Dual-Boot mislukt

Status
Niet open voor verdere reacties.

devasish85

Gebruiker
Lid geworden
13 okt 2002
:)

Laatst wilde ik een dual boot maken, en dat met Win xp & Suse Linux 9.1..

2 Hd's

Hd 0 (Winxp) 60 gb
Hd 1 (suse Linux ) 40 gb

Dus ik had me laten vertellen dat ik eerst Suse erop moest zetten. Zo gedaan alles ging goed. Eenmaal dat Suse erop stond, Xp erop gezet. E nu komt het denk ik . Ik had in me bios bij Bootdevice :

First boot device Hd 0
Second boot device Hd 1

DUs ik kreeg niks van een optie tussen welke Os ik kon kiezen. Dus ik veranderd en andersoms gezet dus dat first boot device Suse word, kreeg ik de melding. Fout in besturingssysteem....

Wat heb ik fout gedaan....

Alvast Bedankt....:thumb:

Niet het BIOS bepaalt de multiboot, de bootloader van XP of LILO (GRUB) van Linux bepaalt dit. Ik zou trouwens het precies andersom doen, eerst XP installeren en daarna Linux.

Ga ik morgen gelijk proberen dan. En misschien een rare vraag dan, maar hoe moet ik daarna mijn bootdevices instellen...?

HDD0 als eerste bootdevice, dit vóór het installeren van de OS'sen.

Geplaatst door devasish85
Dus ik had me laten vertellen dat ik eerst Suse erop moest zetten. Zo gedaan alles ging goed.

Wie heeft je dat verteld dan?
Het is bekend dat windows de MBR overschrijft en je dus je bootmanager kwijt bent. Daarom wordt altijd aangeraden eerst windows te installeren en dan pas linux.

MAar is het nu verstandig alles te wissen. Ik dacht ik zet gewoon opnieuw Linux nog erbij. Dus zeg maar nu heb ik me Xp draaien, en zet ik die Linux op me andere Hd erbij. Of is het weer raadzaam om xp ook te wissen...

Denk het niet toch...:)

Nog even over de bootdevice:

1e Hdd0
2e hdd1
3e cd-rom

Zoiets, maar is die dan niet geneigd dat die gelijk Xp start, of krijg ik netjes zo'n scherm van kiezen welke Os ik wil ?

Als eerste bootdevice zou ik de CD-romspeler doen, makkelijk bij het installeren van de OS'sen.

Tweede bootdevice dan HDD 0 (primary master).

Dan XP op de eerste HDD installeren. Daarna Linux installeren en LILO (of Grub) zo configureren dat XP in de bootopties staat.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan