Drag and drop

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sanders69

Gebruiker
Lid geworden
24 mrt 2018
Berichten
152
Wellicht heeft iemand dit eerder gebouwd.
Begin dit jaar moet ik een planningsysteem opleveren en de klant vroeg zich af of ze reservering (blokjes) kunnen slepen van de ene tijdsperiode naar de andere tijdsperiode.
Stel je hebt een rooster lopen van 12:00 tot 13:00 en een blokje: 12:05 - 12:20, kan een speciale control zijn die dit toelaat, slepen naar de rooster daaronder die loopt van 13:00 tot 14:00 en plaats deze blokje naar 13:40 - 13:55.
Ik kan begrijpen dat mijn uitleg misschien wat verwarrend is maar degene die mij snappen en weten dat dit mogelijk is hoor ik graag welke controls binnen Access dit mogelijk maakt.
Zelf kan ik labels als blokjes maken in deze uren rooster en een click event inbouwen dat je een label wilt verplaatsen naar een andere rooster echter is dit klikken en niet slepen.
Ook deze uitleg kan verwarrend zijn ,-)
 
Ja, je hebt voldoende zelfkennis om te weten dat je verhaal/vraag warrig is :). Maar je bent snel uit de brand geholpen, want het kan niet. Access is een database en daarin sla je gegevens op in een tabel. Die kan je niet verslepen. Die gegevens, zoals datums en tijden, kun je met wat achterliggend werk nog wel grafisch weergeven op een formulier/rapport, maar daar houdt het op. Het aanpassen van die gegevens betekent dat je andere waarden in je tabel op gaat slaan. En dat gaat dus nooit met slepen.

Dat je tijdsblokken al middels labels kunt weergeven is overigens al niet slecht, want dat vereist al behoorlijk wat (programmer)kennis. Wat je wél kunt doen, want het is nog best wel te maken, is gebruik maken van Mouse events. Dan verplaats je dus geen labels (want dat kan echt niet) maar simuleer je de verplaatsing d.m.v. de muisverplaatsing. Op basis van die verplaatsing bepaal je dan een nieuwe tijd. Maar je bent dan wel even bezig met programmeren… zelf zou ik mijn tijd besteden aan een andere oplossing. Bijvoorbeeld de methodiek die je zelf al gevonden hebt :).
 
Grappig. Sanders en 69, dat gebruik ik opk geregeld. Drag en drop van controls (zoals labels) is mogelijk in Access. Het probleem (ik bedoel wat echt veel werk is) is dat je drop moment precies op een bepaalde plek moet zijn, een plek geassocieerd met de tijd 13:40. Het kan, echter het omdraaien vd handeling is misschien logischer. De tijd selecteren (combobox) en na selectie kleurt de betreffende label.
 
Access is een database en daarin sla je gegevens op in een tabel. Die kan je niet verslepen.
octafish heeft genoeg ervaring om het verschil te weten tussen het gegevens/tabellen deel van Access (sorry, maar ik kan dat niet echt een database noemen) en het user interface deel, waar je heel snel coole dingen kan doen. Er zijn al heel wat topics/externecontrols beschikbaar gemaakt om deze feature in de Access user interface te implementeren, vb:
https://www.dbi-tech.com/howto/drag-drop-in-ms-access.html
 
Ik bedoel de applicatie van MS Access en niet de database zelf want wij gebruiken SQL Server. Ik denk dat ik zelf labels maak en via klikken op twee verschillen tijden de nieuwe tijd zal inplannen. Maak rijen met labels aan en per rij vertegenwoordigd een uur bijv 10 uur, de volgende rij is dan 11 uur. Afhankelijk bezette tijd (kleur is rood of gekleurd gekleurd) kan men klikken en op een andere rij een andere beschikbare label klikken. Daarna de vraag stellen of ze de tijd willen veranderen. Bij bevestiging zal eerste bezette label beschikbaar worden gesteld en tweede label bezet.
Ik hoop dat mijn uitleg weer niet warrig is.
@ Noella: https://www.dbi-tech.com/howto/drag-drop-in-ms-access.html dit ga ik wel even bekijken misschien kan bovenstaande verhaal via deze manier
 
(sorry, maar ik kan dat niet echt een database noemen)
Probeer het eens, het is echt niet moeilijk :).

@TS: plaats eens een bestandje, dan kunnen we zelf zien wat de situatie is. Ik heb namelijk wel eens iets gebouwd in die trant.
 
Ik ben nu bezig met een ander project en over twee weken tot einde jaar heb ik mezelf ingepland om zo'n planningssysteem te bouwen. Zodra ik wat heb zet ik hier wat online
 
Prima, wij hebben geen haast. Zeker niet als jij het ook niet hebt 😊
 
Ik ben me niet bewust dat er een time limit op dit forum zit. Of is dit wel zo? Ik geef toe niet alle regels te hebben doorgenomen, maar als er een tijdslimiet is, graag die duidelijk vermelden.
 
?? Wie moet die tijdslimiet vermelden? Die is er wel, voor draadjes waar (als ik het goed heb) 4 weken geen reacties zijn geweest. Dan werd/word het draadje automatisch gesloten. Daar is hier uiteraard geen sprake van. Maar ook zonder die wetenschap snap ik je opmerking niet.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan