• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Draaitabellen en gegevens in kolommen i.p.v. rijen

Status
Niet open voor verdere reacties.

AlexCEL

Meubilair
Lid geworden
3 apr 2014
Office versie
Excel 365 NL Insider
Ik houd diverse meterstanden bij over meerdere jaren. Het wordt onoverzichtelijk en moeilijk te analyseren dus ik wil draaitabellen gaan gebruiken. Om de lengte van de gegevenslijst enigszins te beperken, en de boel overzichtelijk te houden, wil ik gegevens per jaar in een kolom zetten. De analyse/presentatie van gegevens loopt dan niet zo lekker.

In bijlage staat e.e.a. toegelicht. Wie kan me vertellen of wat ik daar wil ook mogelijk is?

Bijlagen

Het is echt beter toch gewoon de data in die lange lijst te zetten en de draaitabel gebruiken om het overzichtelijk te maken. Draaitabellen kunnen prima eindeloos lange tabellen uitlezen en presenteren. maar bij dezelfde gegevens in meerdere kolommen wordt het al snel heel lastig werken.

waarom maakt het uit hoe die invoertabel eruit ziet? het is toch slechts een middel om tot de gewenste presentatie te komen.
Als je toch ook een tabelletje wilt van de ingevoerde gegevens kan dat prima formules. (sommen.als) Dát is de reden waarom zo vaak op lange (saaie) tabellen wordt gewezen, als ze eenmaal goed zijn opgezet en gevuld kun je daarna de data op tientallen manieren presenteren aan de gebruikers, naar ieders smaak en voorkeur

Het is echt beter toch gewoon de data in die lange lijst te zetten
Ik was al een beetje bang voor dit antwoord. :(

Reden dat ik zoek/zocht naar gegevens in kolommen is de complexiteit om de verzamellijst voor de draaitabel gevuld te krijgen. Gegevens komen maandelijks uit 5 verschillende tabbladen (1 voor elke vestiging), en dan doe ik ook nog eens berekeningen ermee (omrekenen van m3 aardgas naar GJ bijvoorbeeld). De formules in de rijen veranderen dus steeds, waardoor ik ze lastig maandelijks kan doortrekken naar beneden.

Ik experimenteer rustig verder...

AlexCEL

OF....

je laat via een macro de gegevens uit jouw favoriete presentatie opslaan naar een Excel-tabel die als bron dient voor een draaitabel.

Zou je iets meer willen laten zien van wat er allemaal aan berekeningen plaatsvindt?

VenA heeft een betere oplossing

Laatst bewerkt:
Zelf zou ik ook 1 lange tabel gebruiken. Nu maak je van wat eigenlijk al een draaitabel is opnieuw een draaitabel;) Maar het kan wel.

Bijlagen

Ok, ik constateer een consensus: een lange tabel maken is het beste...
Nu nog een handige manier van data verzamelen bedenken.

Hartelijk dank allen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan