Driver Atheros AR5005G WLAN kaart niet te installeren op Win 8.1 op Acer Aspire 9410Z

Status
Niet open voor verdere reacties.

Plantje

Gebruiker
Lid geworden
27 okt 2009
Gisteren even bij overburen geweest om Windows 8 te upgraden naar Windows 8.1. Windows 8 werkte prima, maar met Windows 8.1 werkte de WiFi niet meer.
Niet zo'n probleem zou je zeggen: even bekabeld aansluiten, nieuwe driver downloaden en klaar is kees! Microsoft zelf vond geen driver, dus maar even naar de site van Acer gegaan (het is een Acer Aspire 9410Z laptop). Daar waren drie varianten voor de WLAN drivers voor Windows Vista (en volgens mij 7): Atheros, Intel en Broadcom. Alle drie gedownload en uitgepakt, daarna Windows in die map drivers laten zoeken. Het bleek te gaan om de Atheros AR5005G WLAN kaart. Drivers waren geïnstalleerd en het zag er goed uit!

Verbinding met WiFi kon gemaakt worden, maar de router werd gezien als publiek netwerk en er kon geen gebruik van internet gemaakt worden. Met mijn laptop werkte het wel. Tevens met hun laptop verbinding laten maken met mijn netwerk (dat is daar net te ontvangen), maar hetzelfde verhaal :(

Dus maar even verder gezocht op www.atheros.cz. Daar vond ik een nieuwere driver; dit keer voor Windows 8.1. Die moesten we hebben! Echter, het installeren daarvan geeft een BSOD met de melding: DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL.
Daarna gekeken of ik dan maar de andere driver nog een keer kon installeren, maar die geeft aan dat het pad niet gevonden is. Ik kan dus nu het hele apparaat niet geïnstalleerd krijgen.

Ik heb een beetje het vermoeden dat ik de oude driver beter had moeten verwijderen voordat ik de Windows 8.1 versie wilde installeren.

Iemand bekend met deze melding? De overburen vroegen al of ik niet weer een downgrade naar Windows 8 kon doen, maar ik vrees dat dat lastig is! Of dat anders dezelfde driverproblemen zich voordoen. Alle tips zijn welkom! Ik hoop dat ik ze snel kan helpen, dus ik post deze vraag op drie verschillende fora. Een eventuele oplossing laat ik natuurlijk ook op alle drie de fora weten.

Kijk eens of een bios upgrade dat probleem noemt. Kijk uit als..... je gaat upgraden... het is altijd een risico, des te meer als je geen ervaring hebt.

Probeer de driver van Acer eens te installeren onder compatibiliteitsmodus (compatibiliteit van Windows 8), zie hier iets meer uitleg:

Compatibiliteitsinstellingen handmatig wijzigen

Deze stappen werken niet met programma's die onderdeel zijn van Windows, zoals Paint of Windows Media Player of met apps die u ophaalt via Windows Store.

Veeg vanaf de rechterrand van het scherm en tik op Zoeken.
Als u met een muis werkt, wijst u de rechterbovenhoek van het scherm aan, beweegt u de muisaanwijzer naar beneden en klikt u op Zoeken.

Typ de naam van het programma in het zoekvak en druk op het zoekresultaat en houd dit vast (of klik met de rechtermuisknop op het zoekresultaat) en tik of klik op Bestandslocatie openen.

Druk op het programmapictogram en houd dit vast of klik erop met de rechtermuisknop. Tik of klik op Eigenschappen en tik of klik op het tabblad Compatibiliteit.

Selecteer een of meer van de instellingen (zie de tabel hierna voor meer informatie).

Tik of klik op Instellingen voor alle gebruikers wijzigen als u deze instellingen voor het programma wilt toepassen op alle accounts op deze pc. Administratormachtigingen vereist U wordt wellicht gevraagd om een administratorwachtwoord op te geven of om uw keuze te bevestigen.

Tik of klik op OK wanneer u klaar bent.

Voor zover ik kan zien is er inderdaad een BIOS update. Of daar veel ervaring voor nodig is weet ik niet. De readme geeft aan simpelweg de executable uit te voeren.

Misschien handig om eerst de oudere drivers (waren voor Vista trouwens) in compatibiliteitsmodus te installeren. Waar gaat het je dan met name om? Dat ie als administrator wordt uitgevoerd? Of deze ook nog als Windows Vista uitvoeren?

Laatst bewerkt:
advies: doe geen BIOS/UEFI update als je hier geen ervaring mee hebt. Als er iets fout gaat, dan is je moederbord kapot en kan je de laptop weggooien.

Dat schreef ik ook al..... een gewaarschuwd man telt voor twee...
Het lost dit probleem ook alleen maar op als het bios die verbetering bevat anders niet.....

Was net iets te snel met op versturen klikken; heb mijn reactie dus nog aangepast. Ik heb wel eens een BIOS update gedaan. Maar wat kan er dan misgaan bij het uitvoeren van een executable? En sterker nog: hoe kan dat dan bij een ervaren iemand niet mis gaan?

Ik neem je advies wel ter harte; ik ga dat echt niet zomaar doen. Overigens staat in de read me van de update niet wat er verbeterd wordt.

BIOS update nooit in Windows uitvoeren! Dus geen gebruik maken van een executable.

Ok, dat was volgens mij wel de enige geboden mogelijkheid. Maar ik laat dat vooralsnog even achterwege.

Ik heb de suggestie op een ander forum ter harte genomen.

Gisteren nog even een beetje zitten klooien met het apparaat, maar de Windows 8.1 driver bleef maar een BSOD geven en verder kon ik niets geïnstalleerd krijgen (bleef de melding "pad niet gevonden" krijgen.) En telkens na wat proberen moest hij voor me inloggen. Voor zo'n oud beestje heb ik het snel voor gezien gehouden en heb ik de USB WiFi adapter die ik alvast gekocht had geïnstalleerd.
Natuurlijk moet je volgens Netgear éérst hun software installeren en mag je dan pas de adapter erin doen. Want oe oe oe....Windows zou toch eens zelf drivers installeren zonder de hele software er omheen. Maar goed: ik heb de handleiding dit keer maar gevolgd. En nu werkt het weer en hebben ze in Windows 8.1 weer draadloos internet. Waarschijnlijk ook nog sneller dan met die Atheros AR5005G adapter.

Je hebt dus niet eens de compatibiliteitsmodus geprobeerd zoals we gezegd hebben....

Sorry, vergeten te zeggen. Dat heb ik wel geprobeerd. Sterker nog: ik heb het installatieprogramma in compatibilteitsmodus gedraaid. Toen zag ie dat de drivers al geïnstalleerd waren terwijl in apparaatbeheer het apparaat nog steeds als onbekend stond. In plaats van bijwerken heb ik toen eerst de drivers verwijderd. Daarna in apparaatbeheer het apparaat verwijderd. Toen de computer herstart.

Toen heb ik eerst geprobeerd de Windows 8.1 drivers te installeren via apparaat beheer. Maar nog steeds een BSOD.

Daarna heb ik geprobeerd de oudere drivers in Windows 7 compatibility mode te installeren. (Er kwam ook niet meer de vraag de bestaande drivers weg te gooien of bij te werken, dus dat weggooien was vorige keer wel gelukt.) Vreemd genoeg gaf het driver programma aan, dat de adapter in de machine gestoken kon worden (terwijl het een interne adapter is)
Nog steeds gaf de adapter in apparaatbeheer aan niet herkend te worden.

Toen heb ik nog een keer geprobeerd de drivers te installeren door vanuit apparaatbeheer naar de map te gaan. En zo de drivers uit te kiezen. Weer de melding dat het pad niet gevonden kon worden.
Toen heb ik de drivers opnieuw uitgepakt vanuit de zip file en nog één keer op de laatst genoemde manier de drivers geprobeerd te installeren. Dat gaf nog steeds dezelfde melding.

Pas daarna heb ik besloten om de losse adapter te installeren.

Deze mensen hebben bij het niet werken van één apparaat als eerste reactie:"Kun je niet weer terug naar Windows 8?" en laten vervolgens iemand anders het ook maar even proberen en zo allerlei shabby "driver update" programma's installeren. Nee, dan ga ik niet de moeite doen om te kijken of ik het BIOS kan updaten met als risico een 7 jaar oude laptop nog verder naar het eind van zijn bestaan te brengen! Dan installeer ik een USB WiFi hub...zij zijn blij en ik ben blij dat het werk tot 2 uur in plaats van een dag beperkt is gebleven! (Bij wijze van spreken.)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan