drie computers afzonderlijk op internet

Status
Niet open voor verdere reacties.

sgrav000

Verenigingslid
Lid geworden
8 sep 2000
Mijn broer is zonet van KPN op UPC overgegaan. Hij heeft drie computers, allen met Windows XP SP3. Toen hij nog bij KPN was had hij een hoofdcomputer die via een router verbonden was met het internet. De twee andere subcomputers gingen via de hoofdcomputer op het internet. Dit alles was geregeld met een speciale diskette waarop de Windows XP van de hoofdcomputer de configuratie van de beide subcomputers zo regelde dat beide computers via die hoofdcomputer op het internet konden.

Sedert de nieuwe verbinding met UPC er is en via gesprekken met UPC is het zo geregeld dat er een ethernetkabel loopt naar de ethernetingangen (LAN) van de router (Sitecom) (dus niet langs de gewone weg via de WAN ingang, line of wat ook) en dat de andere computers zijn aan gesloten (ethernet) via de andere ethernetingangen : dus alles wordt afgehandeld via 1-4. De Router is nu een switch geworden. De huoofdcomputer werkt, heeft verbinding, maar de beide subcomputers hebben geen directe verbinding met het internet was de bedoeling is. Nu hebben we al in de netwerkconfiguratie gekeken. De tcp/ip configuratie staat volledig op DHCP. De Client voor Microsoftnetwerken is ingeschakeld (Dit is ook zo bij de hoofdpc). Wat staat er nu softwarematig nog verkeerd zodat er nog geen verbinding (mogelijk tengevolge van de configuratie met de diskette).

Graag jullie reactie.

sgrav000

Hoi,

Wat er precies aan de hand is .....
Je kunt het oplossen door op de twee 'andere' pc's de netwerkkaart uit het hardwareoverzicht te verwijderen.
Na herstart van de computers wordt de netwerkkaart opnieuw gevonden door Windows en de driver geinstalleerd.
Gevolg:
Ook alle netwerkinstellingen worden verwijderd, zodat mogelijke conflicten (en dat is zeer waarschijnlijk) worden 'opgeruimd'
Je hebt dus weer een 'blanco' situatie.

Heb je bij je netwerkinstellingen de pc's geconfigureerd zoals op de bijlage te zien is ?TCP IP.jpg

Leverde UPC wel een routermodem? Ik denk van niet, en dus krijgt (bij een setup waar een thuisrouter is gedegradeerd tot switch) maar 1 computer (in jouw geval de hoofdcomputer) een ip-adres, namelijk het ene publieke ip-adres dat UPC beschikbaar stelt voor je aansluiting...

Meld dus maar even terug welk ip-adres de hoofdcomputer heeft, zodra die Internet heeft. Is dat niet een 192.168.x.x, 172.x.x.x of 10.x.x.x ip-adres, dan klopt wat ik schreef in de eerste paragraaf.

Tijs.

Dank voor jullie reacties allemaal:
in antwoord op jullie suggesties

• we hebben de ethernetdrivers verwijderd de pc's opnieuw opgestart: geen verbinding
    we hebben de tcp/ip geconfigureerd overkomstig afbeelding
    het ipnummer van de hoofdcomputer is 192.168.0.100
we starten nu nog het modem UPC Thomson, de router UPC Sitecom en de sdriecomputers in deze volgorde op; we schakelen de firewalls van de niet verbonden pc's nog eens uit; we bekijken gaafheid van de twee ethernetkabels (router-pc's); we verbinden de 2 niet verbonden pc's direct met het upcmodem; Kortom allemaal om meer info te krijgen. Wat kunnen we nog meer doen?

sgrav000

Wat je kunt doen is in de router-configuratie nakijken of er maar 1 ip-adres kan worden uitgedeeld door het DHCP-servergedeelte.
Verder kun je niet veel doen, eerlijk gezegd: Blijkbaar is mijn verhaal van mijn vorige posting niet aan de orde (want hoofdcomputer krijgt 192.168.0.100).

Tijs.

Verwijder alle kpn rommel van je pc's.
Het kan tot 24 uur duren voordat upc een signaal doorgeeft aan je modem.
En je spreekt niet van een hoofd computer,want die is er niet.
alle pc's zijn dan hoofdcomputer.
De router is de baas in je netwerk,niet een pc.

Dank allemaal! We hebben alles uitgevoerd en kwamen niet tot een oplossing.
Mijn broer heeft tot slot UPC gebeld en die verwezen ons naar een helpdesk in zijn woonplaats. Die hadden de oplossing zo: neem een van de 2 computers, haal de ethernetkabel uit de ethernetingang, schakel de software van de ethernetcard uit, schakel de software weer in en stop de ethernetkabel weer in de ethernetingang.
En het werkte. Mijn broer vroeg nog wat precies de werking was dat het nu wél werkte en de man zei met een geheimzinnig lachje:ik heb hem laten schrikken
Mijn vraag is tenslotte wel of het uitschakelen van modem, router en pc's, waarna we het modem weer als eerste opstartten en vervolgens de router, waarna de pc's niet hetzelfde effect zouden kunnen hebben al is dat meer werk?

sgrav000

Kennelijk hebben de netwerkkaarten hun IP-adres van de vorige instellingen vastgehouden. Door de kabel eruit te halen en de software even uit en in te schakelen en de kabel er weer in, vragen de netwerkkaarten een nieuw IP-adres aan.

Laatst bewerkt:
Lijkt me veel aannemelijker dat op de 2 computers die nu niet kunnen internetten een vast ip-adres staat ingesteld.

Kijk dat na, en pas het aan, indien nodig. Natuurlijk ga ik er dan vanuit dat je gecheckt hebt dat in het DHCP server-gedeelte van de router (minstens) 3 ip-adressen uitgedeeld kunnen worden.

Tijs.

dank dnties.
De verbinding van de router met de computers was als een switch. De router heeft 4 ethernetuitgangen. De modem naar router kabel ging in 1 en de router naar computers kabels in 2 tot 4. Tevoren was de DHCP, alles op advies van UPC overigens, uitgezet (unabled). In alle drie de computers was in het TCP/IP protocol alles op automatisch/DHCP gezet. Dus er was geen ip nummer te bekennen. Wat ik nu begrijp is dat de ethernetkaarten een eigen geheugen hebben waarin ze ip-nummers kunnen vasthouden.
Een alternatief was geweest met vaste ipnummers en dnsnummers te werken. Die hadden we voor-het-geval-dat ook van UPC gekregen. Zou dit de moeilijkheid van de 2 computers hebben opgelost?

sgrav000

Dit slaat helemaal nergens meer op: De hoofdcomputer heeft een 192.168.0.x adres, en automatisch aan 'm toegewezen (door een router).
Dat is wat jij eerder gemeld hebt.
Als de andere 2 pc's ook op dezelfde manier zijn aangesloten als de hoofdcomputer, dan hadden die 2 computers ook een ip-adres toegewezen moeten krijgen, vermits aan de voorwaarden van mijn vorige posting is voldaan.

Tijs.

ipconfig /flushdns wel eens van gehoord ?
Met name UPC.

Dus start->uitvoeren->type cmd vervolgens type ipconfig /flushdns
Let op de spatie.
Hier wordt de cache van je vorige instellingen verwijderd.

coenraad: Probleem is hier niet de dns-cache: Er is nog helemaal geen cache, want geen netwerk/internet verbinding...
Als je uitleg wilt, mail me dan even je tel. nummer, dan leg ik je uit waarom dit helemaal niets met het probleem te maken heeft.

Tijs.

Buh ..... ??
Dus Coenraad moet (liefst telefonisch) bij Tijs 'in de leer' over een topic dat niet van hem afkomstig is ...... VREEMD :confused:

Misschien zie ik wel iets over het hoofd en heeft dnties een nadere uitleg:o

Ontopic:
Mijn dochter had als provider ook UPC en na een hoop geklungel (ze had een andere computer dus netwerkkaart) bleek haar ip (van oude computer) gelinkt te zijn aan het ip adres van UPC dus het echte ip adres.
Dus een flushdns heeft alle problemen opgelost.

Btw. de kennis van dnties wordt hier absoluut niet aan de orde gesteld. Heb al veel oplossingen voorbij zien komen.

Laatst bewerkt:
coenraad: Je bedoelde wat anders:
ipconfig /release
(en evt. daarna: ipconfig /renew).

Daarom begreep ik al niet waarom ipconfig /flushdns een oplossing zou bieden.

Overigens gaat dat hier ook geen oplossing bieden, omdat het over private ip-adressen gaat én over 3 pc's ipv. 1.

Tijs.

De laatste reacties snap ik niet! Ik heb inmiddels dit gezegd: De helpdesk zei: haal de ethernetkabel uit de ethernetingang, schakel de software van de ethernetcard uit, schakel de software weer in en stop de ethernetkabel weer in de ethernetingang. En het werkte! Mijn broer vroeg nog wat precies de werking was dat het nu wél werkte en de man zei met een geheimzinnig lachje:ik heb hem laten schrikken
Dus de zaak is opgelost. Crash gaf daarvan heldere uitleg.

Maar hebben alle 3 de pc's nu Internet? Want daar ging het om.

Tijs.

Alle drie de computers hebben nu verbinding. De "hoofd"pc heeft overigens altijd verbinding gehad. Dank voor jouw meedenken.
Ik zag ondertussen interessante andere oplossingen als ipconfig /release waarna ipconfig /renew.

sgrav000

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan