driver probleem toshiba

Status
Niet open voor verdere reacties.

redmarvdh

Gebruiker
Lid geworden
7 mrt 2008
Hallo,

Ik heb de laptop van mijn vriendin gedowngrade van vista naar xp en ik heb na veel pijn en moeite alles aan de praat kunnen krijgen behalve het draadloze internet.

Het gaat om een Toshiba L300-11c. De laptop heeft de draadloze kaart RTL 8187b wireless lan adapter. De officiele driver van toshiba (via de realtek site) werkt hier niet.

Ik heb al met Realtek gemailt, maar na een standaard mailtje waarbij ik de driver uit apparaatbeheer moest verwijderen en opnieuw installeren niks meer gehoort.

Ik dacht dat het misschien door de Fn+F8 combinatie kan komen. Maar als ik die indruk gebeurt er helemaal niks. Misschien dat hier nog drivers voor nodig zijn? Ik heb niks gevonden hierover. Ik weet verder het type van de netwerkkaart heel zeker. De bedrade module werkt wel en ik heb ook het aanknopje aan de zijkant van de wifi aangezet.

Ik heb geen ideeën meer, iemand hier misschien wel?

groetjes Redmar

Mogelijk ben je vergeten de moederbord / chipset drivers te installeren na de installatie van XP?

Daar had ik ook al aan gedacht, maar ik heb van de toshiba site alle windows XP drivers gedownload voor die laptop en geïnstalleerd. Waar onder chip drivers (zo heette het, ik neem aan dat het de chipset drivers zijn).

Daar had ik dus ook de driver voor die rtl 8187b vandaan en hij installeert wel. Maar de driver ziet de kaart niet. Terwijl verder alles het doet!

redmar

Wat gebeurt er als je deze probeert te installeren (even naar beneden scrollen) of heb je die ook al geprobeerd?

Laatst bewerkt:
Als ik die installeer, dan gaat alles goed. Totdat de driver opstart, want dan zegt hij "No rtl".

Dus hij ziet de kaart gewoonweg niet.

Wat als je idd. in apparaatbeheer niet de driver, maar gewoon de kaart deinstalleert / weggooit en daarna niet opnieuw opstart zoals Windows ongetwijfeld zal willen doen, maar vervolgens éérst Ccleaner draait? Ken je Ccleaner en dan met name het ingebouwde registerfoutentooltje?

Laatst bewerkt:
Ik ken ccleaner ja, maar als je in apparaatbeheer de kaart "delete". Dan verwijder je toch sowieso al de register waarde waarmee windows de driver en de kaart verbind?

Maar ik zal het proberen als ik er weer ben ;)

Redmar

Ja, ben ik volledig met je eens, alleen het probleem is er, dus gebeurt er iets niet zoals het hoort te gebeuren. Waarom zou er geen (foute) registersleutelwaarde achter blijven die herinstallatie onmogelijk maakt?
Als ook de kaart verwijderen, registercontrole niets oplevert dan wordt het écht lastig.

Is Windows trouwens helemaal update (SP3) ?

Windows is inderdaad up-to-date. Heb met xp installatie gelijk sp3 gestreamt. Ik bedacht me net trouwens: Is het noodzakelijk om .Net frameworks te hebben geïnstalleerd? Want volgens mij heb ik dat nog niet gedaan.

En zal ik na ccleaner en restart via windows update de driver downloaden (update.microsoft.com herkent de kaart wel) of toch maar de officiele driver?

redmar

Ik weet dat er steeds meer programma's zijn die gebruik maken van .Net, maar óf dat hier een rol speelt......... (weet ik simpelweg te weinig van)
Kan er een blokkerende rol voor een virusscanner (Norton) een rol spelen bij het probleem.
Niet zelden hier op de Helpmij hebben we ons de krampen gezocht naar oplossingen voor bepaalde problemen, waarbij achteraf bleek dat een virusscanner of firewall de boosdoener was.

edit : je bent kundig genoeg als ik je berichten lees, dus probeer zowel de door Toshiba beschikbaar gestelde driver en daarna de RTL driver. De acties kosten alleen wat tijd.

Laatst bewerkt:
Ik heb al gelijk na de installatie de windows firewall uitgeschakeld, want die is toch brak. Een andere firewall is niet nodig, want er zit een router tussen (hardware matige firewall ). Daarbij heb ik avira free edition geïnstalleerd, want die gebruik ik zelf ook altijd. Maar ik zal eens kijken of dat hem ook kan zijn. Schoot me net inderdaad te binnen dat er misschien conflicten konden zijn.

redmar

ben ik weer. Ik heb net dat gedoe met ccleaner geprobeert. Om eventuele complicatie met het anti-virus programma te voorkomen heb ik de driver in veilige modus geinstalleerd. Hij kwam dit keer een stap verder, want hij zei dat hij opnieuw moest opstarten om de driver toe te passen.

Maar ik weet nu zeker dat de FN knoppen het niet doen en ik moet de wireless lan aanzetten met FN+F8 en dat doet het dus niet. Heeft iemand misschien een windows XP driver hiervoor? Het gaat dus om een Toshiba L300 11c.

redmar

driver gevonden en geïnstalleerd.

Helaas zijn de FN knoppen nu helemaal door elkaar gezet, maar dat terzijde: Ik krijg de netwerkkaart nog steeds niet aan de praat :(

Heeft iemand misschien nog een idee?

redmar

Heeft echt niemand meer een idee? Want ik weet het echt niet meer.

mvg redmar

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan