Dual boot system op OEM PC.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Harry Snor

Giga Honourable Senior Member †
Lid geworden
1 mrt 2004
Berichten
12.410
Hallo !
Ik heb weer eens wat vreemds:
Een buitenlandse kennis heeft drie weken geleden een gloednieuwe Packard Hell PC gekocht bij een winkelbedrijf.
Er was WinXP Home op geinstalleerd (Nl).
De man is Engelstalig en spreekt nauwelijks nederlands.
Hij had dus XP Engels gevraagd, maar dat bleek ook tegen meerprijs niet mogelijk (!)
Inmiddels heeft hij XP Pro Engels aangeschaft en wil graag een dual-boot systeem, zodat hij toch wat nederlands kan leren.
Ik zou dat dus vanmiddag installeren. Op de HDD (160 Gig) wilde ik met PM een tweede partirie maken. Maar:
Er blijkt op de HDD een verborgen "backup"-partitie te staan, die niet te zien is in "Deze Computer", maar wel bij "schijfbeheer". Deze partitie van 10 Gig heeft geen letter en ik kan deze ook niet toewijzen.
PM werkt nu niet, omdat er een partitie zonder driveletter is!
Iemand enig idee hoe ik toch een tweede( eigenlijk derde) partitie op die schijf krijg ?
Ik ben echt benieuwd; bedankt voor het meedenken !
Harry.

!
 
master cd`s fikken dan komt die ruimte vrij

kan via smart restore
 
Laatst bewerkt:
Die partitie staat de installatie van de Nederlandse XP op.

Waarom werkt PM niet dan? In principe zou die daar zich niets van aan moeten trekken en kun je de C-schijf gewoon opdelen.
 
Als u hem in PM ziet staan als hidden kunt u hem zichtbaar maken door er rechts op te klikken en dan in het uit rol menu te kiezen voor Advance (helemaal beneden) en dan op Unhide Partition klikken, daarna op apply klikken dan ziet u tenminste wat, en word de drive letter ook zichtbaar.
Als het dan nog niet lukt probeer dan de optie, install another operating system, als het goed is word er dan gevraagd op welke plaats u XP wilt installeren, als dat allemaal lukt, gaat het al aardig de goede kant uit, maar zoals XP_PC ook al zegt zou het gewoon met een hidden partitie ook moeten gaan, (maar ja soms heb je weer vreemde uitzonderingen)
Maak in ieder geval een paar Resque Diskettes van PM aan dan kunt u er in Dos nog bijkomen als er wat mis gaat.
 
Laatst bewerkt:
Als u hem in PM ziet staan als hidden kunt u hem zichtbaar maken
als je dat doet is de recovery partitie corrupt en niet bruikbaar meer
zou gewoon die master cd`s branden
als pb dan vraagt om een herinstallatie om bv software fout uit te sluiten hoef je geen master cd`s te kopen
 
Dus als je die recovery troep zichtbaar maakt dan kan je het niet meer gebruiken?
Dat is dan prettig geregeld, want dan kan je je pc niet eens meer indelen zoals je zelf wil, ik zelf gooi het er meteen af als ik het tegen kom, en maak een eigen image met Ghost of zo.
 
Hallo !
Heb jullie opmerkingen met interesse gelezen.

"master cd`s fikken dan komt die ruimte vrij"
gekky29: wat bedoel je daarmee ?

"Die partitie staat de installatie van de Nederlandse XP op."
XP-PC: dat snap ik, plus al die packard -bell stuff neem ik aan.
Bij PM zie ik alleen het opstartscherm en dan komt direct een geel vlakje met een foutmelding en daaronder iets van: "failed to find a partition's driveletter" of zoiets. (ik ben nu thuis en heb stom genoeg het exacte nummer en foutmelding niet opgeschreven). Als ik op de foutmelding klik wordt PM afgesloten.

AB 58: ik heb rescuediskettes van PM maar de PC heeft geen floppy-drive ! Zou ik gewoon kunnen opstarten vanaf de engelse XP en heb ik dan nog een mogelijkheid om een extra partitie aan te maken ?

Of zou ik met Ghost een image van de verborgen partie kunnen maken en deze daarna verwijderen ?

Kan ik de verborgen partitie niet geoon zichtbaar maken ?

In dank,
Harry.
 
Als je in het bezit bent van Ghost maak dan eerst een image van de c: \ partitie , als je tenminste een mogelijk heid hebt om hem te branden op cd of dvd, of er een schijf er bij zetten want je hebt maar 1 partitie en daar kan je hem niet op zetten, het is natuurlijk nooit zonder risico allemaal, vooral om dat het niet je eigen pc is, dus belangrijke data moet ook eerst veilig gesteld worden, zelf heb ik ook wel eens die hele recovery partitie weggooid en toen bleef alles gewoon goed doorwerken en daar heb ik toen een image van gemaakt, je moet het gewoon uit proberen, maar ja met je eigen pc kan je dat allemaal wel doen, want als het dan fout gaat begin je gewoon met een eigen nieuwe instal, wat u altijd met die engelse versie ook nog kan doen natuurlijk.
Reageert PM helemaal nergens op buiten die fout melding, ik bedoel is het wel mogelijk om die partitie te verwijderen in PM ?
Met weg fikken bedoeld gekkie om de recovery zooi te ghosten zodat je die dan nog hebt als het fout gaat.
 
Hallo !
AB 58, bedankt. Ik zat ook in die richting te denken. Als het mijn eigen PC was gooide ik die hele OEM-bende eraf, want ik heb ruime ervaring met Compaqs en het is meestal alleen overbodige ballast. (Als je tenminste originele windows-CD's hebt).
Ik ga er vanavond weer heen en houd jullie op de hoogte.
Greetz,
Harry.
 
Als je eventueel een Dos boot cdrom nodig hebt kan ik die wel even opsturen.
 
Je hoeft geen ghost te maken, deze optie zit bij Packard Bell zelf!!!
Ga naar 'Smart Restore' en kies daar (onderaan) voor 'master cd/dvd maken' zodra je dit gedaan hebt krijg je vanzelf de vraag of je de hidden partitie wil vrij geven voor normaal gebruik, alles bij elkaar nog geen half uur werk.
 
Hallo !
Maestro, bedankt ! Daar ga ik vanavond mee aan het werk. Lijkt me de beste tip tot nu toe !
AD 58, ook bedankt, maar ik ga eerst voor de optie van Maestro.
Greetz,
Harry.
 
Nou mooi zeg, zo eenvoudig is het dus (als je het weet)
Hebben we weer iets geleerd.

Succes
 
Goedemorgen,
Alles gelukt ! Volgens de aanwijzingen van Maestro master DVD gebrand en de hidden partitie geaktiveerd. PM werkte toen prima en het gewenste tweetalige systeem draait als een zonnetje.
Bedankt allemaal voor het meedenken. Ik word nog wel es een Packard-Bell fan.
Greetz,
Harry.
 
Geplaatst door Harry Snor
Ik word nog wel es een Packard-Bell fan.
Greetz,
Harry.

De warmte stijgt naar je bol :p.
=======

Anyway, goed dat het is opgelost. Dit truukje kende ik ook niet want dit is niet mogelijk bij Compaq.

:thumb:
 
Van harte gefeliciteerd Harry, je hebt een Packard Bell bedwongen, gekky29 zij eigenlijk ook al dat het zo moest, alleen had hij het iets duidelijker kunnen uitleggen, dat had ons een hoop denk werk bespaard.
Mooi dat alles werkt.

Groet
 
Hallo.
Gekky29, toen ik je bericht mede n.a.v AB 58 post nog even doorlas snapte ik dat je inderdaad bedoelde dat ik iets moest "fikken" . Sorry , de turbotaal is van na mijn tijd, ik ben pas 62, maar je had natuurlijk precies de goeie oplossing!
Zoals jullie al begrepen ben ik echt geen OEM -fan, zeker niet van Compaq en Packard-Hell, vooral door ervaringen in een (grijs) verleden.
Maar alles werkt, mede dank zij jullie, dus klaag ik niet.
Greetz,
Harry.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan