• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost Dropdownmenu in conflict met automatisch invullen

Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Status
Niet open voor verdere reacties.

Han...

Gebruiker
Lid geworden
3 mrt 2024
Besturingssysteem
Windows 10
Office versie
Office 365
Goedendag,

Bijgaand een voorbeeld Excel bestand waar ik het volgende niet voor elkaar krijg (nog).
Het gaat om het invullen van een rittenlijst voor ouderenvervoer met vrijwilligers.

D.m.v. een dropdownmenu (cel B5) wil ik de naam van de te vervoeren persoon kiezen. Dat gaat goed.
Echter wil ik dat dan de kolommen met "tel.nr. + hulpmiddel + ophaaladres + opmerking" automatisch verder worden ingevuld met de overige gegevens die in het tabblad NAW cliënten vermeld staan.
En dan loop ik vast.
Door het dropdownmenu in die kolommen kan ik er geen formule nog weer aan toe voegen.
En ik wil ook graag dat de kolommen ook nog herschrijfbaar zijn mochten de gegevens veranderen, dat die handmatig nog aangepast kunnen worden.

Ik ben ook al aan het stoeien geweest met als/dan of als/voorwaarden enz. formules.
Dat ik bijvoorbeeld in cel AF5 een formule plaats dat als B5 = "Dhr. Docter" is dat in cel F5 zijn tel. nummer moet worden geplaatst.
Maar dat lukt alleen als ik de formule ook in cel F5 plaats.
Echter bij het handmatig overschrijven van cel F5 is de formule uiteraard weer gedeleted.

En misschien kan het ook wel niet wat ik wil....

Alvast dank voor de reactie.

mvg
Han

Bijlagen

F5 heeft de cel eigenschap Tekst en dan kan de formule niet zijn werk doen.
Tevens klopte de formule zelf niet.
Kijk eens naar deze:

Bijlagen

Dank je voor je hulp Edmoor,

Dit is helemaal top. Ik heb eea ook doorgezet naar de andere kolommen en het werkt perfect.
Ik zie nu ook wat ik fout heb gedaan in de formule.

Nog wel een aanvullend vraagje.
Als cel B5 nog niet is ingevuld dan komt er in de andere cellen/kolommen #N/B te staan.
Ik heb de formule nu iets aangepast, zie onderstaand.

=ALS(B5="";"";VERT.ZOEKEN($B5;'NAW cliënten'!F5:L54;6;ONWAAR))

En dat werkt. Als nu cel B5 leeg is dan zijn de andere cellen ook leeg.
Maar als ik nu B5 handmatig ga invullen dan kent de formule uiteraard die gegevens niet met als gevolg dat er wederom overal #N/B komt te staan.
Zou dat ook nog op te lossen zijn?

Wijzig de formule in deze:
PHP:
=ALS.NB(VERT.ZOEKEN($B5;'NAW cliënten'!F5:L54;6;ONWAAR);"")

@edmoor
Dank je. Daarmee is het inderdaad opgelost. Top!

@AHulpje
Ook jij bedankt!
Ik zie dat je het op een iets andere manier hebt ingeregeld als Edmoor.
Ook dit heb ik even getest maar ook dit werkt perfect.

Ik kan nu weer verder bouwen aan het formulier.
Blij mee!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan