[Dreamweaver 8] Resolutie vastleggen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Muurhond

Inventaris
Lid geworden
23 jun 2001
Ik zit me suf te zoeken op internet hoe ik kan zorgen dat een pagina exact in het midden wordt getoond etc en dan moet het niet uitmaken welke resolutie de bezoeker gebruikt.

Iemand die weet hoe dit moet of een link voor me heeft? Nou kan je wel voor tabellen Fixed en Autostretch gebruiken, maar zo wordt mijn menu's e.d veels te lang.

Ik wil dus kortgezegd mijn menu's e.d op de normale grootte houden, alleen moet het zaakje dus gecentreerd worden weergegeven als de bezoeker een hogere resolutie gebruikt dan waarvoor ik de pagina gemaakt heb. (heb zelf 1024x768 als resolutie)

Gooi me niet dood met allerlei moeilijke termen e.d, want ik ben een absolute leek qua webdesign. :D

Als je met tabellen werkt drie cellen maken.
Links en rechts geen waarde.
Middelste cel op 800 pixels, vaste waarde.
Hierin komt je content met menu.
Tabel centreren.

Werk je met divs, dan container aanmaken en width invullen met margin left en right op auto.
Dit zou je dus met een style moeten doen.

Met de juiste zoekwoorden in google kom je wel wat voorbeelden tegen.
Controleer wel in IE an FF.

dit is wat ik gebruik met css en divs:
het is het principe van de 'dead center' (google daar maar is op).
Eerst centreert hij alles totaal in het midden, vanaf de linkerkant van je div.

Dan moet een negatieve margin aangeven die de helft van je div is (is je div totaal 800px dan moet hij -400 zijn) verder vrij simpel

HTML:
div.centerpage {
	width: 750px;
	margin-left: -375px;
	text-align: left;
	vertical-align: top;
	visibility: visible;
	position: absolute;
	background-color: transparent;
	left: 50%;
	top: 0px; }

Begrijp er niks van. Ik schijn dus met procenten te moeten werken ipv pixels.

Zou je misschien ff naar de basis-layout kunnen kijken?
Klik

Misschien dat jij deze goed kan krijgen?

Bovenste balk komt het logo in, linkerbalk het menu en de rechterbalk dus de bijbehorende tekst/informatie.

Ik heb de site ook gemaakt in Publisher, maar daar zit ik dus met hetzelfde probleem plus het feit dat alle plaatjes te langzaam tevoorschijn komen. (je ziet eerst een kruisje met de kaderranden alvorens het plaatje geladen is)

Voorbeeldje:
site.jpg

Laatst bewerkt:
nee, wat ik heb is een 'container' div. Dat is een placeholder. Die houd alles gewoon netjes op z'n plaats. Nu kan je binnen die div de rest van je site maken, met header, content menu etc.

je doet zeg maar dit:
<html>
<bla
<body>
<div class="centerpage"> je header, menu content etc. </div>
</body>
</html>

je hoeft niks te snappen alleen even de width: ...px te veranderen en de helft van de width in te vullen bij margin-left

Laatst bewerkt:
Nou, et lukt me niet. Ik weet echt niet wat er bedoeld wordt. :o

Heb inmiddels bijna voorelkaar wat ik wou; de 3 ''blokken'' blijven nu op hun plek, maar rekken wat op indien de resolutie hoger is.

Ik moet nog steeds uitvinden hoe ik gewoon de originele grootte van de blokken blijf behouden, maar dat deze wel allemaal mooi in het midden gecentreerd staan indien de resolutie hoger is van de bezoeker dan waarop ik em gemaakt heb.

Hoe geef je plaatjes eigenlijk een vaste locatie? Je kan ze dus niet zomaar ergens heen-slepen?

In het linker-kolom wil ik linksboven en rechtsonder het plaatje van die ''hoek-randjes'' plaatsen. Nu is linksboven geen probleem, maar hoe plaats ik er één rechtsonder en dan wel zo, dat het plaatje daar wel blijft staan bij het verkleinen van het browser-venster bijvoorbeeld.

peter

wat bedoel je eigenlijk met de buitenste layout tabellen geen waarde ?

je moet de layout blok toch trekken en krijgt dan toch automatisch een width en height ?

of bedoel je dat je autostretch moet aanvinken ?

Bedankt voor de opheldering;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan