• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Dropdown list met gegevens uit ander Excel document

Status
Niet open voor verdere reacties.

Soppuh

Gebruiker
Lid geworden
11 mei 2015
Voor een calculatie bestand heb ik een oplossing nodig. In het bestand (calculatie.xlsx) moet de mogelijkheid zijn om uit een dropdown list (Cel B4) een soort materiaal te kunnen kiezen. Vervolgens moet daar onder in een andere cel (Cel B5) een dropdown list staan met de draaddiktes die er voor dat soort materiaal beschikbaar zijn.

De materialen met de bijbehorende draaddiktes moeten opgehaald worden uit een ander Excel document genaamd materialen.xls. Dit materialen.xls document kan geëxporteerd worden van een online beheer systeem. In dit systeem worden de prijzen van het materiaal bijgehouden (prijzen wijzigen natuurlijk). De prijswijzigingen moeten dus mee genomen worden in het calculatie bestand.

Hieronder is een screenshot te zien hoe het lijstje in materialen.xls eruit ziet.
Nu wil ik in het bestand calculatie.xlsx in cel B4 een dropdown list hebben van de verschillende soorten materialen uit het materialen.xls bestand. (Geen dubbele namen dus). Vervolgens moet in de cel B5 een dropdown list komen met de verschillende materiaal diktes voor het soort materiaal dat is gekozen in cel B4.

Voorbeeld: Cel B4 kies ik voor Fosforbrons. Dan moet ik in cel B5 de keuze hebben uit de volgende materiaal diktes: 0.3, 0.4, 0.5, 0.6, 0.7 en 0.75. Er zijn natuurlijk veel meer verschillende materiaal diktes.

Belangrijk is dat er geen vooraf ingestelde waardes gebruikt worden. Er kunnen namelijk ook materialen worden toegevoegd of weg gehaald in het online beheer systeem.

Zouden jullie hier een oplossing voor weten?
1.jpg
2.png
Voorbeeld materialen.xls

Bekijk bijlage Calculatie.xlsx
Bekijk bijlage materialen.xlsx

Als je er niet uitkomt kan je de nodige gegevens ook binnenhalen in bestand calculatie,
daar kan je dan gemakkelijk alles op loslaten en je materialenbestand hoeft niet open te staan.

Bijlagen

Als je er niet uitkomt kan je de nodige gegevens ook binnenhalen in bestand calculatie,
daar kan je dan gemakkelijk alles op loslaten en je materialenbestand hoeft niet open te staan.

Beste Cobbe,

Dit is bijna de oplossing!! :d Echter wil ik eigenlijk dat in de dropdownlist in cel B4 maar 1x alle verschillende soorten materialen komen te staan (geen dubbele waarden).
In de materialen lijst staan meer dan 10 verschillende soorten materialen. Elk materiaal heeft weer meer dan 10 verschillende diktes. Wordt erg onoverzichtelijk als al die materialen er zo vaak in komen te staan.

Schermafbeelding 2015-12-18 om 13.54.51.jpg

Zoals je kunt zien in de afbeelding, staan er in het materialen bestand, verschillende soorten materialen een aantal keer in. Deze materialen hebben allemaal weer verschillende diktes materialen. Het zou moeten zijn dat al die verschillende soorten materialen maar 1x in de dropdownlist komen te staan. Kies je een materiaal (in de afbeelding een bepaalde kleur), dan moet in de drop down list alleen de bijbehorende materiaal DIKTES komen te staan waar je uit kan kiezen.
Kies je de juiste materiaal soort, moet de prijs in een cel weergegeven worden die bij het gekozen materiaal soort + gekozen materiaal dikte hoort.

Voorbeeld:

Code:
Sub M_snb()
   Sheet1.Cells(5, 1).Validation.Add xlValidateList, , , Replace(Replace(Join(Application.Transpose(Workbooks("materialen.xlsx").Sheets(1).Cells(2, 3).Resize(5)), "|"), ",", "."), "|", ",")
End Sub

Voorbeeld:

Code:
Sub M_snb()
   Sheet1.Cells(5, 1).Validation.Add xlValidateList, , , Replace(Replace(Join(Application.Transpose(Workbooks("materialen.xlsx").Sheets(1).Cells(2, 3).Resize(5)), "|"), ",", "."), "|", ",")
End Sub
Ik snap iets van die code.. maar niet echt veel! Wat doet de code?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan