DRR2 geheugen uitbreiding, maar welke?

Status
Niet open voor verdere reacties.

jrvital

Gebruiker
Lid geworden
13 jul 2008
Hee,

Ik wil mn geheugen uitbreiden van 1 GB (2x512MB) naar 2 GB(1x GB +2x512MB)
ik heb 4 slots in me computer dus het zou kunnen.

de gegevens van mn geheugen zijn:
MOD,DIMM,1G,2x512,400,1R,NECC=1024MB Dual Channel DRR2 400MHZ Memory

ik heb Dimension 9150(3.00GHZ, 800FBS)

Nou wil op de dell site de volgens kopen
http://accessories.euro.dell.com/sn...s=nldhs1&sku=A1462199&mfgpid=1469219#Overview

Maar ik had gelezen dat ik van dezelfde snelheid? moest kopen dus 400MHZ en deze in 677MHZ. Is deze evengoed goed of kan ik beter een ander kopen?

Het nieuwe is sneller, alleen de pech die je hebt is dat het totale geheugen gaat draaien op de snelheid van het langzaamste aanwezige geheugen.

dus het best kan ik 2x 1GB met 667 MHZ kopen?

en mn computer kan het allemaal wel aan?

Als jij persé het langzamere geheugen wil vervangen door het snellere, ja, dan is dat het handigst. Ik betwijf echter of je het verschil zal merken t.o.v. het laten zitten van dat oudere langzamere geheugen en het erbij kopen van één 1-giga reepje.

Er zit echter één "Python" onder het gras: Dell moederborden laten niet zomaar elk willekeurig geheugen toe. Je hebt 2 opties om dit soepel te regelen:
1. het geheugen rechtstreeks bij Dell bestellen (=wat duurder, maar gegarandeerd dat het werkt)
2. naar een pc boer gaan die vele merken heeft en de machine meenemen. Terplaatse de reepjes erin doen en kijken of het geheugen herkend wordt door het mobo. Doe je dit niet (pc kast meenemen) en je koopt op goed geluk geheugenreepjes en thuisgekomen blijkt dat ze niet worden "opgepikt" door het moederbord, dan moet je wel een heel goede winkel hebben die ze "zomaar" even retour neemt.

Laatst bewerkt:
99% van de Dell pc's werken gewoon goed met ieder fatsoenlijk merk geheugen dat dezelfde timing heeft (FSB, CAS) als de standaard gemonteerde.
Verder staat er al in jouw eerste bericht "Dual Channel" als je dat wilt blijven gebruiken (en dat wil je anders wordt je pc zelfs trager) dan zal je dus twee dezelfde geheugen strips moeten plaatsen.

99% van de Dell pc's werken gewoon goed met ieder fatsoenlijk merk geheugen dat dezelfde timing heeft (FSB, CAS) als de standaard gemonteerde.

Helaas is mijn ervaring een andere. Binnen de familie / kennissen / collegiale kring zijn er zo'n 16 Dell's in omloop. In het (recente) verleden hebben 9 baasjes hun machines geupdate door (o.a.) geheugen bij te plaatsen. Bij 5 van hen werd het "lokaal" gekochte geheugen niet door het moederbord herkend. Dat is meer dan de helft.

Bij 5 van hen werd het "lokaal" gekochte geheugen niet door het moederbord herkend. Dat is meer dan de helft.

Ik gebruik hier een Dell als test machine, daar komen dus alle merken, snelheden geheugen in en in 99% van de gevallen werkt dat gewoon.
Ik schreef dan ook fatsoenlijk merk geheugen een B/C merk zal niet geaccepteerd worden omdat daar binnen de modules al verschil kan zitten.

Dus wat ik het beste kan doen is:

De oude geheugens eruit halen (2x 512MB met 400MHZ) en verplaatsen voor 2x1GB met 667MHZ om hem sneller te laten lopen, omdat ik dual channel heb.

Ik kan gewoon de oude eruit halen en de nieuwe erin op de plek van de oude en dan loopt mn computer als ik hem opstart sneller?

Gr

Dus wat ik het beste kan doen is:

De oude geheugens eruit halen (2x 512MB met 400MHZ) en verplaatsen voor 2x1GB met 667MHZ om hem sneller te laten lopen, omdat ik dual channel heb.

Ik kan gewoon de oude eruit halen en de nieuwe erin op de plek van de oude en dan loopt mn computer als ik hem opstart sneller?

Gr
Da's correct én budgetafhankelijk. Of je de snelheidswinst gaat merken? Ik betwijfel het.
Een goedkopere optie is om het oude geheugen te laten zitten en 2 (identieke) snellere van 512 in de 2 resterende bankjes te plaatsen. Je kunt daar ook weer (2x identiek) "langzaam" geheugen in plaatsen, dat wordt allemaal door je budget bepaald.

Daar geheugen tegenwoordig relatief weinig meer kost zou ik, als het mijn machine was, gaan voor 2x1 giga snel geheugen (zoals je zelf hierboven al aangeeft)
Ik kan echter niet in je portemonnee kijken.

Ik gebruik hier een Dell als test machine, daar komen dus alle merken, snelheden geheugen in en in 99% van de gevallen werkt dat gewoon.
Ik schreef dan ook fatsoenlijk merk geheugen een B/C merk zal niet geaccepteerd worden omdat daar binnen de modules al verschil kan zitten.
Da's heel mooi dat het op die ene machine goed gaat. Daar zit 'm denk ik dan ook de kneep. In die ene die kennelijk wél gemakkelijk ander geheugen accepteert, zullen idd. logischerwijs vele soorten geheugen passen, da's één van de machines waar het wél bij lukt.

Probleem is meer dat Dell sinds eind jaren '80 tot aan gisteren, ik weet niet hoeveel verschillende soorten machines heeft gebouwd, ic. moederborden in zijn machines heeft gestopt.

Maar goed, jij hebt andere ervaringen met geheugen en Dell machines dan dat ik die heb. Laten we het daar maar op houden.

Laatst bewerkt:
Dat geheugen van 667mhz ga je niet kunnen gebruiken. Je hebt nu 400mhz steken, en dat is DDR1 geheugen. dat moederbord van jou ondersteunt waarschijnlijk geen DDR2, want die van 667mhz is DDR2. Dus als je per se 1gb erbij wilt hebben, moet je toch terug geheugen van 400mhz pakken.

Dat geheugen van 667mhz ga je niet kunnen gebruiken. Je hebt nu 400mhz steken, en dat is DDR1 geheugen. dat moederbord van jou ondersteunt waarschijnlijk geen DDR2, want die van 667mhz is DDR2. Dus als je per se 1gb erbij wilt hebben, moet je toch terug geheugen van 400mhz pakken.

Voordat ik mijn eerste berichtje postte in dit topic heb ik even de check gedaan en dan zie ik bij de Dimension 9150, DDR2 geheugen. Zie ik wat over het hoofd?

Voordat ik mijn eerste berichtje postte in dit topic heb ik even de check gedaan en dan zie ik bij de Dimension 9150, DDR2 geheugen. Zie ik wat over het hoofd?
Maar een moederbord dat DDR2 ondersteunt, kan toch geen DDR1 ondersteunen? En andersom toch ook niet?
Dus al er nu 400mhz inzit, Is dat toch DDR1? En anders heeft de TS het mis dat hij nu 400mhz heeft steken, want als het moederbord DDR2 is, kan dat al niet zo zijn.

Dus als ik alles goed begrijp

kan ik NIET 2x512MB 400MHZ plus 1xGB 667MHZ doen want ik heb Dual Channel? Is het niet zo als ik er 3 in doe, dat het 3 Channel wordt?

en MOET ik 2x1GB 667 MHZ doen of 2x512MB 400MHZ plus nog eens 2x512MB 400MHZ

Ik heb zeker DDR2, staat bij mn info van me computer.

Laatst bewerkt:
Nee, de dual channel werkt per 2 reepjes / bankjes. Jij kunt dus heel prima in 2 bankjes het ene geheugen en in de andere 2 bankjes het andere geheugen doen. Voor de rest verwijs ik naar mijn eerdere budget / keuze verhaal + de snelheidsconsequenties.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan