• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Draaitabellen: totalen van rijvelden

Status
Niet open voor verdere reacties.

reneemettrie

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
1 aug 2006
Ik hou de inschrijvingen van een wedstrijd bij.
Deelnemers doen mee in een bepaalde categorie.
In de draaitabel staan enkel 2 rijvelden, categorie en naam deelnemer, geen waardevelden:

Cat 1
deelnemer1​
deelnemer2​
deelnemer3​
Cat 2
deelnemer4​
deelnemer5​
deelnemer6​
deelnemer7​

Nu zou ik graag in de draaitabel, of desnoods buiten de draaitabel, het aantal deelnemers per categorie tonen. Is daar een trukje voor?

Hallo,

De brongegevens van de draaitabel als source gebruiken :

Code:
AANTAL.ALS(F2:F18;"Cat 1")

Gr,

Joske

Ja, kan ik doen. Maar dan ga ik in de bron (een benoemde tabel via Insert Table) wel de naam "Categorie" maken voor die kolom, anders is het niet zo flexibel

Ik hou de inschrijvingen van een wedstrijd bij.
Deelnemers doen mee in een bepaalde categorie.
In de draaitabel staan enkel 2 rijvelden, categorie en naam deelnemer, geen waardevelden:

Cat 1
deelnemer1​
deelnemer2​
deelnemer3​
Cat 2
deelnemer4​
deelnemer5​
deelnemer6​
deelnemer7​

Nu zou ik graag in de draaitabel, of desnoods buiten de draaitabel, het aantal deelnemers per categorie tonen. Is daar een trukje voor?

Waarom sleep je niet gewoon het veld "naam deelnemer" als waardeveld in de draaitabel, met AANTAL als voorstellingsmanier ?
Je kan een veld zowel gebruiken in de rijen als in het data-sectie.
Dan krijg je 1 op het niveau van elke deelnemer, en op het niveau van de Categorieën krijg je het aantal.

Waarom sleep je niet gewoon het veld "naam deelnemer" als waardeveld in de draaitabel, met AANTAL als voorstellingsmanier ?
Je kan een veld zowel gebruiken in de rijen als in het data-sectie.
Dan krijg je 1 op het niveau van elke deelnemer, en op het niveau van de Categorieën krijg je het aantal.

Ja, weet ik, maar dan krijg je wel een rare draaitabel, iemand die de bedoeling niet kent zal zich afvragen wat al die 1-en daar doen :(

Ja, weet ik, maar dan krijg je wel een rare draaitabel, iemand die de bedoeling niet kent zal zich afvragen wat al die 1-en daar doen :(

Zijn die 1'tjes dan fout ?
Indien gewenst, dan pas je de getalopmaak zo aan dat de 1'tjes onzichtbaar worden.

Klopt, maar heb het nu ondertussen al gedaan met aantal.als en aantallen.als gebaseerd op de basistabel (kolommen kregen een naam en geheel is een Exceltabel), waardoor ik zowel op categorie als op klasse de totalen zie.
Maar zeker bedankt voor de input!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan