Dual-boot systeem opzetten

Status
Niet open voor verdere reacties.

nurbeb

Gebruiker
Lid geworden
29 okt 2010
Ik wil op mijn computer een dual-boot systeem installeren en zou graag willen vernemen hoe ik dat moet doen.
Op de C: schijf staat Windows 7 en de computer boot vanaf deze C: schijf, in msconfig staat bij tabblad "Computer opstarten" :

Windows 7 (C:\Windows) : Huidig besturingssysteem; Standaardbesturingssysteem

In mijn computer heb ik 1 stuks SATA harde schijf gebouwd van 1 Tb en deze verdeeld in 4 partities elk ca. 220 Gb, C: I: J: K:.
Op de C: partitie staat Windows 7 en Windows XP heb ik op de K: partitie geïnstalleerd.
Wat moet ik doen om Windows XP úberhaupt te starten en hoe krijg ik een keuze menu bij het booten?
Is er iemand die mij daar mee kan helpen, bij voorbaat dank.

Bedankt Lange Pier voor je snelle reactie, hoe ik XP erop heb gekregen, ik zou het niet meer weten. Uit je opmerking begrijp ik dat het onmgelijke gebeurd is
Heb even het programma EasyBCD bekeken en dat is wat ik zoek, maar eerst nog even een vraag:
Wat zou in jouw ogen het beste zijn, partitie K: verwijderen en hoe dan verder?Knipsel 5.PNG
Ik voeg een afbeelding van Verkenner bij.

Nurbeb

Verwijderen? dacht dat je een dualboot met W7 en XP wilde.

Indien het eentje met W8 moet worden heb je dat progje ook niet nodig, die K: formateren vanuit W7 of tijdens de installatie van W8, als die klaar is zou je al een dualbootsysteem moeten hebben.

Vanuit die EasyBCD kun je wel een default opstartvoorkeur maken maar dat kan dacht ik ook via msconfig en boot.

Ik heb Windows XP al een hele tijd geleden op de K: partitiw gezet om wat oudere spellen, die problemen hebben met W7, te kunnen spelen.
Toen ik echter Windows XP erop had, hoe danook, kreeg ik bij het booten geen keuzemenu en in msconfig kwam XP ook niet voor, heb toen de hele dual-boot maar gelaten voor wat het was maar nu las ik in "ComputerIdee nr 22" over XP, W7 en W8 op één schijf en aangezien ik alle 3 de besturingssystemen heb, zou ik dat als bootconfiguratie willen.
De K: partitie ga ik formateren vanuit W7 en wil deze triple-boot configuratie maken, hoe kan ik dan de beide andere besturingssystemmen installeren, ik heb van beide, dus XP en W8 een installatie cd/dvd, zodat ik uiteindelijk na het booten een keuzescherm krijg met deze 3 mogelijkheden.
Alvast bedankt voor je instructies.

Nurbeb

Laat die XP erop staan dan en voeg hem toe in de boot van W7 en kijk of dat werkt, risico dat XP niet meer geïnstalleerd wil worden als W7 er al opstaat is aanwezig.

Dan een andere partitie voor W8 voorbereiden en met de W8 dvd opstarten en daarop installeren en kijken welke bootopties je dan verkrijgt, kun je met die EasyBCD altijd weer aanpassen.

Bedankt Lange Pier, dat was het probleem, toen ik XP erop wilde zetten, enige maanden geleden, W7 stond er al op en het systeem weigerde XP te installeren, hoe het mij toch gelukt is weet ik niet meer.
En of XP juist geïnstalleerd is op de K: partitie kan ik evenmin vaststellen.
Ik zal je werkwijze volgen en dan maar kijken wat het wordt.
Voor eerst bedankt voor je deskundige commentaar.

Nurbeb

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan