dual boot probleem. boot.ini?

Status
Niet open voor verdere reacties.

DutchDisturbed

Gebruiker
Lid geworden
31 mei 2004
Berichten
317
Hallo!
ik heb een probleempje hier met een dual boot. Beide versies zijn XP en staan op 2 verschillende harde schijven. Nadat 1 schijf opnieuw geformatteerd is werkt opeens de dual boot niet meer.
Hoe krijg ik dit weer aan de praat? voor zover ik begrepen heb uit andere vragen moet ik waarchijnlijk de boot.ini aanpassen en daarin de andere versie van xp zetten
nu heb ik al

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home Edition" /fastdetect /NoExecute=OptIn

en aangezien de andere versie op een 2e schijf staat moet ik dan iets als dit plaatsen?
multi(0)disk(1)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home Edition" /fastdetect /NoExecute=OptIn

Wat zijn de risico's als ik de 2e regel toe ga voegen? bedoel ik ken iemand die dit probleem al eerder gehad heeft, maar die kan pas over 2 weken even kijken en wil eigenlijk liever van de andere xp versie gebruik maken.
kan het zijn dat ik de versie van xp die nu wel draait moet herinstalleren? dan moet ik nl eerst even backup gaan maken. of zou het voor het opstarten van deze xp versie niet uitmaken?
thnx!
 
multi(0)disk(1)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home Edition" /fastdetect /NoExecute=OptIn
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home Edition" /fastdetect /NoExecute=OptIn

Ik denk dat het hierboven staande beter gaat werken.
 
Laatst bewerkt:
ok.. waarom precies? ofwel vanwaar de partition(2) aangezien ie niet op een 2e partitie van die schijf staat...
verder hoeveel risico zit er nu aan? wil nl niet opeens dit systeem opnieuw moeten installeren. in dat geval lijkt het me het beste om de bestaande regel zowieso intact te laten, ofniet??
zou dan als onderstaande worden.

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home Edition" /fastdetect /NoExecute=OptIn
multi(0)disk(1)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home Edition" /fastdetect /NoExecute=OptIn
 
Als je het niet vetrouwt, maak dan simpelweg eem kopie van je huidige boot.ini en noem die boot.old.

Je hebt nog altijd de F8 als de machine met de nieuwe boot niet wil starten en de boot.old heet dan al snel weer boot.ini.
 
Laatst bewerkt:
Als je het niet vetrouwt, maak dan simpelweg eem kopie van je huidige boot.ini en noem die boot.old.

Je hebt nog altijd de F8 als de machine met de nieuwe boot niet wil starten en de boot.old heet dan al snel weer boot.ini.
F8?? bij mij gebeurt er dan niets... kan wel met F11 naar het bootmenu
ik kan daar maar 1 harde schijf selecteren. wat moet F8 gaan doen en hoe kan ik dan in hemelsnaam die boot.ini weer veranderen?

voorlopig werkt mij eigen code nog niet en snap ik niet waarom die van jou wel moet werken??? ben dus beetje bang dat het ding het helemaal niet doet...

@harry
kan ik via die herstelconsole dan ook uberhaupt die boot.ini repareren? door gewoon te zoekn? hoef ik ook geen risico te nemen...
 
Hoi !

Staat toch duidelijk in de link uitgelegd ?

bootcfg /list daarna: bootcfg /rebuild is meestal voldoende.


Maar: het staat er echt duidelijk in.


Greetz,

Harry.
 
excusé was er al mee aan de slag gegaan en het werkt. kon zelfs de installatie een naam geven, wat wel handig is aangezien het 2 xp installaties zijn
wat ik me nog afvroeg mbt onderstaande gedeelte
WINDOWS="Microsoft Windows XP Home Edition" /fastdetect /NoExecute=OptIn

De xp home edition is nu vervangen door de naam van de partitie. bij de rebuild krijg ik verder niet de /fastdetect en de NoExecute=Optln
wat doen de laatste 2? is het handig om er achter te zetten? en maakt het uit dat ik dus nergens meer heb staan dat het om die xp home edition gaat?
ik heb namelijk het idee dat het allemaal een stuk trager gaat dan hiervoor
 
Ja, dat zal veel met je boot.ini te maken hebben.:D

Je kunt die boot.ini toch gewoon aanpassen?


multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home Edition" /fastdetect /NoExecute=OptIn
multi(0)disk(1)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home Edition" /fastdetect /NoExecute=OptIn

Zet dat erin, klaar.:)
 
Ja dat kan ook wel, maar ik wil dat stuk met WIndows XP Home Edition het liefst mijn eigen tekst meegeven, wat nu ook gebeurt. Ik vroeg me af of dat soms een oorzaak kon zijn dat het systeem langzamer opstart.
 
Hoi !

Niets, dus !

Zodra je hebt gekozen voor het OS waarmee je wilt opstarten, speelt je hele boot.ini totaal geen rol meer.

Greetz,

Harry
 
hmm snap m :D
maarja dacht misschien in combinatie met dat fastdetect dat ik wel ergens aan moest geven dat het xp home was....
maar iig thnx, prima, opgelost!
later
 
Werkt Dit???

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Windows XP Professional (Thuis) Edition" /noexecute=optin /fastdetect
multi(0)disk(1)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Windows XP Professional (School)Edition" /noexecute=optin /fastdetect

--------------------------------------------------------

Is dit goed ??? op thuis staat maar 1 partitie en op die van school staan er 4. en van die 4 staat er op partitie 1 een besturingssysteem, en op de andere 3 partities staat nog niks. en daarom heb ik ze allebei op partitie 1 staan. en disk(1) dat is IDE channel 1 dacht ik. en de bovenste disk(0) dat is dan IDE channel 0. het lijkt er goed uit te zien... alvast bedankt voor de reacties!!!
 
Ruim een jaar na plaatgsing van een vraag jezelf replyen heeft denk ik heel weinig meerwaarde?
 
Ja :p

Inderdaad, ik dacht eerst van zou ik het doen of niet maar dan heb ik het toch maar gedaan.... en toen had ik al antwoord op mijn vraag :) en dat scheelt een hoop voor jullie :p
maar die link die daar staat, klopt die dan wel???
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan