Dreamweaver site, iframes, enz?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Gupperdd

Gebruiker
Lid geworden
11 feb 2012
Hallo,

ik ben een amateur dreamweaver, lekker wat aan het knutsellen (Al lukt het nog niet heel erg goed maar oké)
Nu zit ik op 2 punten vast. Ik heb een model gemaakt in Photoshop van de basis van mijn site. Ik heb een afbeelding als achtergrond.
Die afbeelding is meteen een probleem:site.jpg
Ik krijg hem wel als achtergrond maar het is een grote afbeelding dus ik krijg hem of heel vaak maar als ik dan instel dat ik hem 1x groot wil dan krijg ik maar een kwart van de achtergrond te zien.
Ook wil ik verschillende frames maken die ik op verschillende plaatsen wil. De achtergrond van die frames moet zwart zijn alleen 70-80% transparant. Ik weet niet hoe ik dit allemaal het beste kan maken? Iemand ervaring.. en of hulp?

Mvg

Gupperdd

hallo welkom op Helpmij.nl :)

de achtergrond afbeelding kun je instellen met css
body {
background: url(AFBEELDING.jpg) no-repeat;
background-size: 100%;
}

ik hoop dat je hier wat mee kunt :)

positioneren van iframes kun je eveneens met css doen, gebruik hiervoor padding/margin :)

Succes!

hallo welkom op Helpmij.nl :)

de achtergrond afbeelding kun je instellen met css
body {
background: url(AFBEELDING.jpg) no-repeat;
background-size: 100%;
}

ik hoop dat je hier wat mee kunt :)

positioneren van iframes kun je eveneens met css doen, gebruik hiervoor padding/margin :)

Succes!
Thanks voor de achtergrond.. Die size was ik compleet vergeten,
nog een vraag over die Iframes. Is het een manier om die anders te doen of is dat met iframes het beste/ makkelijkst?
Als je die link van mij gezien hebt moet iktoch het Iframe background zwart maken en dan een voor 70% doorzichtig?

1) Iframes zijn zo' n beetje de slechtste manier om dit te doen. Het is vel beter je inhoud in <div>s te zetten en die met CSS te positioneren.

2) De achtergrondkleur van de secties in een achtergrondplaatje bepalen is geen goed idee. Het betekent dat, als iemand de grote van de tekst aanpast of op een andere manier de wergave van je site verandert de vakken niet meer op de goede plek staan. Die achtergrondkleur kun je dus beter met CSS aan je <div>s meegeven.

3) Background-size werkt niet in IE. Csshunter heeft elders op het forum een paar keer uitgelegd hoe je een achtergrondafbeelding wel goed over je hele site kunt uitsmeren.

Je kunt denk ik het beste even naar de laatste twe links in m'n signature kijken, daar staat veel nuttige informatie in.

Ik heb een indeling gemaakt. Mijn header iframe moet 10% onder de bovenkant komen en moet 15% height zijn en 100% width. hoe doe ik dat?

1) Iframes zijn zo' n beetje de slechtste manier om dit te doen. Het is vel beter je inhoud in <div>s te zetten en die met CSS te positioneren.

2) De achtergrondkleur van de secties in een achtergrondplaatje bepalen is geen goed idee. Het betekent dat, als iemand de grote van de tekst aanpast of op een andere manier de wergave van je site verandert de vakken niet meer op de goede plek staan. Die achtergrondkleur kun je dus beter met CSS aan je <div>s meegeven.

3) Background-size werkt niet in IE. Csshunter heeft elders op het forum een paar keer uitgelegd hoe je een achtergrondafbeelding wel goed over je hele site kunt uitsmeren.

Je kunt denk ik het beste even naar de laatste twe links in m'n signature kijken, daar staat veel nuttige informatie in.

dus als ik het goed lees , is een div hetzelfde als een iframe alleen in css style? Hoe kan ik die van over de hele lengte, want als ik met pixels ga werken krijg je toch dat hij bij een andere pc niet uitkomt? Kun je toch beter met procenten werken of heb ikdat fout?
Hartelijk dank voor je hulp, ik ga eens kijken

dus als ik het goed lees , is een div hetzelfde als een iframe alleen in css style? Hoe kan ik die van over de hele lengte, want als ik met pixels ga werken krijg je toch dat hij bij een andere pc niet uitkomt? Kun je toch beter met procenten werken of heb ikdat fout?
Hartelijk dank voor je hulp, ik ga eens kijken
Nou nee, een div is gewoon manier om in je HTML stukken pagina in blokken samen te voegen zodat je ze met CSS kunt manipuleren. Of je met procenten of pixels wilt werken is een keuze. Met procenten is de pagina inderdaad flexibeler maar het kan het allemal wel wat lastiger maken. Je kunt je pagina ook een vaste breedte meegeven van, zeg, 960px, die binnen verreweg de meeste schermen zal passen (aangenomen dat de bezoeker z'n browser over het hele scherm heeft staan.)

Nou nee, een div is gewoon manier om in je HTML stukken pagina in blokken samen te voegen zodat je ze met CSS kunt manipuleren. Of je met procenten of pixels wilt werken is een keuze. Met procenten is de pagina inderdaad flexibeler maar het kan het allemal wel wat lastiger maken. Je kunt je pagina ook een vaste breedte meegeven van, zeg, 960px, die binnen verreweg de meeste schermen zal passen (aangenomen dat de bezoeker z'n browser over het hele scherm heeft staan.)

Dus met Divs moet je eigenlijk de hele pagina invakken verdelen bijna ook de vakken die leeg zijn dus die je gewoon onzichtbaar maakt?

Eh? sorry, die begrijp ik even niet. Divs worden gebruikt om onderdelen die bij elkaar horen in een blok te zetten zodat je er met CSS iets me kan doen (marge geven, achtergrond veranderen, etc) Lees de web-garden site eens door zou ik zeggen, die geeft een goede intro.

dus hetzelfde als een iframe idee? want ik wil zeg maar 5 kleine pagina's op de site

Hoe bedoel je precies "5 kleine pagina's op de site"? ZIjn dat externe websites of gewoon de inhoud van je eigen site.

iframes en divs zijn fundamenteel verschillend. Divs worden gebruikt om een pagina te organiseren. iframes bieden een soort raam naar een andere internetpagina. Over het algemeen is het een erg slecht idee om je site uit iframes op te bouwen aangezien het een chaotisch resultaat kan geven dat bovendien slecht vindbaar is via zoekmachines.

Laatst bewerkt:
Hoe bedoel je precies "5 kleine pagina's op de site"? ZIjn dat externe websites of gewoon de inhoud van je eigen site.

iframes en divs zijn fundamenteel verschillend. Divs worden gebruikt om een pagina te organiseren. iframes bieden een soort raam naar een andere internetpagina. Over het algemeen is het een erg slecht idee om je site uit iframes op te bouwen aangezien het een chaotisch resultaat kan geven dat bovendien slecht vindbaar is via zoekmachines.
ik bedoel eigenlijk dat ik een site zoiets als deze wil maken:
http://www.delangehorst.nl/
hoe kan ik dan het beste die blokken maken zeg maar

eh? Ik begrijp je vraag niet, wat bedoel je met zwevende divs? Heb je de cursus op web-garden al doorgelezen?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan