Driver voor HP laserjet 1300

Status
Niet open voor verdere reacties.

Toedeloe

Gebruiker
Lid geworden
1 aug 2005
Ik heb een schone installatie gedaan van Windows 7. Spijtig genoeg vind ik nergens meer de driver voor de bovenvermelde printer. Mijn installatie-CD is spijtig genoeg nergens meer te vinden en ook HP ondersteunt blijkbaar deze printer niet meer. Vóór het maken van die schone installatie heb ik met Drivermax een update gemaakt van al mijn drivers. HP 1300 stond daarbij. Ik heb dat bestand met die drivers opgeslagen maar de map met die driver van HP is blijkbaar leeg. Weet iemand een oplossing om mijn printer toch nog aan de praat te krijgen?

Op deze pagina vind je zowel de 32 als de 64bit driver.

Bedankt voor de tip. Ik had echter ook deze driver van HP gevonden en gedownload maar ik slaag er niet in daarmee mijn printer aan de praat te krijgen. Kan jij me zegen wat ik moet doen na het downloaden? Deze printer verschijnt wel bij "mijn apparaten en printers" maar blijft grijs met een gele driehoek met uitroepteken bij. Ik werk met Win 7 Home premium (x64) dus ik vermoed dat ik de 64 bit moet gebruiken.

Geen Drivermax gebruiken, volg de reeds gegeven suggesties eerst.
Heb je alles wel als admin uitgevoerd? Log anders een volgende keer als admin in.
Juist drivers van heeeeel veel printers vond ik een sterke kant van Win7.
Kijk anders nog in apparaat beheer bij de printer en ga naar de update optie. Je kunt dan zowel een lokale driver in een mapje pakken als een update via internet.
In jouw geval lijkt een lokale driver de meeste kans te hebben.

Je vermeld overigens niet waar die printer op aangesloten is, maar als ik ervan uit mag gaan dat het via USB is, dan kun je tijdens de installatie van de HP UPD aangeven: USB - Plug and Play
Laat eerst de printer tijdelijk uitgeplugd en sluit het pas aan via USB zodra de driver-installatie dat meldt.
Dat zal (naar ik aanneem) voldoende zijn om de printer werkend te krijgen.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Wegens omstandigheden heb ik niet verder kunnen zoeken naar de driver voor mijn Laserjet 1300. Heb gekeken naar de driver gegeven door macguy. Deze driver bestaat blijkbaar nog in het Engels. Kan men echter een Engelstalige driver installeren in een Nederlandstalige versie van Win 7 ? En de Universal Driver installeren lukt mij ook niet.

Weer ******* weinig informatie in de terugmelding waar we hier op het forum mee verder kunnen (waarom lukt de installatie van UPD niet? Is de printer via USB aangesloten? Etc.)

Installatie van een Engelstalige driver/software in een NL-talige Windows is geen probleem.

Tijs.

Met mijn excuses maar: waarom de installatie met de UPD niet lukt weet ik ook niet. Mijn printer is via USB aangesloten aan de PC. Als ik mijn printer aansluit, nadat het wordt gevraagd, wordt hij aangeduid als onbekend apparaat. Wat ik nu vaststel is: in het apparaatbeheer verschijnt bij "overige apparaten" een gele driehoek met uitroepteken en de mededeling "pcouffin device . . . " met als mededeling bij de eigenschappen: de stuurprogramma's voor dit apparaat zijn niet geïnstalleerd" maar er is blijkbaar ook, noch op mijn PC, noch op internet, een stuurprogramma voor dit onbekend apparaat te vinden. Rest mij misschien noch de Engelstalige driver te proberen te installeren.

mvg Toedeloe

Dat pcouffin apparaat heeft niets te maken met je printer. Is namelijk een low-level driver die geïnstalleerd/gebruikt wordt door (bijv.) DVDFab, VSO ConvertXtoDVD, CloneDVD etc. voor toegang tot je CD/DVD speler.

Tijs.

SP1 is geïnstalleerd. Nu stel ik wel vast dat de laatste update op 17.07.2016 werd geïnstalleerd. Sedertdien niets meer. Ik heb mijn PC de ganse nacht laten zoeken naar updates maar er werd geen enkele gevonden. Is dit wel normaal?
Wat pcoufin betreft: DVDFab stond op mijn PC en ik probeerde ook een proefversie van CloneDVD. Kan ik die pcouffin . . . verwijderen?

Nog een rare vaststelling: na de installatie van de driver HP UPD verschijnt mijn printer, weliswaar met een blauw vraagteken, bij die "overige apparaten". Klikkend op de eigenschappen krijg ik de mededeling dat dit apparaat correct werkt.

Bij de "Apparaten en printers" staat hij bij de "Onbekende apparaten" en niet bij de "Printers en faxapparaten". Als ik daar klik op de eigenschappen en dan op het tabblad Hardware
krijg ik 3 mogelijkheden:

- HP laserjet 1300 series met een blauw ?
- HP laserjet 1300 series (DOT4PRT)
- HP laserjet 1300 series (DOT4USB)

Als ik dan bij alle drie de mogelijkheden klik op de eigenschappen dan werken die apparaten correct.

Wat nu?

Groeten en bedankt voor alle raadgevingen.

Probeer de keuze "HP Laserjet 1300 series (DOT4USB)"

Levert dat geen printer op, dan proberen om een printer toe te voegen (mocht daar om gevraagd worden: Een lokale printer).
Onder normale omstandigheden zou de printer dan gevonden moeten worden via USB en heb je verder geen gedoe er omheen.
Ik heb het idee dat je deze extra stap had kunnen vermijden door de instructies te volgen in posting #6 tijdens de installatie van UPD...

Verwijderen van pcouffin apparaat lijkt me OK in de omstandigheid dat je blijkbaar geen programma meer geïnstalleerd hebt staan die er gebruik van maakt/had willen maken.

Tijs.

Verdere toevoeging:
Kijk eens (m.b.t. die updates) eens in deze discussiedraad
Vooral posting #2 en posting #14.
Werkt/helpt dat niet, dan kun je ook hier kijken, posting #13.

Tijs.

dnties, ik heb uw raad, gegeven in uw bovenvermelde dicussiedraad onder posting #14 geprobeerd.

kb3020369 en kb3125574 werden zonder problemen gedownload. kb 3020369 werd zonder problemen geïnstalleerd. Wel werd mij niet gevraagd een ActiveX component te installeren.

kb3125574 kan ik niet installeren. De ene keer wordt er mij verteld "U kunt slechts één exemplaar van wusa.exe tegelijkertijd uitvoeren" en wanneer ik het enkele tijd later, en na het herstarten van mijn pc, nog eens probeer te installeren krijg ik de mededeling "de installatie wordt voorbereid" en kort daarop "zoekt hij naar updates op deze computer" maar vind die blijkbaar niets. Nog meedelen: kb3020369 is 9,13 MB groot en kb 3125574 is 476 MB groot. Kan en wil jij mij verder helpen?
Uw andere tips zijn waarschijnlijk ook het proberen waar maar ik moet zeggen: mijn kennis van het Engels is niet goed genoeg . . . . .

Zaken die niet al te moeilijk te doen zijn uit posting #2:
Download en start: MicrosoftEasyFix50202.msi
Stappen in deze link
Problemen oplossen m.b.v. System Update Readiness (ook wel SURS of CheckSur genoemd): hier, vanaf "Voor Windows 7, Windows Vista, Windows Server 2008 R2 of Windows Server 2008" tot "Het pakket rechtstreeks downloaden vanaf de Microsoft Update-catalogus". Liefst na afloop van System Update Readines het bestand C:\Windows\Logs\CBS\Checksur.log openen om te zien of er nog problemen zijn die wel gevonden zijn maar nog niet zijn opgelost. Let op: System Update Readiness duurt behoorlijk lang de eerste keer dat je 'm draait, sta niet gek te kijken dat het ergens tussen een half uur en een uur duurt.

Voorlopig wel genoeg te doen, we horen wel of het wat opgeleverd heeft.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Overigens wil ik ook wel terughoren of je oorspronkelijke probleem met de printer nu is opgelost. Zie dat ik in posting #15 nog wat hulp daaromtrent gaf.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Ik heb mij eerst bezig gehouden met de updates van Windows 7, vandaar . . . . Ik heb de mogelijkheid "HP Laserjet 1300 series (DOT4USB)" geprobeerd, echter zonder resultaat. Dan maar geprobeerd een lokale printer toe te voegen. Met resultaat: mijn printer verschijnt bij de "printers en Faxapparaten" (onder de naam HP Universal printing PCL 5) maar met een gele driehoek en daarin een uitroepteken. Dus: een probleem. Probeerde een pagina te printen. Alles verloopt normaal tot aan het printen zelf. De af te drukken pagina staat in de wachtrij maar dat is het dan. De printer print niet. Heb dan het probleem proberen op te lossen met de probleemoplosser: geen resultaat. Wat nu?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan