Dreamweaver 8.0 link vraagjes

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jorianwezep

Gebruiker
Lid geworden
22 feb 2008
Hallo,

Ik werk met Dreamweaver 8.0 en ik heb een paar vraagjes :o

Vraag 1: Als ik de kleur wil veranderen van mijn links dan werkt het soms gewoon niet, Soms werkt het wel maar als ik zegma mijn links kleur wit wil hebben en dan wit aan klik blijft die gewoon nog dezelfde kleur hoe kun je dit oplossen? Ik heb ook al in de script geprobeerd om de link kleur op #CCCCCC (wit dus) maar dan springt die vervolgens nog op de bestaande kleur, hoe krijg ik dit voorelkaar? :eek:

Vraag 2: Ik wil graag het onderstreepte van mijn links weghalen en ook als mensen met hun muis erover heen gaan dat er geen streep onder komt te staan? Normaal heb je zon U tekentje bij word om tekst te onderstrepen of niet maar dat zit vervolgens niet bij Dreamweaver 8.0

Ok tot zo ver mijn vragen :thumb:

Alvast hartelijk dank,

Gr Jorian.

Ik kan je alvast een antwoord geven op vraag 2:

Je kunt de opties voor je links bewerken in een style element tussen de <head> tags. Het kan ook in een apart stijldocument, maar aangezien dit een kleine aanpassing is lijkt me dat overdreven. :)

Zet tussen je <head> tags:
HTML:
<style type="text/css">
a:href, a:hover, a:visited, a:active {
text-decoration: none;
}
</style>

Daarmee is de onderstreping voor een normale, een overheengaande, een gebruikte en een actieve link verdwenen. Eventueel in DW je pagina opnieuw laden.

[edit]Overigens is #CCCCCC niet wit, maar #FFFFFF. ;)[/edit]
[edit]Over vraag 1: ga in je broncode eens naar zo'n link, en zet achter href="iets" (vóór de > ) eens style="color: #FFFFFF;".[/edit]

Laatst bewerkt:
Ik kan je alvast een antwoord geven op vraag 2:

Je kunt de opties voor je links bewerken in een style element tussen de <head> tags. Het kan ook in een apart stijldocument, maar aangezien dit een kleine aanpassing is lijkt me dat overdreven. :)

Zet tussen je <head> tags:
HTML:
<style type="text/css">
}
</style>

Daarmee is de onderstreping voor een normale, een overheengaande, een gebruikte en een actieve link verdwenen. Eventueel in DW je pagina opnieuw laden.

[edit]Overigens is #CCCCCC niet wit, maar #FFFFFF. ;)[/edit]
[edit]Over vraag 1: ga in je broncode eens naar zo'n link, en zet achter href="iets" (vóór de > ) eens style="color: #FFFFFF;".[/edit]

Bedankt het werkt perfect, Maar nu heb ik nog een pagina op mijn website waar ik veel links naar plaatjes heb.. Hoe kun je daar in één keer alle strepen onder de links weg krijgen? gewoon het zelfde HTML scripje die je eerder gepost hebt? maar waar moet ik die dan plaatsen. en kun je die kleuren van die links ook in één keer veranderen?

Gr Jorian :thumb:

Kijk, daar komt het sleutelwoord van te pas: CSS. :love:
(Opgepast: hier komt veel tekst. ;))
Ik denk niet dat je er al mee bekend bent (gezien vorige antwoord), dus kan ik je het erg aanraden om je eens in CSS te verdiepen. Een goed startpunt met zeer uitgebreide uitleg: http://handleidinghtml.nl/. Klik daar naar de CSS-cursus.

Voor jouw probleem:
Als het goed is zijn met de gegeven code alle links niet meer onderstreept, in die HTML file waar je de code zet. Om een plaatje niet te onderstrepen (is dat wat je bedoelt?) moet je img {border: none;} toevoegen. Om in één keer alle links van kleur te veranderen, moet je color: #FFFFFF; (bijvoorbeeld wit dus) toevoegen in de gegeven code. Het wordt dan:

HTML:
<style type="text/css">
img {
border: none;
}
color: #FFFFFF;
}
</style>

Je kunt er nu voor kiezen om alles in een apart CSS-documentje vast te leggen, omdat je al meerdere regels krijgt. Het enige wat je dan moet doen is een nieuw .txt bestandje aanmaken, daarin deze stijlregels zetten zonder de <style> tags en het opslaan als stijl.css (of een andere naam). Dus géén txt meer!
Daarna zet je in je <head> een regel die verwijst naar dat document, zodat je regels op je HTML pagina van toepassing worden:
HTML:
<head>
<link href="stijl.css" rel="stylesheet" type="text/css">
</head>

Het stijl.css bestand moet in dezelfde map staan als de HTML pagina, anders moet je het pad veranderen in de verwijzing. Nu worden dus alle regels in je stijl.css toegepast op alle pagina's waarin je verwijzing staat. :thumb:

Ik, en vele anderen op dit forum nog beter, kan je nog veel meer leren over het p-/krachtige CSS, maar dat wordt veeeel te veel. :D Ik raad je aan om online wat dingen daarover te leren: het is verdomde handig!

Laat het maar weten als je er na dit lange bericht geen bal van snapt. :p

Kijk, daar komt het sleutelwoord van te pas: CSS. :love:
(Opgepast: hier komt veel tekst. ;))
Ik denk niet dat je er al mee bekend bent (gezien vorige antwoord), dus kan ik je het erg aanraden om je eens in CSS te verdiepen. Een goed startpunt met zeer uitgebreide uitleg: http://handleidinghtml.nl/. Klik daar naar de CSS-cursus.

Voor jouw probleem:
Als het goed is zijn met de gegeven code alle links niet meer onderstreept, in die HTML file waar je de code zet. Om een plaatje niet te onderstrepen (is dat wat je bedoelt?) moet je img {border: none;} toevoegen. Om in één keer alle links van kleur te veranderen, moet je color: #FFFFFF; (bijvoorbeeld wit dus) toevoegen in de gegeven code. Het wordt dan:

HTML:
<style type="text/css">
img {
border: none;
}
}
</style>

Je kunt er nu voor kiezen om alles in een apart CSS-documentje vast te leggen, omdat je al meerdere regels krijgt. Het enige wat je dan moet doen is een nieuw .txt bestandje aanmaken, daarin deze stijlregels zetten zonder de <style> tags en het opslaan als stijl.css (of een andere naam). Dus géén txt meer!
Daarna zet je in je <head> een regel die verwijst naar dat document, zodat je regels op je HTML pagina van toepassing worden:
HTML:
<head>
<link href="stijl.css" rel="stylesheet" type="text/css">
</head>

Het stijl.css bestand moet in dezelfde map staan als de HTML pagina, anders moet je het pad veranderen in de verwijzing. Nu worden dus alle regels in je stijl.css toegepast op alle pagina's waarin je verwijzing staat. :thumb:

Ik, en vele anderen op dit forum nog beter, kan je nog veel meer leren over het p-/krachtige CSS, maar dat wordt veeeel te veel. :D Ik raad je aan om online wat dingen daarover te leren: het is verdomde handig!

Laat het maar weten als je er na dit lange bericht geen bal van snapt. :p

Hoi Jelly,

Nou ik snap er iets van maar heb je ook MSN?
Daar zou je me het haar fijn kunnen uitleggen (natuurlijk als je dat wilt)

Ik hoor het wel

Gr Jorian

Ik heb wel MSN, maar die geef ik liever niet. Mijn MSN is echt voor privé gebruik.

Op die website die ik gaf staat het ook heel mooi uitgelegd, met voorbeelden en lessen enzo. Daar kan je veel leren, als je dat wilt. :)

Werkt het nu al wel met die links?

Ik heb wel MSN, maar die geef ik liever niet. Mijn MSN is echt voor privé gebruik.

Op die website die ik gaf staat het ook heel mooi uitgelegd, met voorbeelden en lessen enzo. Daar kan je veel leren, als je dat wilt. :)

Werkt het nu al wel met die links?

Volgens mij snap je me niet helemaal :p
Als je een image op dreamweaver wilt toevoegen voor op een pagina klik op je icoontje van image vervolgens moet je het tekst intypen hoe de link moet heten en daaronder de link naar het plaatje.

Nou als je dat gedaan hebt dan krijg je dus een link op je pagina, lijkt me simpel:o
Als je dus die link op je pagina heb dan krijg je er een streep onder omdat het een link is om op de klikken. (Zelfde verhaal met header links).
Nu heb ik het voorelkaar gekregen om de onderstreping daar ook weg te krijgen.
Maar nu wil ik die links die nu op het moment zonder onderstreping zijn in één klap allemaal een kleur geven voor op de hele pagina.

Dat is dus de vraag hoe je dat in je HTML script erin zet en waar.
Ik heb het volgens mij eerder gezien maar ik vraag het toch even voor de zekerheid.

Gr Jorian :thumb:

Oké, dus je krijg dan gewoon een link met 'klik hier voor het plaatje', ofzo? Of snap ik het dan nog niet goed? :confused:
Als ik het mis heb kun je het misschien verduidelijken met een screenshot.

Het moet écht zo zijn dan als je dit op een pagina tussen de <head> tags zet, dat het dan op ALLE links effect heeft:
HTML:
<style type="text/css">
}
</style>

Die color: #FFFFFF; verandert voor alle links de kleur (wit in dit geval), die text-decoration: none; haalt voor alle links de onderstreping weg.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan