druppelladen???

Status
Niet open voor verdere reacties.

Marcell96

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
13 mei 2010
Berichten
1.225
hoi,
hoe weet je zeker of je laptop de akku telkens laad bij 1 procent minder weer 1 procent erbij enz....
ik wil dat graag weten want ik werk nu zonder akku alleen soms trek ik de netstroom per ongeluk eruit terwijl die aanstaat,
of als ik hem wil verplaatsen moet ik hem afsluiten en dan stekker eruit en weer stekker ergens anders in en weer aanzetten,
en moet je de netstroom uit je laptop halen als die uit staat (bv. snachts)?

alvast bedankt,

marcell
 
Het mooie van een accu is nou net dat die de stroom voor je bewaard. Je kunt dus rustig de stekker uittrekken tijdens het werken.

Een zoals alle losse voedingen trekt ook deze stroom. Ook als ie niet gebruikt wordt. Technisch is het niet nodig om de voeding uit te trekken 's nachts, maar je verbruikt op die manier wel onnodig stroom.
 
je hebt me niet goed begrepen of ik heb het niet goed uit gelegd:confused:
ik weet wel dat een akku de stroom bewaart,
maar hoe weet je of je lader druppelladen doet?
en is het goed om de adapter in de latpop te laten staan (met of zonder akku) als die uit staat?
 
Alhoewel ik het belang van de vraag niet helemaal zie, toch even een poging. De lader gebruikt wss een soort van druppelladen. Waarom, als hij de accu anders laadt zou ik dit in de batterij indicator in Windows moeten kunnen waarnemen.

Voor de rest ben ik nog nooit iets hierover in de documentatie tegen gekomen. Hiervoor moet je toch richting de hardwarecursussen en de fabrikant zelf.

En wat betreft het aangesloten laten. Dat maakt niet heel veel uit. Bij apparaten die een ingebouwde voeding hebben doe je dit ook (tv, stereo, etc.). Net als ook bij die apparaten blijft er wel altijd een klein risico van brand. Er is volgens mij in deze geen 'betere' manier.
 
ja oke maar,
ik wil weten of mijn lader ook druppellaad ?

want er zijn ''nieuwe'' laders die afslaan als de akku vol zit,
dus als je een akku in je laptop hebt zitten en je ook de netstroom erin hebt kan je dus toch werken op netstroom
en verbruik je geen stroom van de akku

bij mijn vorige laptop had ik de akku er 3 jaar in laten zitten en werkte ik altijd op netstroom,
na die 3 jaar kon mijn akku nog maar 10 min of zo mee:(

daarom wil ik dat weten zodat niet hetzelfde gebeurt
 
ik weet nou nog niet hoe je kan weten of je lader van je laptop afslaat als de accu vol zit en dat de laptop dan alleen op netstroom werkt???
 
Laatst bewerkt:
Hallo

Een hedendaagse laptop werkt op l.i.o.n batterijen.

Deze worden opgeladen/gecontroleerd door de elektronika in de laptop , en door de elektronika in de batterij zelf. (laadstroom , klemspanning , temperatuur , opgenomen vermogen , afgegeven vermogen , etc...).

Eens de batterij is opgeladen , wordt het opladen uiteraard onderbroken , en wordt permanent gecontroleerd of de cellen nog vol zijn.

Zo nu en dan worden deze eens bijgeladen om zelfontlading te compenseren.

Een laptop met opgeladen batterijen , aangesloten op netstroom werkt dus voor 100% op netstroom en gebruikt deze niet.

De gemiddelde levensduur van een laptop batterij = +/- 3 jaar , een te hoge temperatuur , te diepe ontlading (in de laptop laten en deze gedurende maanden niet gebruiken) zijn zeer slecht voor een lion batterij.

Een laptop voeding is een "geschakelde voeding" , deze verbruiken bijna niets als ze geen vermogen moeten leveren.

Deze kun je dus gerust in de netstroom laten .

Peter
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan