Dual boot linux openSuse en Windows XP

Status
Niet open voor verdere reacties.

k l a a s

Gebruiker
Lid geworden
30 sep 2010
Berichten
72
hallo,

ik wil graag OpenSuse op mijn pc gecombineert met Windows XP.
Een dual boot dus.
Weet iemand hoe je zo iets kan maken?
ik heb Windows XP al (zonder cd!) en op Google kom ik er niet uit.

mvg
 
Hallo,

Installeer windows xp eerst daarna de linux distro. Maak tijdens de installatie van OpenSuse een partitie voor Opensuse en installeer hem daarop, daarna zal GRUB XP automatisch herkennen, Ubuntu is eventjes makkelijker te installeren, dus misschien kan je beter met Ubuntu/Kubuntu beginnen? Zie mijn site.
 
neem liever opensuse dan ubuntu (ik heb met allebei ervaring).
maar wat is een linux distro, een partitie en GRUB eigenlijk precies?
ben een beginner op dit gebied;)

bvd
 
neem liever opensuse dan ubuntu (ik heb met allebei ervaring).
maar wat is een linux distro, een partitie en GRUB eigenlijk precies?
ben een beginner op dit gebied;)

bvd

Daarom zeg ik dat je beter Ubuntu kunt nemen, die is makkelijker te installeren (al wil je KDE neem je Kubuntu) Een partitie is dus een deel van een harde schijf je heb bijvoorbeeld een harde schijf van 1 TB je wil 2 besturingssystemen dus je moet hem in meer dan 2 partitie's opsplitten. In windows word het dan gezien als 2x 500GB. C:/ en D:/ bijvoorbeeld, linux maakt gebruik van ext4 standaard, dit kan windows niet zien (althans niet in windows verkenner) maar je begrijp hopelijk het principe. GRUB is de boot loader, het zelfde als MBR in windows. (het menu waar je kiest of je windows of de linux distro opstarten) Bij Ubuntu kan je gewoon de balken schuiven heel simpel. Bij opensuse kies je om handmatig de partitie te maken en aan te wijzen.
Kijk nog even op mijn site
 
maar ik wil liever OpenSuse, ik weet al hoe ik dat met Ubuntu regel maar niet met OpenSuse...
Dus hoe doe ik dat met OpenSuse?
En wat is de linux distro nou precies?
alvast bedankt voor je hulp!
 
De partities handmatig maken tijdens de installatie, GRUB zou XP er automatisch bij moeten zetten. De partities kan je maken tijdens de installatie van XP en dan formateer je de NTFS partitie naar ext4 tijdens de installatie van OpsenSuse.
 
maar kan ik ook anders een partitie maken? want toen ik mijn pc kocht stond xp er al op zonder cd dus...
Ik heb dus geen cd.
 
Verklein gewoon de XP partitie en maak daar een ext4 van voor OpenSuse tijdens de opensuse installatie.
 
Beste "k l a a s",

Ik heb uw vraag verplaatst van "Overige software" naar "Overige besturingssystemen"

Met vriendelijke groet,
Stefan (Tha Devil)
Moderator Helpmij.nl
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan