dual boot en /home/<gebruiker>

Status
Niet open voor verdere reacties.

boototter

Gebruiker
Lid geworden
11 okt 2004
Op een nieuwe machine is tbv van dual booten een grote partitie aangemaakt onder FAT32 als D: onder win bekend.
WinXP staat al op zijn C:-schijf, de meest essentiele data die straks vanuit beide te benaderen moet zijn staat al op die D:-schijf.

Straks zal de de schijf bekend zijn als /windows/D. Is het ook mogelijk om bij de installatie van Linux de partitie te mounten als /home/<gebruikersnaam>/ ? (liefst zonder dataverlies natuurlijk, maar een backup doet wonderen)
Als dat niet mogelijk, of niet wenselijk is (stabiliteit, andere problemen te verwachten...) is het dan mogelijk om met een harde link deze /windows/D tevens /home/<gebruikersnaam> te laten worden?

graag antwoord, en tips zijn natuurlijk altijd welkom

groet,
David

Geplaatst door boototter

Straks zal de de schijf bekend zijn als /windows/D. Is het ook mogelijk om bij de installatie van Linux de partitie te mounten als /home/<gebruikersnaam>/ ? (liefst zonder dataverlies natuurlijk, maar een backup doet wonderen)
Als dat niet mogelijk, of niet wenselijk is (stabiliteit, andere problemen te verwachten...) is het dan mogelijk om met een harde link deze /windows/D tevens /home/<gebruikersnaam> te laten worden?

Afhankelijk van de distributie die je gebruikt kun je vaak een "Mountpoint" aan elke willekeurige partitie koppelen.

als je in de installatie al aan kan geven dat HDA2 (vermoedelijk) aan mountpoint /home/ gekoppeld word is het probleem meteen verholpen.

anders moet je dit achteraf doen in het bestand "fstab"
(voorbeeld)
PHP:
# /etc/fstab: static file system information.
#
# <file system> <mount point>   <type>  <options>               <dump>  <pass>
/dev/hda2       /               ext2    errors=remount-ro       0       1
proc            /proc           proc    defaults                0       0
/dev/fd0        /floppy         auto    user,noauto             0       0
/dev/cdrom      /cdrom          iso9660 ro,user,noauto          0       0
/dev/hda1       /boot   ext2    defaults                        0       2
/dev/hdb1       /home   ext2    defaults                        0       2

Zoals je kan zien staat mijn /home gekoppeld aan de eerste partitie (1) op mijn 2e Hardeschijf (HDB)

bij jou zou die regel dus:
/dev/hda2 /home auto defaults
kunnen zijn.

maar kijk eerst eens rond op het internet hoe jou fstab er uit moet komen te zien.
ook "man fstab" kan heel goed helpen ;)

Als ik het goed begrijp wil je dus je home directory op een FAT32 partitie plaatsen?
Dat is mogelijk (zie de post van Ellasar), maar het wordt niet aangeraden. FAT32 werkt namelijk anders dan linux bestandssystemen (geen ondersteuning voor rechten, geen symlinks etc). Hierdoor kan het zijn dat sommige programma's in je home directory niet (goed) meer werken.

Zie ook http://forum.nedlinux.nl/viewtopic.php?t=9509

Dank jullie,

uit de (gelinkte) bijdragen blijkt dat het door mij verwachte probleem dat windows zijn rechten zou kwijtraken als ik de partitie van naam laat veranderen, evt bestanden verloren zouden gaan als ik 'm als homedir zou mounten wat minder speelt.

Wat ik me niet gerealiseerd had, was het ontbreken van de mogelijkheid van symlinks op een FAT-partitie.

Het gemis van afscherming voor andere gebruikers speelt wat minder in deze situatie. Er is 1 gebruiker naast mij, en ik zal als sysadmin toch bij alles moeten kunnen.
Rechten nodig voor de software binnen het systeem zelf zijn natuurlijk wel van belang.

Het gaat om 1 harde schijf, met een voor FAT wel erg grote partitie van 60 GB. Hierop alle data die gedeeld moet worden (Thunderbird mailbox, OOo bestanden, grafische, webontwerpen en audio) en wat programma's met .ini bestanden die bijgewerkt worden per keer gebruik onder wine.
Op mijn eigen machine heb ik meer schijven, met homedirectories verspreid en gelinkt naar hartelust, maar ik kan er geen win op draaien...
En handboeken geven ook al geen duidelijk antwoord, vandaar mijn vraag.

Had ook al gekeken of LVM voor mij het ei van Columbus zou kunnen zijn.
Maar het is nu duidelijk. Er kan veel, maar de simpelste en betrouwbaarste manier zal het gebruik van symlinks naar de werkdirectories zijn vanuit een homedir op een Reiserpartitie.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan