• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Dropdownmenu. Hoe zit dat nu? Ik snap het niet!

Status
Niet open voor verdere reacties.

Denzal

Gebruiker
Lid geworden
8 jul 2021
Hallo beste mensen.

Om te beginnen wil ik even vermelden dat ik pas sinds gisteren met Excel aan het werk ben en daarvoor nog nooit. Ik ben dus écht een beginneling.
Dat gezegd hebbende zit ik met het volgende.

Ik heb in Excel een formulier aangemaakt en daar wil ik een 'dropdownmenu' in maken.
Nu heb ik al heel wat tutorials gezien op het internet over hoe dat te doen. Neem bijvoorbeeld het filmpje hieronder.
Dropdown menu maken in Excel

Máár! In het filmpje werkt het menu fantastisch, maar blijf je aan het eind wel zitten met de info die je naast je dropdownmenu hebt aangemaakt om het dropdownmenu te laten werken. Zie afbeelding hieronder.
dropdownmenu.jpg

Dat ziet er natuurlijk niet uit. Ik wil die info alleen in het dropdownmenu hebben en niet ook nog eens ergens in het formulier er naast.
Kan iemand mij vertellen hoe ik die info verberg?

Alvast bedankt voor de moeite. Fijne dag allemaal.:P

Laatst bewerkt:
Welkom in de wondere wereld ven Excel en Helpmij :)

Zet die info op een ander tabblad (werkblad).
Dat blad kan je eventueel verbergen.

Wellicht dat dit ook iets voor je is:
https://www.gratiscursus.be/Excel_2016/index.html

NB:
Wat jij formulier noemt heet officiëel een werkblad.
Het document zelf wordt een werkboek genoemd.

Laatst bewerkt:
Gegevens op een ander werkblad zetten is natuurlijk de kop in het zand steken als je iets niet wilt zien. Als je de gegevens wél wilt kunnen gebruiken, maar niet hoeft te zien (of niet vaak hoeft aan te passen) dan kun je de gegevens ook rechtstreeks intypen in de Validatielijst. Dan zet je bijvoorbeeld in het vakje Bron deze tekst:
Code:
Zeer goed;Goed;Voldoende;Matig;Slecht;Heel slecht
Dan is de lijst prima te gebruiken, zonder dat je ergens de gegevens in een werkblad hebt staan. Kan ook niemand ze per ongelijk wissen :).

Dankjewel voor je heldere uitleg Edmoor
Ik heb dit nu zo gedaan en ben daar erg blij mee.
Ook bedankt voor de opheldering over hoe zaken heten. Dat voorkomt verwarring als ik ooit nóg eens een vraag stel.

Dat ben ik met je eens OctaFish dat dat een optie is want dat had ik al geprobeerd, maar er zit een limiet aan de invoer. Ik had een dropdownmenu willen maken met organisaties waar wij mee werken maar kon ze niet allemaal invoeren omdat ik tegen die limiet van leestekens aan liep! Hoeveel het er precies waren weet ik niet maar het was niet heel veel.

Toch dankjewel voor het meedenken want iedere hulp en advies is waardevol!

Dank jullie beiden! Mijn probleem is opgelost nu!

Laatst bewerkt:
Dan mag je ook nog even de status van je vraag op Opgelost zetten.

Als je echt zoveel mogelijkheden in je lijst wilt hebben, is die lijst wellicht dynamisch en moet er wat vaker iets aan worden toegevoegd of weggehaald. In dat geval is het slim om de lijst dynamisch te maken. Dat is met een Dynamische namenlijst niet zo moeilijk, dus ik geef alvast de methodiek. Dan kun je die op je gemakje uitproberen als je aan formules toebent :).

Om te beginnen: zet je data op een apart tabblad; dat doet eigenlijk iedereen denk ik wel. Je wilt die gegevens tenslotte niet op je productie werkblad hebben staan. Vervolgens moet je die lijst een Naam geven. Dat doe je via het tabblad <Formules>, <Namen beheren>, <Nieuw>. Voor een normale lijst typ je daar de naam in, en het cellenbereik, bijvoorbeeld Naam: Autmerken en Verwijst naar: =Blad2!$A$2:$A$100. Dan heb je een keuzelijst gemaakt die je voor je validatie als Bron kan gebruiken (de bron is dan Automerken).
Maar die lijst kan je dus óók dynamisch maken, met de volgende formule: =VERSCHUIVING(Blad2!$A$2;;;AANTALARG(Blad2!$A:$A)-1). En dan ben je inneens spekkoper, want als je nú 20 merken aan de lijst toevoegt, staan ze gelijk in de lijst. Je hoeft de lijst dus nooit meer aan te passen. Dat geldt natuurlijk ook als je 50 namen verwijdert; dan wordt de lijst automatisch kleiner.

Kortom: met gegevensvalidatie kun je een hoop leuke dingen doen ik combinatie met namen en formules :).

Zo'n aanpak met een dydnamisch gebied en een naam deden we voordat Excel dynamische tabellen bezat.

Sindsdien maken we van zo'n namenlijst een dynamische tabel (invoegen; tabel) , met als koolomnaam "naam".

In de valdatieregel zetten we dan eenvoudig

PHP:
=Indirect("Tabel1[naam]")

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Ik werk nog met een telraam :d.

Dat wordt juist uit pedagogisch oogpunt weer geïntroduceerd in Japan.
Je bent je tijd weer ver vooruit.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan