

blad1
- draaitabel maakt voor de datum nu gebruik van die nieuwe datum-kolom en wordt daarop gesorteerd.
- Veiligheidshalve zou ik 1 of enkele kolommen tussen je draaitabel en die toegevoegde gegevens laten. Als straks je draaitabel in de breedte zou toenemen, dan zouden die overschreven kunnen worden.
- ik ging in de veronderstelling dat enkel de dagtotalen + eindtotaal vermenigvuldigd moesten worden, dus wordt op "*totaal*" gezocht in de 1e kolom van je draaitabel.
- Omdat je niet weet hoeveel rijen je draaitabel wordt, moet je hiervoor voldoende ruimte voorzien, mijn grijze zone.

Eigenlijk neigt je vraag tot het toepassen van een berekend veld of een berekend item binnen je draaitabel, maar daar heb ik niet zoveel (goede) ervaring mee.
Dat zou misschien een elegantere oplossing zijn, want dan wordt alles binnen die draaitabel afgehandeld.

Ook de layout van de draaitabel heb ik wat aangepakt, zo is die leesbaarder, hoop ik.

Bijlagen

toch even met zo'n berekend veld, het wordt wel moeilijker als je straks zegt dat die 800€ variabel wordt.
Je zal vermoedelijk ook wel doorgehad hebben, dat ik wat rijen toegevoegd heb en wat extra datums en "foreseen voyages" voorzien had.

Bijlagen

OK ik zie waar je naar toe wil.
Een vraagje, de gegevens die ik telkens in TBL Verkoop bij ga voegen zijn een copy paste uit een lijst die ik uit een database trek.
Dus als ik de gegevens er onderaan plak, hoe zorg ik ervoor dat ze automatisch als deel van tabel gaan genomen worden?

Gaat automatisch. Kan je ook zelf proberen. Wel plakken direct onder de tabel in de eerste kolom. In dit geval A16

heb gegevens bijgeplakt maar als ik vernieuw dan past draaitabel zich niet aan

Normaal zou het moeten werken zoals VenA aangaf, dus zou de tabel automatisch moeten meegroeien.
Wil dit niet lukken, voeg dan eerst onder je tabel een lege tabelrij toe en plak dan op die nieuwe tabelrij.
Werkt het nu ?

Het zal wel weer geprobeerd zijn in het echte bestand waarbij de draaitabel nog een vast bereik heeft en niet gekoppeld is aan de tabel.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan