• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost Drop downmenu en verticaal zoeken

Dit topic is als opgelost gemarkeerd

comass

Gebruiker
Lid geworden
19 dec 2000
Hoi,

Kan ik een dropdown menu maken op tabblad 1 waarbij ik ga zoeken in tabblad A of B?
Ieder tablad heeft zijn eigen info, allemaal met dezelfde benaming van de kolommen.

Nu pas ik iedere keer de regel aan, en vervang ik A door B, maar ik hoop dat het makkelijker kan.

=ALS($C16="V";VERT.ZOEKEN($E16;A!$A$6:$I$62;3;0);VERT.ZOEKEN($E16;A!$A$6:$I$62;2;0))*($O16/1000)/12*(1-Al!$B$2)*(1+A$C$3)
=ALS($C16="V";VERT.ZOEKEN($E16;B!$A$6:$I$62;3;0);VERT.ZOEKEN($E16;B!$A$6:$I$62;2;0))*($O16/1000)/12*(1-B!$B$2)*(1+B!$C$3)

Het zal inderdaad gemakkelijker kunnen en er zijn er veel die dat in een voorbeeldbestandje willen duidelijk maken.

Geeft D6 aan in welk werkblad (=maatschappij) gezocht moet worden?
Zo ja, vervang dan
Code:
=VERT.ZOEKEN(H13;A!$A$6:$P$55;3;0)
door
Code:
=VERT.ZOEKEN(H13;INDIRECT(D6&"!$A$6:$P$55");3;0)
en doe iets soortgelijks overal waar je A! gebruikt.

Laatst bewerkt:
Weet je zeker dat je het goede voorbeeld geplaatst hebt? ik zie geen overeenkomsten met uw formule.

Een wat handiger methode:
Maak gebruik van benoemde bereiken voor je zoekgebieden.
In bijgaand voorbeeld heb ik de formule in U13 aangepast, de andere vier formules waarmee je zoekt in A of B mag je zelf doen.
Werkwijze:
Geef A6 : P55 op werkblad A de naam A
Geef A6 : P55 op werkblad B de naam B
Geef D6 op werkblad naam_wg de naam Mij en voeg gegevensvalidatie toe
De formule voor U13 wordt dan
Code:
=ALS($P13<0;(ALS($E13="V";C16=VERT.ZOEKEN(H13;INDIRECT(Mij);3;0);VERT.ZOEKEN(H13;INDIRECT(Mij);2;0)))*($M13/10000);(ALS($E13="V";VERT.ZOEKEN(H13;INDIRECT(Mij);3;0);VERT.ZOEKEN(H13;INDIRECT(Mij);2;0)))*($M13/10000))/12

Bijlagen

Hoi,

Hier loop ik al op vast :-(
Waar pas ik dit aan, ik heb nog nooit met een dropdown gewerkt.

Geef A6 : P55 op werkblad A de naam A
Geef A6 : P55 op werkblad B de naam B
Geef D6 op werkblad naam_wg de naam Mij en voeg gegevensvalidatie toe

Het maken van een bereik met een naam gaat als volgt:
Selecteer op werkblad A de cel A6 en vervolgens met de Shifttoets ingedrukt P55, het geselecteerde gebied wordt grijs. Type daarna in het naamvak, dat is het vakje boven kolom A, de naam die je aan het gebied wilt geven, die naam mag niet lijken op een celverwijzing, ik koos voor de werkbladnaam, in dit geval dus een A.

De datavalidatie (dropdown) in cel D6 op werkblad naam_wg maak je als volgt:
Klik in het lintmenu op Gegevens, en kies bij "Hulpmiddelen voor gegevens" voor Gegevensvalidatie.
Kies bij Toestaan "lijst" en vul bij Bron de waarden waaruit je wilt kunnen kiezen, gescheiden door een puntkomma. Voor wat langere lijsten of lijsten die je flexibel wilt kunnen aanpassen kun je daar ook een bereik of benoemd bereik invullen.
Ik heb de cel D6 de naam Mij (van werkmaatschappij) gegeven zodat je nu in de VERT.ZOEKEN formules voor het zoekgebied INDIRECT(Mij) kunt gebruiken. Heb je in D6 gekozen voor A dan is INDIRECT(Mij) het te doorzoeken gebied. Type maar eens in een cel =INDIRECT(Mij).

Je document barst overigens van de (verwijderde!) benoemde bereiken (Engels: named ranges), klik eens op Forumules, Namen beheren.

Met deze informatie zou je nu de formules in V13, W13, X13, Y13 en Z13 zelf moeten kunnen aanpassen.

Super bedankt voor je hulp.
Ik ben weer een boel wijzer geworden.

Terug
Bovenaan Onderaan