Drivers voor Kubuntu

• Onderwerp starter Onderwerp starter 5i5
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

5i5

Gebruiker
Lid geworden
27 jan 2009
Ik wil een aantal drivers voor Kubuntu installeren, ik heb de drivers voor Windows, maar die zijn dus niet te gebruiken voor Linux. Is er iemand die alternatieven weet? Ik hecht vooral veel waarde aan het internet, want het beeld en geluid werkt nu natuurlijk ook ok.

Hier zijn de namen van mijn hardware met daaronder de drivers die ik gebruik voor Windows:

Single-chip IEEE 802.11b/g WLAN
Atheros AR5007EG - (Voor draadloos internet)

ATI Mobility Radeon™ HD 3470 Graphics:
ATI Catalyst(TM) - (Als beeldbesturingsprogramma, hoeft natuurlijk niet maar misschien handig.)

Realtek Audio HD - (Voor geluid, hoeft natuurlijk ook niet maar handig voor mixer.)

Als het kan graag een kleine tutorial/uitleg erbij. Ik ben namelijk nieuw met (K)Ubuntu, dus is dit een van de eerste dingen die ik er mee moet leren. :)

ik ben ook een beginnende gebruiker van Ubuntu. (2 weken)
ik heb me daarvoor op het Nederlands talige forum van Ubuntu ingeschreven.
http://forum.ubuntu-nl.org/

maar ik heb ook het programma wine geïnstalleerd, daarmee kun je windows drivers installeren waar Ubuntu dan mee kan werken.

Bedankt voor de tips. Ik heb de drivers voor mijn beeldscherm alvast gedownload en me gerigstreerd op het forum. Ik heb ook Wine gedownload, er is echter een probleem er wordt geprobeerd dit te downloaden van het internet, maar dat heb ik dus niet.

Althans het bleek dat mijn drivers standaard al op Kubuntu stonden, ik heb deze dus geactiveerd. Toen heb ik gekeken of er netwerken gevonden werden, maar deze lijst bleef leeg. Dus heb ik geprobeerd handmatig de verbinding in te stellen, maar dat is ook mislukt. :confused:

Een windows driver installeren met wine zal je niet helpen. Dat werkt niet.

Je draadloze chip zou standaard ondersteunt moeten zijn dmv de ath5k driver.
Je grafische kaart met de open source Radeon driver. Je kan de closed source fglrx driver ook aanzetten. Die is van ati zelf en is beter in hardwareversnelling.

Welke versie van ubuntu heb je? De 8.04 lts gebruikt een inmiddels wel heel erg oude kernel met matige ondersteuning voor nieuwere hardware. Die gebruikt niet de ath5k driver maar de oude madwifi driver voor je draadloze chip.
Met 9.04 zou je eigenlijk geen problemen mogen hebben met je draadloos. Je kan eens even kijken wat de kernel te vertellen heeft over je computer:

druk een alt+F2 en tik daar konsole
in die console tik je:
dmesg

sudo iwlist wlan0 scanning

Bekijk de laatste regels van de output van dat dmesg goed, daar kunnen problemen met je draadloze chip gemeld worden.
Dat sudo iwlist zou alle draadloze toegangpunten in de buurt moeten weergeven. Zoniet is er iets mis of zit je ergens op een eiland

De meeste hardware zou automatisch herkend moeten worden, gebeurt dat niet, dan kun je óf op de website van de fabrikant gaan kijken, en anders even zoeken in google op de naam van de driver/hardware in combinatie met linux erin, dan zou je er eigenlijk van zelf tegen een oplossing aan moeten lopen.

Echter, de meeste geluidskaarten die onboard zitten zouden gewoon herkend moeten worden. Wil je het zeker weten, dan kun je even hier een kijkje nemen of het ook daadwerkelijk zo is:

http://www.alsa-project.org/main/index.php/Main_Page

Suc6! :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan