• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Dropdownmenus afhankelijk maken

• Onderwerp starter Onderwerp starter Ahiha
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Ahiha

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
1 dec 2009
Beste,

Om mijn werk makkelijker te maken ben ik mijn klasagenda in excel aan het opmaken. Dankzij dropdownmenu's is het mijn bedoeling vlug de juiste doelstelling te hebben.
Wat ik dus wil is bv:
ik kies vak TAAL.
Daarna kan ik kiezen tussen LEZEN - SCHRIJVEN - LUISTEREN- PRATEN.
Daarna kan ik kiezen uit onderverdelingen : JUIST SCHRIJVEN - TEKSTEN SCHRIJVEN -...
Tot hier toe lukt dit allemaal.

MAAR (en nu komt het)
Ik wil dan NOG verder onderverdelen. Ik denk dat het probleem er in zit dat de voorlaatste keuze al een zin is. Ik denk dat je enkel 1 woord mag hebben. Klopt dit? Ik kan deze echt niet verkorten naar een woord (vaak zijn het al lange zinnen. En daarbij horen dan nog eens keuzes. Ook de laatste keuze is een lange zin)

Wie denkt mij te kunnen helpen, kan ik gerust het reeds bestaande bestand doorzenden.
Ik heb alles al overgetypt kom er gewoon echt niet uit.
Mocht mijn vraag niet duidelijk zijn, mag je me het ook laten weten.

Hopelijk kunnen enkele pc-wizards mij helpen. (ik zeg u ook duidelijk : ik ben maar een autodidact-leraresje. Dus gelieve het echt stap voor stap uit te leggen. )

BEDANKT!
Ahiha

bestandje plaatsen

Beste Ahiha,

welkom op dit forum.

anders plaats eens een bestandje, ontdaan met gevoelige info.

je zult zien dat je geholpen gaat worden.

met vriendelijke groeten,

Oeldere

Bestandje

Misschien kan het bestandje jullie wat verder helpen. Zij die insomnia hebben zullen me dankbaar zijn. :)

Het probleem zit hem dus in de cellen C22 , C31 en C40. Daar kan ik niet verder onderverdelen in mijn doelstellingen hoewel ik dit wel wil.(en de inspectie ook uiteraard)

Alle doelstellingen staan op 2e tabblad. Ik heb geprobeerd het wat duidelijker te maken met kleuren. Gele= eerste keuze etc (ook kleuruitleg staat op tabblad 2).
Bij elke 'lijst' staat de link waar het aan gekoppeld moet worden in drukletters.

Als jullie me zouden kunnen helpen voor taal zou dit al FANTASTISCH zijn. De rest kan ik dan (hopelijk) zelf uit pluizen.
Tja, wiskunde, histoire en géographie heb ik nog niet allemaal overgetypt. Kwestie van niet nog enkele dagen te verspillen om dan te merken dat het niet lukt.

ALVAST BEDANKT!

Bijlagen

Beste Ahiha,

Als bijlage een oplossing

In kolom a je eerste keuze, vervolgens moet iedere keuze die resulteert in een volgende keuzemogelijkheid als kolomkop terugkomen. Kolomkoppen moeten uiteraard uniek zijn.
Vervolgens verwijs je in b16 met validatie naar de eerste keuzelijst =indirect(c16) hierin staat een formule die de eerste lijstwaarden ophaalt.
De volgende formules in kolom c zijn gelijk en vanuit kolom b wordt met validatie lijst en =indirect() verwezen naar de cel rechts van de keuzelijst.

Succes

Wim

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Een iets grotere consistentie in spelling (en gebruik van hoofdletters/kleine letters) van de elementen in Feuil2 kan aanmerkelijk schelen.

Als je iedere keuzereeks (validatielijst) in een aparte kolom zet maak je het jezelf een stuk eenvoudiger.
De lengte van een gekozen item heeft geen invloed op een validatieregel.

In de bijlage een uitgewerkt voorbeeld op basis van jouw bestand.
Het aantal benoemde bereiken is maximaal het aantal cellen met een validatielijst.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Oh WAW!!!!
Het is dus mogelijk. Wist het wel. ENORM bedankt voor het even uitwerken. Het is precies dit wat ik wou! Ik zal eens zien of het me lukt de rest ook zo te doen. Hopelijk heeft het mij geen hoofdpijn zoals de vorige keer ;).
Als het lukt zet ik dit probleem als opgelost.
Het is inderdaad overzichtelijker als je alles in een aparte kolom zet. Zal me daar aan houden voor mijn andere vakken. Kleine vraag nog : is er een mogelijkheid om te zien welke formule jij exacte geschreven hebt? (zoals de =INDIRECT etc) Dan kan ik mij daar op baseren om de rest te maken. Je lijkt me echt wel iemand die weet hoe zijn excel-werk te organiseren. Tja, het mijne was een boeltje he. Bedankt voor je tijd om het uit te pluizen.

Laatst bewerkt:
In de bijlage jouw bestand met toelichting.

In kolom B staan de cellen met validatielijst vakken
In kolom C staan de cellen met een afhankelijke validatielijst.
Dat zijn benoemde bereiken met een naam die verwijst naar de cel die daaraan gekoppeld is (V_C11,V_C12,V_C13,V_C21,V_C22,V_C23, etc.)
De struktuur heb ik vereenvoudigd door de vakkeuze in B10, B20, B30 en B40 te zetten. In de afhankelijke validatielijsten hoeven dan in de formule slechts 2 gegevens gewijzigd te worden per lijst.
In de formule van de validatielijst wordt rechtstreeks verwezen (bijv. =V_C21) naar het benoemde bereik (zonder indirect dus).

In de opmerkingen van de cellen in het eerste blok met validatielijst staat dit verder toegelicht.

Er is ook een methode mogelijk zonder benoemde bereiken, waarbij toch gebruik gemaakt wordt van validatielijsten op een ander werkblad.
Deze methode staat in kolom E. Daarvoor is een hulpkolom G nodig.

De cellen met validatielijsten in kolom E hebben een validatielijst die verwijst naar de inhoud van de overeenkomstige cel in kolom G (bijv. Cel 31: validatielijst =indirect(G31))
In de cellen van kolom G worden de adressen van de lijsten (afhankelijk van keuzes in kolom E) berekend.
Voor wie de formules in kolom G te ingewikkeld vindt staan in kolom H en I vereenvoudigde formules; zoals blijkt is er dan wel een extra hulpkolom (I) nodig.

Voor de overzichtelijkheid van het werkblad kunnen deze hulpkolommen onzichtbaar worden gemaakt nadat alle formules in kolom G (en eventueel H & I ) zijn ingevoerd.

Met de gegevens voor alle validatielijsten in een apart werkblad, heb je dus de keus te werken met benoemde bereiken (kolom B en C) of zonder benoemde bereiken (kolom E), maar met een hulpkolom (G).

Met deze opzet is het aantal te 'nesten' afhankelijke keuzen eenvoudig uit te breiden.
In deze opzet is de bovengrens het aantal kolommen van het werkblad met de gegevens van de keuzelijsten.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Ik ben dan toch geen hopeloos geval. Enorm bedankt. Ik heb de rest van mijn doelstellingen zelf kunnen aanvullen. JOEPIE! Dikke merci hoor.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan