Drive letter toekennen

Status
Niet open voor verdere reacties.

jblommerde

Gebruiker
Lid geworden
29 nov 2000
Hallo,

Ik heb een klein probleempje, ik heb in een PC een nieuwe harddisk gezet, deze bestaat (evenals de oude) uit 2 partities, nu wil ik graag de nieuwe harddsik C en D noemen , en de oude E en F, echter ik krijg als D de oude C-partitie en dat wil ik eigenlijk niet, wie weet hoe ik een andere letter kan toekennen aan een partitie cq schijf, het betreft windows 98SE.

Alvast bedankt

Weet niet of het in 98 ook zo werkt, maar in XP kun je via rechtermuisknop op Deze Computer/beheren/opslag/schijfbeheer dit instellen.

Nogmaals, ik weet niet zeker of dit in 98 ook zo is

Misschien tijd om er eens XP op te zetten?
Desnoods minimaal installeren. Ik heb zelf een XP Pro (minimaal) geinstalleerd op een Pentium1 met 256MB ram geheugen. Ik moet zeggen..... werkt echt niet verkeerd.

Nee, XP installeren is te zwaar voor deze PC, maar driveletters wijzigen zal in Win98 toch ook wel gaan??

Voor zover ik weet, kun je pas vanaf Win2000 en later de drive letters simpel toekennen.

Bij Win98(se), zul je in het register moeten zijn.

Zie hier voor uitleg:
http://www.annoyances.org/exec/show/article02-024

maak altijd eerst een backup van het register, voordat je dingen gaat veranderen!!

Klopt. De toekenning van driveletters in windows 98 gaat uit van het volgende:

C: de primaire partitie op de master
D: de primaire partitie op de slave
E: het eerste logische station in de extended partitie op de master
F en verder: eventuele volgende logische stations in de extended partitie op de master
G: het eerste logische station in de extended partitie op de slave
H en verder: eventuele volgende logische stations in de extended partitie op de slave
I en verder: cd-rom stations
J en verder: verwisselbare media

De toekenning van D: gebeurt dus doordat het de eerste primaire partitie op de slave is.

Wel kan je het label ervan wijzigen, waardoor je een tekst aan de partitie kunt toekennen, en dat kan ook bijvoorbeeld de tekst "C:" of "D:" zijn.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan