Driver installeren?

• Onderwerp starter Onderwerp starter G4M3R
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

G4M3R

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
2 dec 2005
Sinds vandaag ben ik blije gebruiker van Mandriva Linux. Alleen omdat ik windows gewend ben loop ik tegen een aantal dingen op, toen ik mijn NVidia driver wilde installeren moest dat via Konsole (gebruik KDE) en kreeg daar error:

ERROR: Unable to find the system utility `ld`; please make sure you have the
package 'binutils' installed. If you do have binutils installed,
then please check that `ld` is in your PATH.

Wat houdt dit precies in, en miss beter nog hoe los ik het op? :thumb:

Volgende vraag, hoe instaleer ik een *.tar.bz2 bestand?

Wat houdt dit precies in, en miss beter nog hoe los ik het op? :thumb:

Die foutmelding houdt in dat het programma "ld" niet gevonden werd. Dit komt waarschijnlijk doordat het pakket "binutils" niet geïnstalleerd is. De oplossing is dus dat pakket installeren (moet wel ergens op de installatie cd staan).

Volgende vraag, hoe instaleer ik een *.tar.bz2 bestand?

Hangt er vanaf. Een .tar.bz2 is een ingepakt bestand (soort zip). De eerste stap is dus om dat bestand uit te pakken. Dat kan grafisch door er op te dubbelklikken of via de command line:
tar xvjf bestandsnaam.tar.bz2
(waarbij je bestandsnaam vervangt door de juiste bestandsnaam).
Daarna moet je in de nieuw aangemaakt directory kijken. Daar zal een bestand staan met installatie-instructies. Waarschijnlijk is het:
./configure
make
make install

Hiervoor moet wel het pakket gcc geïnstalleerd zijn en het is niet de meest gebruiksvriendelijke installatiemethode.

Het is inmiddels gelukt ^^, heb het via de installeer / verwijder pakketten methode gedaan, alleen mijn Nvidia Driver is (kennelijk) geinstalleerd maar ik kan de resolutie niet naar 1440x900 veranderen.

Ander probleem, heb een externe harde schijf met mijn data erop, die is alleen in NTFS formaat en dat vindt mandriva niet zo leuk hij geeft error dat ik een force command moet gebruiken oid maar daar heb ik dus ook geen verstand van :rolleyes:. Hulp gevraagd dus.

Het is gelukt de driver te installeren maar ik kan nog steeds geen 1440x900 resolutie kiezen :confused:

Voor wat de betreft de resolutie: de driver kan wel geïnstalleerd zijn, maar wordt hij ook daadwerkelijk gebruikt? Dit kun je controleren in het bestandje /etc/X11/xorg.conf.
In dat bestandje vind je ergens de tekst: Section Device. Onder dat stukje staat de regel "Driver". Daar zou achter moeten staan: nvidia. Staat dat er niet dan kun je dat er neer zetten en het bestand opslaan. Vervolgens moet je de X server opnieuw opstarten. Dat kun je doen door uit te loggen (pc niet afsluiten). Bij het inlogscherm heb je dan een menu waaruit je kan kiezen dat je de X server wilt herstarten. Daarna zou de nvidia driver geladen moeten zijn en moet je de juiste resolutie in kunnen stellen.

Betreffende de externe harde schijf:
De meeste Linux distributies kunnen wel NTFS partities lezen, maar niet schrijven (vaak wel mogelijk na het installeren van een extra pakket). De reden dat jij deze foutmelding krijgt ligt waarschijnlijk aan het feit dat de pc niet netjes afgesloten is geweest op het moment dat de HD afkoppelde. Je kunt em nu geforceerd mounten, maar dat is niet geheel zonder risico. Beter is het om de HD eerst nog een keer aan windows pc te hangen en dan netjes af te sluiten. Daarna zou je 'em probleemloos moeten kunnen mounten in Linux.

Ik ben inmiddels overgestapt naar Ubuntu aangezien Mandriva na de installatie en reboot niet meer wilde starten (d.w.z hij stortte ergens in en ging naar runlevel 1 ipv 5) maar nu werkt alles naar behoren dus iig dank jullie voor de aandacht aan dit topic :D:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan