• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Dropdown menu

• Onderwerp starter Onderwerp starter BeNL
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

BeNL

Gebruiker
Lid geworden
23 mrt 2007
Goeiedag,

Ik ben even in de war met het maken van een keuzemenutje, heb het al geprobeerd via http://www.contextures.com/xlDataVal02.html#Name01 , maar het lukt me nog steeds niet.

Mijn bedoeling is om een keuze menu te krijgen met de volgende waardes: 25,27,33.75 en 40.50 en handmatig invullen, maar als ik hier een lijst van probeer te maken krijg ik een extra cel erbij met de naam 'Kolom 1', ook het oplopend/aflopend sorteren, alle categoriën en aangepast wil ik niet in het menu hebben, kan iemand mij op weg helpen?

Bij voorbaat dank.

Goeiedag,

Ik ben even in de war met het maken van een keuzemenutje, heb het al geprobeerd via http://www.contextures.com/xlDataVal02.html#Name01 , maar het lukt me nog steeds niet.

Mijn bedoeling is om een keuze menu te krijgen met de volgende waardes: 25,27,33.75 en 40.50 en handmatig invullen, maar als ik hier een lijst van probeer te maken krijg ik een extra cel erbij met de naam 'Kolom 1', ook het oplopend/aflopend sorteren, alle categoriën en aangepast wil ik niet in het menu hebben, kan iemand mij op weg helpen?

Bij voorbaat dank.

In bijgevoegd bestand zit in de blauwe cel een dropdownmenu met de genoemde waardes.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Laatst bewerkt:
Heel erg bedankt, mag ik vragen hoe je dit gedaan hebt? Als je tenminste tijd hebt om het uit te leggen. Ook zou ik graag willen weten hoe ik een vakje in de lijst kan hebben om handmatig in te stellen

Nogmaals bedankt

Ben

Heel erg bedankt, mag ik vragen hoe je dit gedaan hebt? Als je tenminste tijd hebt om het uit te leggen. Ook zou ik graag willen weten hoe ik een vakje in de lijst kan hebben om handmatig in te stellen

Nogmaals bedankt

Ben

- Ga naar data - valideren.
- Selecteer lijst.
- Toets de getallen in, gescheiden door punt-komma's.
- Klik tenslotte op Ok.

Wat bedoel je precies met een vakje handmatig instellen?

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Sorry dat ik de vraag onduidelijk stel, ik bedoel dat in het lijst, naast de waardes er ook de mogelijkheid moet zijn om zelf een getal in te vullen in de cel. Misschien gewoon een lege waarde toevoegen in de lijst?

Sorry dat ik de vraag onduidelijk stel, ik bedoel dat in het lijst, naast de waardes er ook de mogelijkheid moet zijn om zelf een getal in te vullen in de cel. Misschien gewoon een lege waarde toevoegen in de lijst?

Datavalidatie is juist bedoeld om te voorkomen dat gebruikers eigenhandig waardes gaan invoeren. Dan kan je beter gebruik maken van een combobox. Hierin staat een lijst met waardes en de gebruiker kan (eventueel) zelf waardes toevoegen.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Aah ok, ik zal vanavond dan nog even op de combobox zoeken,
voor nu heel erg bedankt dan, en ik zal 'm op opgelost zetten

Ben

Wat gespit en hoofdpijn later, ben ik erachter gekomen dat ik het niet snap..
Ik heb de visual basic editor en de combobox gevonden, maar heb absoluut geen idee hoe ik dit kan verwerken in m'n excelsheet, ook denk ik dat excel niet kan rekenen met de getallen in de box..dit zou wel moeten kunnen.., kan ik nog een keer geholpen worden?

BVD

BeNl,
je kunt het jezelf gemakkelijk maken (zonder combobox) op volgende 2 manieren:

1. Handhaaf het lijstje van Roncancio (gemaakt via Data - Valideren), maar geef bij het instellen van de validatie aan dat er geen foutmelding moet worden weergegeven. Er kunnen dan ook andere waarden worden ingevuld dan die welke zichtbaar zijn door op het pijltje te klikken. Probleem kan dan zijn dat gebruikers er mee bekend moeten zijn dat hetgeen in de cel wordt weergegeven kan worden gewist en er iets anders voor in de plaats kan worden getypt. Als je dat probleem wil vermijden, lees dan verder onder punt 2.

2. Plaats de waarden die in de validatiecel gekozen moeten kunnen worden ergens in het werkblad. Ik geef als voorbeeld dat je ze plaatst in C1:C5.
Laat C1 leeg en typ in C2 t/m C5 (of tot zover als nodig) de gewenste waarden.
Selecteer de validatiecel, kies Data - Valideren, Toestaan: Lijst, en vul in als bron: =C1:C5
Ook nu op het tabblad "Foutmelding" het vinkje weghalen zodat er geen foutmelding zal worden weergegeven
Je ziet dan dat je in de validatiecel via het pijltje ook een lege cel kunt kiezen, waardoor gebruikers misschien sneller zullen begrijpen dat ze daar zelf wat kunnen invullen.

Laatst bewerkt:
Perfect! Sorry voor het late reageren.

Gr. Ben Loomans

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan