Drupal instaleren?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Thomasvanaquino

Gebruiker
Lid geworden
16 jan 2012
Hey iedereen,
Ik wil beginnen met drupal te gebruiken maar hoe kan ik het installeren. Heb al gezien op de oficiele site maar kan er niet aan uit.
Ook staat er bij dat ik PHP en MYSQL moet hebben om dat programma te maken klopt dat?
Met vriendelijke groeten Aquino

Om de huidige populaire CMS-en te gebruiken (Joomla, Drupal, Wordpress,.....) heb je altijd een combinatie van Apache, MySQL en PHP nodig.
Het makkelijkste is om XAMPP te downloaden, installeren en gebruiken. Tenminste: lokaal (op je eigen PC).

Als je een domeinnaam en een hostingabonnement hebt bij een hosting-partij,
dan kun je gebruik maken van de aangeboden diensten.

Veel hosting-providers hebben tegenwoordig Installatron,
waarmee je heel simpel allerlei populaire software kunt installeren op je domein
Meestal wel 2 of 3 van de bovengenoemde cms-en.

Wat is XAMPP en CMS? Dus voor drupal moet je eerst de software voor PHP en Mysql downloaden?

Als je Drupal op je eigen PC wilt installeren dan moet je eerst server software op je PC hebben staan. XAMPP is een makkelijk pakket waarmee je in één keer alle benodigde software kunt installeren. In de meeste gevallen wordt Drupal toch op een server bij een webhostbedrijf geïnstalleerd (het is immers de bedoeling dat mensen via het internet bij jouw site kunnen komen).

CMS staat overigens voor Content Management System.

he, de volgorde van downloaden maakt natuurljk geen barst uit, maar ja, je moet eerst de serversofttware geïnstalleerd hebben voordat je drupal kunt installeren*. Ik denk dat het voor die tijd wel een goed idee is om je nog wat beter in te lezen. In de handleiding staat toch redelijk duidelijk uitgelegd wat je allemaal nodig hebt.

*Al is het waarschijnlijk een beter idee om Drupal gelijk via je host te installeren, vaak hebben hosters ook gereedschap (installatron bijvoorbeeld) waarmee het installeren nog wat makkelijker wordt. Voor de duidelijkheid, Drupal is niet en soort dreamweaver waarmee je een website bouwt om hem vervolgens online te gooien. Het is een CMS.

Xampp downloaden, uitpakken en installeren
Dan Drupal downloaden, uitpakken en installeren

Als ik wil gaan naar de download pagina van drupal zie ik acht verschillende bestanden moet ik ze allemaal hebben?

Laatst bewerkt:
Nee... het zijn gewoon twee versies (6.26 en 7.14), elk op twee manieren verpakt (zip en tar.gz). Welke verpakking je kiest maakt niet uit, al is .zip op een windows PC waarschijnlijk handiger.

Op de pagina http://drupal.org/download wordt alleen de actuele versie aangeboden met behulp van een grote groene knop; op dit moment 7.14

Tip: vaak worden bij software meerdere versies aangeboden. Historische versies, bijvoorbeeld 1.2, 1.4, 2.3 enzovoort.
Ook versies voor verschillende besturingssystemen: Windows, Linux, Mac. Daar moet je ook op letten.

Dus af en toe kom je voor die keuzes te staan. Daar kunnen ander niet altijd bij helpen.
Bij Drupal bijvoorbeeld kun je op dit moment het beste beginnen met versie 7.x
Dan moet je bij het downloaden van plugins of add-ons al goed opletten of ze wel compatible zijn met de versie die jij gebruikt.

Ik raad je aan om eerst eens goed rond te kijken op de site van Drupal.org en vooral ook bij gebruikers-fora.
Dan leer je hoe Drupal in elkaar zit, hoe je het moet installeren, welke toestanden er bij komen kijken, etc.

Hey heb Xampp en druppal gedownload hoe moet ik nu alles uitpakken bij Xampp is het volgens mij wel gelukt

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan