dual boot mix vraag

Status
Niet open voor verdere reacties.

falconetti

Banned
Lid geworden
3 mrt 2001
Dus de vraag nogmaals (na het sluiten...bij Diversen :mad: )

Ik gebruik hier 2 Pc’s en 1 laptop met 3 verschillende systemen maar geen van deze met dual boot.
Een goede kennis met een Pentium 3 heeft zich gek laten maken en XP Pro op de PC gezet. Het probleem (tja) is dat men ondanks serial, geen key heeft en dus ook geen SP1. Hierdoor werkt dat PC als = 10x niets. (super onstabiel)
Nu kreeg ik de vraag om de oorspronkelijke ME op de PC te zetten. Ook kreeg ik de vraag: is het mogelijk om ME + 98 op de PC te zetten. Hierbij ook de vraag: wordt de PC door de dual boot ook trager?
Omdat ik geen ervaring heb met dual boot, nu de vraag = wordt de PC trager?
Heeft iemand ook ervaring met: van XP (NTFS) terug naar ME/98 (FAT) ? En zo ja, waar moet ik op letten om geklooi te voorkomen?

Ik plaats de vraag hier omdat het bij Diversen niet mocht....

Falco

Op je vraag NTFS->FAT is niet mogelijk zonder verlies van data. Of je moet PartionMagic hebben maar dan nog blijft het link.

Window ME en Windows 98 naast elkaar is niet nodig.
Bijna alles wat onder 98se werkt werkt onder ME. Me is eigenlijk, een klein upgrade van wat in 98 had moeten zitten.

Mijn advies in deze zou zijn alles eraf en opnieuw beginen. Wel zorgen dat je alle drives hebt voor je begint.

Hoi Patrick!

Hoe bedoel je verlies van data? Ik heb wel PM.

Dat begrijp ik wel: 98 niet nodig naast ME. Dat mens had het over: als ik straks de PC aan mijn vader geef (die gebruikt 98) dat heeft hij dat. Ik vind het ook niet nodig.

Alle drivers: geen probleem!

Misschien vreemde vraag: wat is het zin van dual boot?

Nog even een klein opmerking voor de moderatoren: ik vind het niet erg om 1 vraag te verplaatsen (hoewel, als je dat nodig vindt dan moet je dat maar zelf doen). Het is wel onprettig als men een vraag 1-2-3 sluit. Je kan het ook vragen/zeggen: ‘verplaats de vraag!’. Het zonder meer sluiten heeft veel meer weg van machtsvertoon. En daar houd ik niet van!!

Falco

Een PC wordt van een dualboot zeker niet trager. Normaal gesproken wel sneller, namelijk als je bepaalde toepassingen wel in de ene en niet in de andere installeert. Een OS zal dan minder ballast aan boord hebben. En dat is dan ook direct de "zin" van een dualboot!. Misschien dat je hier meer informatie over dualboot kunt vinden: http://forum.computertotaal.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=93702
Met NTFS naar FAT32 kunt je gewoon met Fdisk uitvoeren (MS-DOS partitie verwijderen en nieuwe partitie aanmaken). Om onder WinXP terug naar FAT32 te gaan heb je inderdaad Partition Magic nodig, maar dat wil je er toch af gooien? of begrijp ik dat nu verkeerd.

Geplaatst door falconetti

Nog even een klein opmerking voor de moderatoren: ik vind het niet erg om 1 vraag te verplaatsen (hoewel, als je dat nodig vindt dan moet je dat maar zelf doen). Het is wel onprettig als men een vraag 1-2-3 sluit. Je kan het ook vragen/zeggen: ‘verplaats de vraag!’. Het zonder meer sluiten heeft veel meer weg van machtsvertoon. En daar houd ik niet van!!

Falco

Als je de onderschrift leest in diversen had je kunnen weten dat je vraag beter in een andere sectie geplaatst kon worden.

En dat je daar niet van houdt..... tja.. dan moet je je vraag niet in diversen plaatsen :)

Geplaatst door falconetti

mario gaf je in dat topic een hint om hem onder de goede sectie te plaatsen.

en wat mario ook al zegt als je het onderschrift van diversen gelezen had dan wist je dat je vraag daar niet goed stond en dat die vraag inprincip zonder opgave van rede verwijderd zou worden ;)

Vragen die echter makkelijk in een bestaande sectie kunnen worden ondergebracht worden echter zonder nadere aankondiging verwijderd!

er wordt door de mods nog de moeite te nemen er een berichtje te zetten dat waarom die vraag gesloten is.
Het sluiten heeft dan ook niets met machtsvertoon te maken het sluiten heeft meer te maken met makkelijkheid van ow zet maar in diversen als hij niet goed staat doet ene mod hem wel even verplaatsen.

Laatst bewerkt:
ON TOPIC: Binary, bedankt voor je reactie. Dat link had ik ook. Zou je toch wat details kunnen geven over wel of niet plaatsen van bepaalde toepassingen? Ik denk dat aan het einde ik toch XP Pro en Win98 bij dat mens op de PC zet.
En zou dat handig zijn om bijv. beide in Fat32 te instaleren? Kan dat zonder hoofdpijn??

OFF TOPIC: Mario & Tazman, ik ga nu niet in discussie hier. Ik zit bij ME en niet bij members chat! :D :D Persoonlijk: ik vind jullie schatjes = 1 woont 30 minuten van mij vandaan :D en de andere heeft een eigen super-site ;) .
Taz, je stelt dat Mario mij een hint heeft gegeven. Was dat maar zo. Als hij de opmerking had geplaatst= ‘graag je bericht bij XP, ME of 98 dan was ik niet licht geïrriteerd. Maar hij sloot het bericht direct. En (tja iedereen is anders) dan ga ik beetje flippen. Omdat ik het gevoel kreeg: deur gaat dicht, zoek het maar uit.
Maar nogmaals: ik heb verder geen zin in discussies nu. Voor mij is het belangrijker hoe ik verder moet komen maandag.

Oke om eerst met je vraag te beginnen.

NTFS naar FAT32 doe ik persoonlijk altijd met fdisk (of delpart ) je moet toch formateren dan kun je net zo goed met fdisk de nondos partitie verwijderen en een nieuwe partitie aanmaken(1 grote hd)
Daarna zou ik eerst Xp of Me installeren op de C schijf nadat dit gedaan is vindt ik het zelf altijd het lekkerste werken als je PM 8 gebruikt om partitie's geschikt te maken voor een dualboot. ( zie ook http://www.xs4all.nl/~ronh/pm8.htm#dual weer van die super site :p)
maak er minmaal 3 ( afhankelijk ruimte hd ) maar een C (xp/me) en D(98/me) evt een E voor backup, downloads enz.
Je hebt hier ook boodmagic voor nodig waarin je straks kunt kiezen welke windows je start.
Over traagheid = ja het systeem wordt tijdens starten zeker iets trager ivm bootmagic waarin je eerst moet kiezen welke windows hij moet starten kost je altijd paar seconde.

De andere manier is om als eerste windows98 te installeren op C en daarna winxp op D je krijgt dan automatische een dualboot .
Als alles nu ge-installeerd is, dan krijgt je waneer je de PC opstart de keuze welke Windows je wilt starten - Microsoft Windows (dit is Windows 98), of Microsoft Windows XP Home Edition.

Nu toch nog even een opmerking nav dat gesloten topic.

Mario zet daar toch echt neer
Geplaatst door m@rio
En ondanks de mix van besturingssystemen zal je toch moeten kiezen om het in het besturingssysteem sectie te plaatsen.

Aan jou dan de keus of ME of 98

Verder is het inderdaad zinloos om verder een discusie te voeren ;)

Hi Taz! :D

Bedankt voor de uitleg, ik print het uit dan kan ik maandag gaan 'klooien' :D

Groetjes
Falco

Aan het einde toch maar geen dual boot. Na het bericht dat Microsoft stopt met support van ME, heb toch XP (in FAT32) op de PC gegooid.
En ja, zoals altijd: fdisk, partities, formatteren, etc.. met behulp van de pagina van Taz :D :D :D .

Ik sluit dit nu! Bedankt aan iedereen ;) ;)

Falco

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan