• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

dropdown lijst voor selecteren

Status
Niet open voor verdere reacties.

nmeijer

Gebruiker
Lid geworden
17 sep 2012
Beste,

Ik heb een afhankelijke dropdown lijst gemaakt (een aantal keuzes aan de hand van een eerdere dropdown lijst) maar nu zou ik graag de eerste mogelijke keuze automatisch geslecteerd willen zien. Is dat mogelijk?

Bijvoorbaat dank,

Niels

naamvanListbox.selectedindex=0
eventueel eerst een controle doen of listbox niet leeg is anders krijg je een foutmelding...
if naamvanlisbox.items.count > 0 then
naamvanlistbox.selectedindex = 0
endif

zoiets wrsch? ...

xanderke, dat is .NET. In VBA zou het zoiets zijn:
Code:
    If ComboBox1.ListCount > 0 Then ComboBox1.ListIndex = 0

Bedankt voor de reacties.

Ik ben nu even bezig geweest met de VBA code maar ik krijg hem niet geimplementeerd, hoe doe ik dat precies? En hoe zorg ik ervoor dat hij automatisch werkt? of is dat altijd zo?

Bvd,

Waarschijnlijk makkelijker als je even de (evt gecleande) sheet hier post. Het ligt er helemaal aan waar je de combobox hebt staan. Op een form, embedded, etc.

Ik krijg het momenteel niet geupload. Mijn lijsten zijn validatie lijsten, niet direct een comcobox, dit eerst overzetten? heb ik dan een form of een activeX nodig?

Bvd,

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan