Dual boot Ubuntu en Windows XP Pro

Status
Niet open voor verdere reacties.

contrazoom

Gebruiker
Lid geworden
26 sep 2011
Berichten
891
Mijn vraag is enerzijds hardware en software gerelateerd. Ik heb eerst Ubuntu op een ouwe Dell machine geïnstalleerd zonder probleem. Daarna heb ik een 2de harde schijf geïnstalleerd afkomstig van een gecrashte pc.Het mooie is dat ik reeds aan de gegevens van die Windows schijf kan. Het zijn beide E-IDE schijven. De Ubuntu schijf is master en de Windows schijf is slave. De schijfjumpers staan correct.
Vraag 1: moet ik nog iets in de BIOS aanpassen? Nu zie ik staan:
Primary drive 0: hard drive
Primary drive 1: OFF
Secondary drive: CD-Rom reader
Secondary drive: OFF
Vraag 2:
Hoe kan ik hier een dual boot systeem van maken? Het zijn nog maar mijn eerste Ubuntu stapjes dus graag uitleg in Linux-leken termen of anders een verwijzing naar een site met goede uitleg is eveneens welkom.
 
Antwoord op vraag 1:
Het is vreemd dat de schijf met windows niet netjes als IDE-primary slave door de BIOS wordt aangegeven, terwijl Ubuntu de bestanden hierop wel kan benaderen. Wellicht helpt een BIOS aanpassing van de zogenaamde "LBA / Extended / CHS / Large mode" bij deze harde schijf. Soms helpt het al deze op "auto" te zetten.

Antwoord op vraag 2:
Een dual-boot systeem met Windows is het eenvoudigste te realiseren door eerst een werkende windows-installatie te maken en pas daarna linux, in dit geval Ubuntu, te installeren. De meeste linux-distributies houden namelijk vanzelf al prima rekening met de bestaande windows-installatie terwijl omgekeerd windows dat vaak niet doet...
 
geen "walk in the park" dus. Beide schijven hebben een werkend OS. De windows schijf bevat de data die ik wou recuperen vd gecrashte pc. Maar eigenlijk moet ik beide schijven dus volledig formatteren en herinstalleren? Hield XP op 1 of andere manier geen rekening met de onderliggende hardware om recht te hebben op updates of om dezelfde aktivatie sleutel te kunnen gebruiken? Het is een legale versie
 
Een schijf met Windows erop uit een pc, kan 99% van de gevallen NIET in een andere pc gezet worden. Dit komt omdat Windows drivers nodig heeft van de hardware die in de pc zit. Als de hardware dan veranderd, dan werkt Windows niet meer naar behoren of start zelfs niet op als deze dus in een andere pc zit.
Wat Ubuntu betreft of Mint bijv. Daar kan je dat wel doen. Je haalt dan de harde schijf uit de ene pc en je zet hem in een andere pc. Het werkt altijd. Of je nu een geheel andere videokaart heb of wat dan ook, het werkt. Je zal wel even via extra stuurprogramma's het juiste programma voor het grafische even moeten aanvinken, maar dat is all.
Makkelijker kan het niet, helaas kan Windows dat dus niet.

En ja, je kan op de ene HD Ubuntu zetten en op de andere HD Windows. Maar dan moet je dat wel de volgorde van de HD goed zetten. Zelf nooit zo gedaan, eerst dualboot, nu geen Windows meer sinds 2007.
Wil je ze allebei op 1 HD in een dualboot, dan zul je eerst Windows moeten installeren en dan daarna Ubuntu of Mint.
 
Ok, gelukkig niet helemaal waar wat femke98 schrijft, maar je kan met een redelijk percentage aan succes een Hardeschijf waarop een legale XP staat overzetten.
Hier ben ik het niet mee eens. Windows Xp harde schijf kun je niet overzetten in een andere PC. Met Windows 95/98/me kon dat nog wel. Het gaat niet om de key, die staat immers encrypted op de harde schijf zelf. Het gaat om de hardware en aansturing daarvan en de nog aanwezige "Oude drivers".

PS, stop even met "Ok" in beginnen van je bericht. Het is namelijk voor de meeste "Niet ok", daarom stellen ze hier de vraag.;) Zie regelmatig jou dat in topics doen, waarbij mensen zeer grote problemen hebben.
 
Crash heeft gelijk (en met hem ik dus ook), je kan echt niet een harde schijf met Windows overzetten in een nadere pc. Je komt voor hele grote problemen te staan als je dat doet. En dan zit je met de gebakken peren en kan je alles toch overnieuw installeren. Dan maar gelijk overnieuw doen, is mij advies.

TheKnight: en activeren, tja..............daar zijn de meningen nog steeds over verdeeld. Mijn mening hierover is dat als je het moet kopen en dat moet je, daar kom je niet onderuit met Windows (of je moet een illegale cd hebben), dat je dan daarna nooit meer zou hoeven valideren of activeren.
Met Linux hoeft dat helemaal niet, het is tenslotte een gratis besturingssysteem, wat je op ik weet niet hoeveel pc's tegelijk kan zetten. Tel daarbij meer dan 30.000 gratis programma's erbij op en je kan je hetzelfde doen als je met Windows doet.
 
bedankt voor de goede (zij het wat verdeelde ;-)) adviezen. Ik weet nu wat me nog te wachten staat. Ik zet de status opgelost voor deze thread
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan