Op mijn PC gebruik ik de volgende schijven met de volgende indeling:
C:/ - Raid 0, 2x WD Raptor X 74GB - Windows Vista
D:/ - 1x WD Caviar SE 160GB - DATA schijf (voor gegevens)
F:/ - 1x Hitachi DeskStar 160GB - Windows XP
Windows Vista had ik als eerste geinstalleerd op mijn "C:/" schijf. Hierna heb ik meteen Windows XP geinstalleerd op mijn "F:/" schijf. Dit ging allemaal goed zonder fouten.
Maar zodra ik de computer opnieuw opstartte kon ik in eerste instantie niet opstarten in Windows Vista en werkte alleen Windows XP. Je raad het al; De bootsector van Windows Vista was beschadigd, deze heb ik hersteld aan de hand van de herstel-opstartbestanden functie van de Windows Vista DVD. Ook dit ging weer zonder problemen.
Hierna startte ik mijn PC weer opnieuw op, en nu werkte Windows Vista wél maar Windows XP niet. De reden hiervoor is ook vrij logisch, Windows Vista gebruikt een andere bootloader dan Windows XP. De bootloader van Windows Vista herkent Windows XP wel, maar andersom niet. Met de nodige configuratie zal het moeten werken.
Zelf heb ik EasyBCD 1.7 hiervoor gebruikt maar het wil gewoon NIET werken.
Ik heb de volgende entries al aangemaakt:
There are a total of 5 entries listed in the Vista Bootloader.
Bootloader Timeout: 30 seconds.
Default OS: Microsoft Windows Vista
Entry #1
Name: Microsoft Windows XP
BCD ID: {2ef9a694-80c2-11dc-a9ed-0018f3a7a9ac}
Drive: Active Boot Partition
Bootloader Path: \NTLDR
Entry #2
Name: Microsoft Windows XP (D:\)
BCD ID: {2ef9a696-80c2-11dc-a9ed-0018f3a7a9ac}
Entry #3
Name: Microsoft Windows XP (F:\)
BCD ID: {2ef9a698-80c2-11dc-a9ed-0018f3a7a9ac}
Entry #4
Name: Microsoft Windows XP (B:\)
BCD ID: {2ef9a69a-80c2-11dc-a9ed-0018f3a7a9ac}
Entry #5
Name: Microsoft Windows Vista
BCD ID: {current}
Drive: C:\
Bootloader Path: \Windows\system32\winload.exe
Windows Directory: \Windows
Bij het kiezen van een van de bovenstaande Windows XP entries in het opstart beheer (bij het opstarten van de PC) geven ze allemaal de melding: "\NTLDR missing". Dit bestand staat op de "F:/" schijf en is, voor zover ik weet, niet beschadigd.
Dit is de boot.ini van de "F:/" schijf (Dus Windows XP):
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Windows XP Professional x64 Edition" /noexecute=optin /fastdetect
Dit heeft niets met het bovenstaande te maken omdat de Boot Loader van Windows Vista de boot.ini niet gebruikt. Is er iemand die me hiermee verder kan helpen? Op dit moment ben ik compleet uitgeteld.
EDIT:
Ik zie dat bij elke entry van Windows XP "Active Boot Partition" staat. Dit heb ik ingesteld met de station-letter van de schijf die zich achter de naam van elke entry begeeft.
C:/ - Raid 0, 2x WD Raptor X 74GB - Windows Vista
D:/ - 1x WD Caviar SE 160GB - DATA schijf (voor gegevens)
F:/ - 1x Hitachi DeskStar 160GB - Windows XP
Windows Vista had ik als eerste geinstalleerd op mijn "C:/" schijf. Hierna heb ik meteen Windows XP geinstalleerd op mijn "F:/" schijf. Dit ging allemaal goed zonder fouten.
Maar zodra ik de computer opnieuw opstartte kon ik in eerste instantie niet opstarten in Windows Vista en werkte alleen Windows XP. Je raad het al; De bootsector van Windows Vista was beschadigd, deze heb ik hersteld aan de hand van de herstel-opstartbestanden functie van de Windows Vista DVD. Ook dit ging weer zonder problemen.
Hierna startte ik mijn PC weer opnieuw op, en nu werkte Windows Vista wél maar Windows XP niet. De reden hiervoor is ook vrij logisch, Windows Vista gebruikt een andere bootloader dan Windows XP. De bootloader van Windows Vista herkent Windows XP wel, maar andersom niet. Met de nodige configuratie zal het moeten werken.
Zelf heb ik EasyBCD 1.7 hiervoor gebruikt maar het wil gewoon NIET werken.
Ik heb de volgende entries al aangemaakt:
There are a total of 5 entries listed in the Vista Bootloader.
Bootloader Timeout: 30 seconds.
Default OS: Microsoft Windows Vista
Entry #1
Name: Microsoft Windows XP
BCD ID: {2ef9a694-80c2-11dc-a9ed-0018f3a7a9ac}
Entry #2
Name: Microsoft Windows XP (D:\)
BCD ID: {2ef9a696-80c2-11dc-a9ed-0018f3a7a9ac}
Entry #3
Name: Microsoft Windows XP (F:\)
BCD ID: {2ef9a698-80c2-11dc-a9ed-0018f3a7a9ac}
Entry #4
Name: Microsoft Windows XP (B:\)
BCD ID: {2ef9a69a-80c2-11dc-a9ed-0018f3a7a9ac}
Entry #5
Name: Microsoft Windows Vista
BCD ID: {current}
Drive: C:\
Bootloader Path: \Windows\system32\winload.exe
Windows Directory: \Windows
Bij het kiezen van een van de bovenstaande Windows XP entries in het opstart beheer (bij het opstarten van de PC) geven ze allemaal de melding: "\NTLDR missing". Dit bestand staat op de "F:/" schijf en is, voor zover ik weet, niet beschadigd.
Dit is de boot.ini van de "F:/" schijf (Dus Windows XP):
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Windows XP Professional x64 Edition" /noexecute=optin /fastdetect
Dit heeft niets met het bovenstaande te maken omdat de Boot Loader van Windows Vista de boot.ini niet gebruikt. Is er iemand die me hiermee verder kan helpen? Op dit moment ben ik compleet uitgeteld.

EDIT:
Ik zie dat bij elke entry van Windows XP "Active Boot Partition" staat. Dit heb ik ingesteld met de station-letter van de schijf die zich achter de naam van elke entry begeeft.
Laatst bewerkt: