dual boot verwijderen

• Onderwerp starter Onderwerp starter judo
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

judo

Gebruiker
Lid geworden
23 dec 2002
Ik heb op mijn pc windows xp pro staan. Een tijdje geleden heb ik op een aparte schijf vista geinstalleerd. Toen kreeg ik tijdens het opstarten de keuze opstarten met vista of een ouder systeem (xp) dus. Tot zover prima. Nu heb ik vista verwijderd, ik heb de originele boot.ini teruggezet maar toch krijg ik tijdens het opstarten het keuzemenu opstarten met vista of xp. Hoe kan ik hier van af komen?

Judo

heb je al geprobeerd om je boot ini aan te passen dus niet vervangen maar aan te passen ??

boot ini

heb je al geprobeerd om je boot ini aan te passen dus niet vervangen maar aan te passen ??

Nou ja, mijn boot.ini is nu weer precies hetzelfde zoals het altijd was voordat ik vista installeerde en ik dus geen keuzemenu kreeg tijdens het opstarten.

Je kunt proberen door met de XP cd op te starten en naar de herstelconsole te gaan, daar een fixmbr, en een fixboot te doen, maar als de reserve MBR is overschreven, wil dat niet.

Sommige kunnen het herstellen met VistBootPro, dus dat kun je ook proberen.

Ook eerst met een win98 opstartflop opstarten, en een fdisk /mbr doen, met daarachter de eerste optie, zou ook moeten werken.

Maar al met al, is er geen duidelijke oplossing om de Vista MBR te vervangen door de XP MBR.

Hooguit het spartaanse progje MbrFix.

Hoi !

Met VistaBootPro hoor je eigenlijk de Vista bootloader te verwijderen voordat je Vista verwijderd !

Maar: je kunt VistaBootPro ook in WinXP installeren, en kijken op hij de Vista bootloader nog vindt.

Zo ja, dan kun je die met 1 klik verwijderen.

Greetz,

Harry.

Vista verwijderen

Bevalt Vista niet, dan kunt u ook die weer van uw computer laten verdwijnen. Dit is wel iets lastiger dan het verwijderen van XP doordat Vista bijvoorbeeld de bootloader aanpast en u ook die aanpassing kwijt wilt zijn na het verwijderen van Vista. Start om Vista te verwijderen, de computer met de Windows XP-installatiecd en kies voor optie R, het herstellen van een installatie. Daarna moet u zich aanmelden bij een van de twee Windows-installaties, meestal zal dit 1 zijn, de versie op C:\ Daarvoor is wel het Administrator-wachtwoord nodig. Daarna bent u ingelogd in de herstelconsole. Geef vanaf de prompt dan het commando fixboot en daarna nog fixmbr. Bevestig het uitvoeren van beide met J en een druk op Enter. Zodra dit klaar is logt u via het commando exit uit van de herstelconsole. De computer zal opnieuw opstarten en Vista is verdwenen. Daarna kunt u dan de partitie waarop Vista staat, formatteren of verwijderen.

Als u niet tevreden bent met Windows Vista en terugkeert naar Windows XP, bent u nog niet af van het Vista-opstartmenu. In de vorige stap maakte u gebruik van het commando fixboot. Maar ook met VistaBootPRO kunt u het vorige opstartmenu in ere herstellen. Klik op de knop Bootloader. Kies de optie Uninstall the Vista bootloader en klik op Apply. De voorgaande opstartversie wordt teruggezet. Met de andere optie, Reinstall the Vista bootloader, bereikt u het tegenovergestelde: het Vista-opstartmenu wordt met deze keuze teruggezet.

je hebt gelijk maar ik heb geprobeert het even als verhaal neer te zetten.
is misschien duidelijker

Vista boot pro heeft al mijn problemen opgelost. Wereldprogramma. Ik heb trouwens vista weer verwijderd omdat ik af en toe een zwart scherm kreeg. De computer bleef draaien maar het scherm bleef zwart. De resetknop brengt dan uitkomst. Maar dat zwarte scherm krijg ik nu ook onregelmatig in windows xp. Ik heb de koeling van mijn videokaart schoongemaakt, maar zojuist kreeg ik het weer.
Iedereen bedankt voor de betrokkenheid.

Groeten Judo

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan