Dual-Band antennes vervangen

Status
Niet open voor verdere reacties.

jpctje

Gebruiker
Lid geworden
27 mrt 2007
Hallo,

Om een draadloos netwerk in huis te krijgen heb ik een D-Link Dir-855 Dual Band router staan, dit werkt allemaal prima, maar in de nieuwbouwhuizen van tegenwoordig wordt het signaal minder als het door 2 betonnen vloeren heen moet. De router is op een plek gehangen, waar het signaal in heel het huis het beste is, maar nu heb ik nog steeds een paar 'dead-spots' in huis.
Mijn idee is om de antennes die nu op de router zitten te vervangen voor grotere antennes met meer dB's.
Is het -gezien ik de dual band functionaliteit niet gebruik- noodzakelijk om dual band antennes te kopen, of gaat de router ook werken met 'gewone' 2,4 gHz antennes? En moet ik alle drie de antennes vervangen, of is 1 van de 3 ook genoeg?

Wat denken jullie?

Alvast bedankt voor de reacties!

Nou heb ik een Fritzbox en daar zitten 2 antennes in voor de 2.4G band en 2 andere voor de 5G band.
Als dat bij jou ook zo is dan kun je volstaan met het vervangen van de 2.4G antennes. Die zijn iig los verkrijgbaar.
En als ik hou was zou ik alle drie antennes vervangen.

Heb je al eens de 5G band geprobeerd? Bij mij werkt die 3x sneller. En minder last van buren (ben nog de enige! :)).

Als je dead spots hebt zou je ook eens kunnen bekijken of een repeater (of een 2e router met repeater functie) een optie is.
En dat is vooral handig als je deze twee met een kabel kunt verbinden.
Ik heb er zo een voor in het huis (meterkast, jawel!) en achter de andere waardoor ik achter in de tuin ook een redelijk bereik heb.

Even een vraag.
Als je de 5ghz band gebruikt moet toch ook je netwerkkaart die in de pc zit dit ondersteunen of zie ik dat verkeert.

Groetjes Cees.

@solaris ik heb inderdaad nagedacht over repeaters en geprobeerd een andere router als repeater aan te sluiten, dit werkt wel, maar is niet stabiel en/of snel.
Op de antennes aan de router zitten stickers geplakt, op elke antenne staat 2.4/5 gHz. Ik denk dus dat ik ze allemaal moet vervangen voor het beste resultaat.

Maar kan dit ook met alleen 2.4 ghz antennes of werkt dit averechts (ik denk aan zo'n soort antenne).

Het zou kunnen zijn dat het wel werkt, maar dan vraag ik me nog af waarom (even een heel ander product en niet gelet op de verdere eigenschappen) bij deze (€ 19.95) staat dat hij voor 2.4 ghz netwerken is en bij deze (€ 34,95) dat hij voor 2.4/5 ghz netwerken is.

Het lijkt me onwaarschijnlijk dat de techniek in de antenne verschilt, maar het prijsverschil liegt er niet om...

Even een vraag.
Als je de 5ghz band gebruikt moet toch ook je netwerkkaart die in de pc zit dit ondersteunen of zie ik dat verkeert.

Dat zie je goed, daarom is het voor mij ook niet nodig dat de antennes de 5ghz band ondersteunen. Mijn apparaten ondersteunen dat meestal namelijk toch niet.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan