• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

dropdown + grafiek

Status
Niet open voor verdere reacties.

peer1985

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
16 jan 2009
Goedemorgen,

Ik ben al een tijdje bezig om doormiddel van een dropdown menu één grafiek te vullen.
Ik heb 48 buurtnamen die gegevens bevatten van 1998 t/m 2008
Nu wil ik doormiddel van de selectie in het dropdown menu ( 1 van de 48 buurten) de grafiek weer laten geven.
Een dropdown menu is inmiddels gelukt ( cel P1)
Het lukt met niet om de deze te koppelen met de grafiek. ik begrijp dat je hulpkolommen nodig hebt maar niet welke formules ik waarvoor moet gebruiken.

kan iemand mij hierbij helpen? Met daarbij de uitleg hoe je het gedaan hebt...

(Voorbeeld bestand is bijgevoegd)

Bij voorbaat dank voor de genomen moeite.

Bijlagen

Je moet gebruik maken van een dynamische grafiek. Hiervoor moet je eerst een dynamisch bereik maken en aan een naam koppelen.
In het voorbeeld heb ik via invoegen >> naam >> definieren een naam aangemaakt met een dynamisch bereik. De naam is "buurten", deze naam is door de formule dynamisch.
Hierna verwijs ik in de grafiek naar deze naam (met het dynamische bereik).

Bijlagen

hoe heb je dat nu eigenlijk gedaan want ik was aan het kijken om met de indirect functie te werken maar dat wilde niet echt doen wat ik wilde.

dus kun je misschien wat uitlege verschaffen???

Greetz AvA

de oplossing

Bedankt voor je snelle reply met de oplossing.

Alleen ben ik aan het stoeien met mijn eigen bestand om dit zelf ook werkend te krijgen.
Hier kom ik totaal niet uit :confused:

Ik heb een mijn werkblad voor me en ga naar Naam: definieren.
naam= buurten en je verwijst naar: hier vul je jouw formule in.

(zou je kort de werking van deze formule uit kunnen leggen, waar de functies en getallen voor staan)

Als je dit toevoegd heb je dus een dynamisch bereik als ik het goed begrijp.

dan moet je nu de grafiek toevoegen. Hierin geef je aan dat het gegevensbereik van deze grafiek het dynamische bereik moet zijn. Maar hoe of waar kan ik dat selecteren?
Dit dynamische bereik staat niet in een cel toch? Althans ik kan hem nergens vinden.

Nogmaals bedankt.

De formule voor het dynamische bereik:
Code:
=VERSCHUIVING([COLOR="DarkRed"]Buurten!$E$1[/COLOR];[COLOR="Orange"]VERGELIJKEN(Buurten!$P$1;Buurten!$A$2:$A$49;0)[/COLOR];[COLOR="Purple"]0[/COLOR];[COLOR="Red"]1;11[/COLOR])
Het bereik is vanaf Buurten!$E$1.
Ga vanaf hier: VERGELIJKEN(Buurten!$P$1;Buurten!$A$2:$A$49;0) cellen naar beneden. De vergelijken functie geeft als uitkomst het aantal cellen omlaag waar de keuze uit cel P1 staat.
0: We gaan niet naar links/rechts.
1;11: Het bereik is 1 cel hoog en 11 cellen breed (naar rechts).

Vervolgens zeg je bij brongegevens >> reeks in de grafiek: bij waarden: ='Kopie van buurten babo.xls'!buurten

Oftewel, hier verwijs ik naar de naam "buurten".

Zo moet het lukken.

Laatst bewerkt:
Een lunch doet wonderen! Ik ben er uit doormiddel van je hulp.
Wel handig inderdaad de beschrijving van de formule. Dan weet je wat je fout doet.

Het is wel van belang dat je zoals jij in jouw bestand doet zowel buurt als buurten bij naam -> definieren opgeeft.

Heb nu cel P1 naar Q1 gekopieerd en hier ook een dynamisch bereik aan gekoppeld en deze in de grafiek als 2e reeks gezet. Nu kan ik 2 buurten met elkaar vergelijken.

Mijn dank is groot.

Mvg

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan